Menu
  • Vyššie áčko
    Vyššie áčko
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4MaticVedeli ste, že na jednej modulárnej podvozkovej platforme sa dajú postaviť až štyri karosérie s úplne odlišným DNA? Mercedes-Benz je toho jasným príkladom, nedávno začal predávať model GLA, ktorý má ambície zavítať aj na nespevnené cesty.

Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic

Prvé auto na platforme bolo rodinne zamerané Béčko, nasledovalo štýlové Áčko, potom prišlo na rad štvordverové kupé CLA a teraz tu máme niečo, čo sa chce stavať do pozície SUV, Mercedes-Benz GLA. Prečo píšem tak neisto sa dočítate neskôr v recenzii. Na test sme dostali verziu 220CDI 4Matic s automatickou prevodovkou 7G-Tronic.

Karosériu dizajnéri nenaťahovali príliš do výšky, miery sa viac opticky zobrazujú v šírke, GLA pôsobí ako akýsi nadvihnutý hatchback, k tomu odpovedá štandardná svetlá výška 155 mm. Podľa požiadaviek klienta sa však dá objednať GLA nižšie o 15 mm alebo naopak o 30 mm vyššie. Náš model mal AMG paket, ktorý z neho urobil miernejšieho svalovca, spolu s 19-palcovými diskami mu to pristane.

Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic 7G-Tronic

Ako som spomínal, toto auto chce mať ambície SUV, ale ozaj iba tých najmenších v triede. Priestorovo sa tu cítite ako v BMW X1, teda akoby v hatchbacku, akurát s vyšším posedom. Čo sa týka ostatných mierkových možností vodič je asi jediný pasažier, ktorý nerobí ústupky v sedení. Pri štvorčlennom zoskupení pasažierov výrazne záleží na ich výškovom vzraste. Na hlavu tu je akosi minimu miesta, kvôli panoramatickej streche duplicitne. S nohami vzadu nebude až taký zásadný problém, pretože konštrukcia operadiel predných sedadiel je umiestnená ústretovo.

S výbavou si netreba robiť starosti. GLA obsahuje v základe všetko podstatné, a v ponuke príplatkových prvkov sa to len tak hemží doplnkami, ktoré zvýšia vaše pohodlie na palube. Mne sa akurát málinko nepáči palubná doska. Niežeby nebola kvalitná alebo neergonomická, to sa v Mercedese nemôže stať, skôr ide o jednovaječnosť s ostatnými modelmi (CLA, Áčko, Béčko). Žiadna individualizácia, teda až na gombíky asistentov zjazdu z kopca a výjazdu do kopca. Nemám dôvod dlhšie sa zdržiavať s opismi z interiéru, prejdime na jazdu.

Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic 7G-Tronic

Vzhľadom k predošlým statickým dojmom sa zatiaľ prikláňam, že GLA bude zrejme vyššou odvodeninou áčka, sedí mi to dizajnovo aj sedením. Prvé kilometre jazdy prezrádzajú ozajstnú príbuznosť s riadením. GLA sa šoféruje absolútne identicky ako áčko, akurát sedíte o pár centimetrov bližšie k nebu. Rozhľad z auta smerom von troška obmedzujú hrubé a šikmé A stĺpiky, to isté platí na križovatkách, na svetelnú signalizáciu uvidíte vyklonením hlavy dopredu.

Na prednú a zadnú nápravu prenášal silu 125 kW naftový štvorvalec 220 CDI. Tento pracant dokáže rozhýbať GLA za 8,3 sekundy na 100 km/h a ručička tachometra sa zastaví pri rýchlosti 215 km/h. V útrobách interiéru počujete troška rapotavý zvuk nafťáka, no vibrácie a hlučnosť sú na úrovni prémiovej triedy.

Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic 7G-Tronic

O radenie prevodových stupňov sa stará už celkom osvedčená 7-stupňová automatická prevodovka. Disponuje troma režimami jazdy. Ekonomický, športový a normál. Ostatne je asi aj tak jedno, ktorú možnosť si zvolíte, pokiaľ budete dupať na pedál až k podlahe, prevodovka to pochopí a otáčky motora púšťa za štvorku. V športovom móde je rozdiel akurát v tom, že podradí na nižší stupeň, udržiava ho až dovtedy, kedy posuniete väčší príjem nafty do valcov a k sviečkam.

Až neuveriteľne znie, že napriek vyššej stavbe karosérie a hmotnosti, to GLA moc nepreháňa so spotrebou nafty. Pýta si zhruba 6,3 litra nafty v kombinácii diaľnice a mimo mesto. Takú spotrebu sme dosiahli pri plne obsadenom aute, využívaním potenciálu výkonu motora a dodržiavaním rýchlostných limitov. Keby sme však ostali iba pri diaľnici, GLA by si zhltlo asi o liter viac nafty podľa palubného počítača.

Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic 7G-Tronic

Spevnené cesty, sem prioritne GLA patrí. Naše hrboľaté cesty nepomohli príliš oceniť podvozok a 19- palcové disky. Zákruty zvláda bravúrne, no iba tie hladké. Hrboľaté, vlnité a inak zdevastované sú práca už pre elektroniku a systém 4Matic. Kto vie ako to časom poznačí interiér, no zatiaľ v aute nič nevŕzgalo, hoci z tlmičov išli niekedy riadne tupé nárazy, ktoré zacítia cestujúci.

Náš voz mal štandardnú svetlú výšku 155 mm, to nie sú ideálne predispozície do terénu, preto som sa s autom vybral iba na ľahkú skúšku do zablatenej časti poľa. Čo čakáte, aký bude verdikt? Na rovinke jazdí istejšie, ale už v miernom kopci si na šmykľavom povrchu GLA márne prešmykuje na mieste. Jediná pomoc nastáva, ak sa do kopca rozbehnete. 4Matic má inú úlohu v tomto aute. Má v prvom rade poskytnúť istotu v rozjazdoch a byť viac neutrálne v zákrutách. Prípadne na snehu istejšie.

Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic 7G-Tronic

Mercedes-Benz GLA začína takmer na 30-tisíc eurách, čo značne prevyšuje áčko. Za túto cenu dostávate v základe lepší motor, väčší kufor a viac možností na využitie auta. V konečnom dôsledku, trojcípa hviezda sa opäť nezaprela.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 2143
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 125 / 3400 - 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 340 / 1400 - 3400
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 7
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 215
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,0 / 4,5 / 5,1
Spotreba počas testu (l/100km): 6,3
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4417 / 1804 / 1494
Batožinový priestor - min./max. (l): 421 / 1235
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1595 / 480

Ceny

Základná cena: 29 550€
Cena verzie od: 38 382€
Cena testovanej verzie: 53 346€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook