Menu
  • Odteraz hatchback
    Odteraz hatchback
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Mercedes dlho nešťastne závistlivo prizeral na BMW a Audi ako kraľujú v triede prémiových hatchbackov. Preto sa múdre hlavy v automobilke spojili a vymysleli nehoráznu, priam neodpustiteľnú ofenzívu!

Mercedes-Benz A 180 CDI 7G-DCT

Audi aj BMW môžu byť oprávnene zaskočení počinom zo Stuttgartu. Nová trieda A totiž ani zďaleka nepripomína predchodcu radeného do malých MPV. Z kompaktného vanu sa stal po generácii kompaktný hatchback s pútavými obrysmi.

Dizajn vraví za všetko. Tretia generácia uťala Áčku na výšku 18cm a pridala do dĺžky 43cm. Najviac sa dĺžka prejavuje na prednej kapote podobne ako pri BMW 1. Predná maska ostala verná identite nových vozidiel Mercedes, no ako celok Áčko v žiadnom prípade nepripomína ostatné modely. Sexepíl vráža dýku do chrbta konkurentom z každej strany pohľadu. Dovolím si tvrdiť, že spomedzi porovnávaných vozidiel vyžaruje práve Áčko najviac športového ducha. Komu by nestačil štandardný výraz, môže siahnuť po pakete AMG.

Mercedes-Benz A 180 CDI 7G-DCT

Nasadanie dovnútra nie je už tak komfortné ako pri minivane, zato viac uvedie šoféra do deja. Sedačka vodiča krásne obopne celú postavu, akurát stehná si trocha žiadajú viac pozornosti od sedáka, ktorý je kratší. Keď som si našiel ideálnu polohu na šoférovanie a dotkol sa prvýkrát volantu, bolo mi je jasné, že Mercedes dbal na detaily. Trojramenný volant nielenže obšili príjemným materiálom na dotyk, zároveň sa trafili do hrúbky venca a priemeru. V rukách sedí ako uliaty. Nižší posed a prudký sklon čelného skla robia v aute športovú atmosféru, a to pod kapotou pracoval najslabší nafťáčik s výkonom 80kW.

[adsense]

Vzadu sediaci pasažieri budú odkázaní na ohľaduplnosť predných osôb. Nedá sa tu moc hrať s miestom pre nohy, ak posuniete príliš vzad predné sedadlá, miesto pre kolená osôb sediaci na krajoch zadnej lavice neostane takmer žiadne. Mierne to zachraňujú operadlá, ktoré sú úzke. Nepomýšľal by som nad treťou osobou vzadu. Tú nezachráni ani svätená voda. No a už keď kritizujem, obujem sa troška do batožinového priestoru. Áčko momentálne poskytuje viac emócií ako priestrannosti, takže očakávajte malý kufor s objemom len 340 litrov, vysokou nakladacou hranou a úzkym vstupným otvorom. Na druhej strane mince, jeho rivali nie sú na tom o veľa lepšie.

Mercedes-Benz A 180 CDI 7G-DCT

Než na mňa Mercedes uvalí kliatbu, musím si vynachváliť niektoré odkladacie priestory. Najmä tie medzi prednými sedadlami. Keďže testovaný exemplár bol vyhotovený s automatickou prevodovkou, ostal tu využiteľný priestor. Radiaca páka má miesto na pravej strane pod volantom, a teda tradičné umiestnenie prevodovej páky nahradili hlbokým úložným boxom. Verziám s manuálnou prevodovkou ostávajú držiaky na nápoje, výklopné lakťové opierky a taktiež si môžete dovybaviť Áčko so sieťkami. Nájdete ich na operadlách predných sedadiel a v batožinovom priestore. Vo výplniach dverí uložíte zhruba pollitrové plastové fľašky.

Mercedes vo svojej podstate patrí k premiantom, a to sa týka aj najmenšieho modelu značky. Z ponuky výbavy si môžete vyberať niekoľko farebných vyhotovení interiéru, prípadne mať nami testovanú kombináciu čiernej kože a látky. Nezabúda sa ani na asistenčné systémy ako napríklad protikolízny, rozpoznanie únavy vodiča, či dažďový a svetelný senzor. Komu nestačia tieto sériové doplnky, celý večer strávite nad príplatkami. Množstvo z komfortnej výbavy sme už otestovali v modeli B. Sústredil by som sa teraz radšej obšírnejšie na jazdu.

Mercedes-Benz A 180 CDI 7G-DCT

Už u dílera narážam na prvú zaujímavosť motorizácie. Nikdy nebolo rozhodovanie medzi prevodovkami tak dôležité ako v prípade verzie 180 CDI. Zatiaľ čo náš typ poháňal motor o objeme 1,8 litra, v opcii je aj 1.5 dCi z produkcie Renault s rovnakým výkonom 80kW. Rozdiel je v použití prevodovky. Sedemstupňový automat dostanete s vyšším objemom, šesťstupňový manuál je určený pre 1.5 dCi. Zaujímavé nie? Žiaľ, na nás vyšla mercedesácka záležitosť.

Dvojspojková prevodovka 7G-Tronic odvádza výbornú robotu vo väčšine prípadoch. Krútiaci moment s vyšším objemom dovoľuje sedemstupňovému automatu radiť stupne pod 2000 ot./min., pri ustálenom režime točí len 1400 ot./min. Neprekvapil som ju ani kick-downom a následným upokojením. Automat v závislosti polohy pedálu plynu pohotovo reagoval a radi stupne, len párkrát som postrehol seknutie pri preradení, väčšinou pri nezahriatom motore.

Mercedes-Benz A 180 CDI 7G-DCT

Agregát z dielní Mercedesu nie je až tak kultivovaný ako 1.5 dCi. Pri štartovaní za studena celkom klepoce a pri vyšších otáčkach tiež rezonujú zvuky motora v ušiach. Nemôžem kritizovať pružnosť, na papierový výkon je Áčko v mnohých smeroch dynamické, rád by som si však vyskúšal niečo rýchlejšie, pretože podvozok nemá najmenší problém s udržiavaním stability vozidla. Vôbec nie je cítiť váha motora, dokonca pred neutralitou v zákrutách sa musí pokorne skláňať BMW 1. S prednokolkou sa cítite i v športovom režime istejšie a hatchback je veľmi dobre čitateľný. Náklony sú tiež ukážkovo nízke.

Cenovo sa javí nové áčko drahšie ako bežné hatchbacky, ale musíte si uvedomiť, že sedíte v Mercedese, ktorý má trojročné havarijné aj zákonné poistenie zahrnuté v cene, bezplatný 6 ročný servis alebo do najazdenia 160 000km. Okrem toho, pri opätovnom predaji môžete rátať s vyššou zostatkovou cenou. Stále sa neoplatí?

Mercedes A tretej generácie zaujímavo zamieša karty medzi ostatnými premiantmi. Na prvý pokus sa Áčku podarilo dohnať zameškané.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1796
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 80 / 3200 - 4600
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 250 / 1400 - 2800
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 7
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,6
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,0 / 4,1 / 4,4
Spotreba počas testu (l/100km): 5,3
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4 292 / 1 780 / 1 433
Batožinový priestor - min./max. (l): 340 / 1157
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1475 / 525

Ceny

Základná cena: 22 920€
Cena verzie od: 26 172€
Cena testovanej verzie: 32 490€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook