Menu
  • Nissan Skyline kam len oko dovidí
    Nissan Skyline kam len oko dovidí
    • | Komentáre
    V Japonsku existuje vrakovisko plné Nissanov Skyline generácie R34, ktoré doslova zarastajú žihľavami, pričom v Amerike sa za nimi nadšenci idú potrhať - barbarstvo alebo z núdze cnosť ?

Nissan Skyline kam len oko dovidí

Rýchlo a Zbesilo, Paul Walker, Godzilla – to sú tri veci, ktoré prídu na um azda každému milovníkovi rýchlych áut potom, čo uvidia štvoricu zadných svetlometov miznúcu popri ryku radového 6-valca a hlasnom odfukovaní dvojice turbodúchadiel. Prezývku ,,Godzilla‘‘ si Skyline vyslúžil jednak vďaka svojmu japonskému pôvodu, ale aj vďaka technike, ktorá svojho času prevalcovala európsku a americkú konkurenciu. Motor s potenciálnym výkonom až 1 000 koní, natáčanie zadnej nápravy, inteligentný pohon všetkých kolies – to všetko boli pre konkurenciu veci z ríše snov. Jeho skutočný vek prezrádzajú hádam len predné svetlomety a interiér z 90-tych rokov. Dnes má preto oprávnene status legendy a mnohí z nás ho zaraďujeme do svojej ,,garáže snov‘‘.

Každý ho chce, no nemôže ho mať skoro nikto – najmä v USA. Najväčším problémom Nissanu Skyline je, že sa nikdy nevyrábal s ľavostranným riadením. Dlhé roky bolo vo väčšine európskych krajín problém takéto auto legálne prihlásiť. Dnes už je situácia omnoho priaznivejšia, no ruku na srdce – pravostranné riadenie stavia akékoľvek auto do role víkendovej hračky nepoužiteľnej na našich cestách. Radenie ľavou rukou a neustále zapínanie stieračov namiesto používania smeroviek či nemožnosť vziať si parkovací lístok v podzemnej garáži, sú len úsmevnými vecami, ktoré by možno skutočný nadšenec ochotne strpel. Hlavným problémom je predbiehanie na okresných cestách, kedy z pravého sedadla nemáte dostatočný výhľad a potrebujete mať vedľa seba spolujazdca, na ktorého sa musíte stopercentne spoľahnúť. Prestavba na ľavostranné riadenie je veľmi nákladná a často prevýši kúpnu cenu samotného vozidla. Práve preto sa v Európe nájde len veľmi málo odvážlivcov, ktorí by sa do nej púšťali.

Zákony v USA sú veľmi neúprosné. Vozidlá, ktoré neboli homologované pre americký trh, nemôžu byť importované do krajiny, kým nedosiahnu vek 25 rokov. Prvý Skyline generácie R34 bude preto môcť byť legálne prihlásený až v roku 2023. To, na čo sa v priloženom videu dívate, je spoločnosť Trust Kikaku vzdialená asi hodinu cesty od Tokya. Ide o predajcu náhradných dielov určených pre japonské športové autá, akým je aj Nissan Skyline. Našťastie, väčšina áut, ktoré vo videu vidíte, nie sú ,,darcami orgánov‘‘, ale len čakajú na svoj čas, kedy budú môcť byť vyvezené do ,,krajiny neobmedzených možností‘‘ (čo v prípade USA a ich pravidiel pre import vozidiel znie trocha cynicky). Rozobraté na náhradné diely budú napr. len kusy po ťažkých dopravných nehodách. Tento predajca má na sklade dokonca aj nepoužité originálne diely určené pre vrcholovú verziu GT-R (vrátane Nismo dielov), ktoré sa dávno prestali vyrábať a dá sa očakávať, že po roku 2023 budú mať cenu zlata.

 Modely GT-R síce majú svoje suché miesto pod strechou, no obyčajnejšie varianty ako GT či GT-T stoja vonku v daždi, kde hrdzavejú a zarastajú žihľavami často až po strechu. Autá sú určené na to, aby jazdili. Keď stoja, chátrajú. Ale čo iné sa dá robiť, keď obyvatelia krajiny s najväčším dopytom po týchto autách majú zviazané ruky. Svojím spôsobom spoločnosti Trust Kikaku ani niet čo vyčítať. V podstate väčšinu týchto áut zachránila pred zlisovaním. Myslím, že toto je dokonalý príklad situácie, v ktorej byrokracia zvíťazila nad zdravým rozumom...

 

Autor
Ján Kolbenhayer

Ján Kolbenhayer

Pôvodne chcel byť pilotom, ale keďže miluje všetko, čo vonia benzínom, smrdí naftou a tvorba mediálneho obsahu mu ide lepšie, než matematika, rozhodol sa stať motoristickým novinárom. Jazda športovým autom po zakrútených okreskách mu dáva aspoň trochu pocit, že pilotuje stíhačku.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook