Menu
  • LPG - Kedy je výhodné naozaj?
    LPG - Kedy je výhodné naozaj?
    • | Komentáre
    Séria článkov o LPG by vám, našim čitateľom, mala dať základné informácie o tom čo obnáša prestavba auto na plyn, aké sú náklady na úpravu, koľko môžete prevádzkou na LPG ušetriť.

LPG – Kedy je výhodné naozaj?

Neskôr sa pokúsime nájsť zopár z vás, ktorí majú auto na LPG prerobené a podeliť sa o skúsenosti skutočných majiteľov. Okrem výhod sa spomenú aj nevýhody, ktoré sú spojené s prevádzkou vozidla na LPG.

V dnešnej dobe, kedy sú ceny benzínov či nafty dosť vysoko, veľa motoristov hľadá spôsob ako znížiť náklady na pohonné látky. Jednou z možností je samozrejme menej jazdiť, ale nie každému táto možnosť vyhovuje. Motoristi, ktorí tankujú do svojich áut benzín majú možnosť nechať si prerobiť auto na LPG.

Čo je LPG?

LPG je skratka pre Liquefied Petroleum Gas čo v slovenskom preklade znamená skvapalnený zemný plyn, ktorý sa získava ako „odpad“ vznikajúci spracovaním ropy. Medzi hlavné zložky LPG patrí propán a bután.

Výhody a nevýhody LPG

V úvode článku som písal, že medzi hlavné výhody LPG patrí zníženie prevádzkových nákladov. Firmy zaoberajúce sa prestavbou vozidla na LPG tvrdia, že náklady na pohonné hmoty sa znížia zhruba o 40 - 50%. V ľudskej reči to znamená, že ak na 100 kilometrov potrebujete 7 litrov benzínu pri cene 1,468 Eur, zaplatíte za tento výlet 7 * 1,468 = 10,28 Eur. Ak by vaše auto bolo prerobené na LPG, cesta by vás stála 5,51 Eur. Vozidlo prerobené na LPG si samozrejme zachová možnosť jazdiť na benzín, čo v praxi znamená, že dojazd vášho vozidla sa takmer zdvojnásobí.

Dacia Duster LPG

Ako každá vec či minca aj LPG má svoje nevýhody. Prvou a asi najzásadnejšou je vstupná investícia bez ktorej prestavbu vášho miláčika na plyn nezrealizujete. Úvodné náklady sa pohybujú v sume od cca 1 000 Eur v závislosti od modelu auta a firmy u ktorej si necháte auto na LPG prestavať. Druhou dôležitou nevýhodou je zmenšenie batožinového priestoru resp. výmena rezervného kolesa za plynovú nádrž. Napriek vyššiemu oktánovému číslu v rozmedzí 100 – 110 (benzín má 95), poklesne výkon motora a narastie spotreba o zhruba 10%. Z tohto dôvodu je prestavba na LPG odporúčaná hlavne vozidlám s dostatkom výkonu.

Medzi posledné nevýhody patrí nemožnosť parkovať v podzemných garážach a potreba hľadať čerpacie stanice na LPG, aby ste si mohli užívať lacnejšiu jazdu. Toto negatívum je však veľmi malé, lebo sieť čerpacích staníc s LPG v rámci Slovenska je dostatočne hustá, nájdete ju takmer v každom okresnom meste. Zakázané parkovanie v podzemných garážach platí iba v niektorých štátoch, vrátane Slovenska. Napríklad v susednej Českej republike vás toto nezmyselné obmedzenie limitovať nebude.

Prevádzka, údržba a servis

LPG taktiež potrebuje pravidelný servis  ako každé iné vozidlo. Oproti konvenčným palivám sa servis LPG výrazne nelíši. V pravidelných intervaloch treba prejsť kontrolou, zvyčajne každých 20 000 km. Prehliadka vás bude stáť 50 eur a zhruba 30 minút vášho času.

Okrem toho vždy po 60 000 km je potrebná revízia splynovača, kontrola a v prípade potreby výmena tesnení. V tomto prípade strávite v servise zhruba 4 hodiny a svoju peňaženku odľahčíte o 150 eur.

Návratnosť – reč čísiel

Povedzme, že ste majiteľom vozidla ktorého prestavba na LPG bude stáť 1 200 Eur s priemernou spotrebou 7 litrov na sto kilometrov. Po koľkých kilometroch sa vám vráti vaša investícia? Odpoveď na najdôležitejšiu otázku vám dá nasledujúca tabuľka:

Kilometre Benzín(l) Benzín(€) Plyn (l) Plyn (€) Servis Rozdiel v €
100 7 10,28 7,70 5,51 0 -1 195,23
1 000 70 102,76 77,00 55,06 0 -1 152,30
2 500 175 256,90 192,50 137,64 0 -1 080,74
5 000 350 513,80 385,00 275,28 0 -961,48
7 500 525 770,70 577,50 412,91 0 -842,21
10 000 700 1 027,60 770,00 550,55 0 -722,95
12 500 875 1 284,50 962,50 688,19 0 -603,69
15 000 1 050 1 541,40 1 155,00 825,83 0 -484,43
17 500 1 255 1 798,30 1 347,50 963,46 0 -365,16
20 000 1 400 2 055,20 1 540,00 1 101,10 50 -295,90
25 000 1 750 2 569,00 1 925,00 1 376,38 0 - 7,38
30 000 2 100 3 082,80 2 310,00 1 651,65 0 231,15
40 000 2 800 4 110,40 3 080,00 2 202,20 50 658,20
50 000 3 500 5 138,00 3 850,00 2 752,75 0 1 185,25
60 000 4 200 6 165,60 4 620,00 3 303,30 150 1 512,30
70 000 4 900 7 193,20 5,390,00 3 853,85 0 2 139,35
80 000 5 600 8 220,80 6 160,00 4 404,40 50 2 566,40
90 000 6 300 9 248,40 6 930,00 4 954,95 0 3 093,45
100 000 7 000 10 276,00 7 700,00 5 505,50 50 3 520,50
110 000 7 700 11 303,60 8 470,00 6 056,05 0 4 047,55
120 000 8 400 12 331,20 9 240,00 6 606,60 150 4 374,60
130 000 9 100 13 358,80 10 010,00 7 157,15 0 5 001,65
140 000 9 800 14 386,40 10 780,00 7 707,70 50 5 428,70
150 000 10 500 15 414,00 11 550,00 8 258,25 0 5 955,75

Vo výpočtoch počítame s priemernými cenami PHM v týždni od 14.10.2013 do 21.10.2013 za Super 95 v sume 1,468 €/l a LPG v sume 0,715 €/l.

Prvý riadok tabuľky vám hovorí, že na každých 100 kilometrov ušetríte po prestavbe 4,77 € (10,28€ benzín  mínus 5,51€ LPG). Zdá sa vám to málo? Pokiaľ autom najazdíte 5 000 kilometrov ročne, tak je to málo a vaše vstupné náklady sa vám vrátia až po piatich rokoch. Budete mať vtedy ešte toto auto?

Dacia Duster LPG

Motoristi, ktorí robia priemerných 15 000 kilometrov ročne už môžu uvažovať nad prestavbou LPG. Ich investícia sa vráti za niečo vyše 1,5 roka. Jednoducho povedané, vstupná investícia vo výške 1 200 € sa vám vráti po cca 25 000 km.

Záver

Každý z nás sa snaží znížiť náklady na prevádzku motorového vozidla, aby nám ostalo viacej „drobných“ na naše záujmy, rodinu či pivko. LPG je určite jedna z možností, ako zníženie nákladov dosiahnuť, nie je však určená pre každého motoristu. Podľa môjho názoru je určená hlavne vozidlám, ktoré najazdia aspoň 15 000 kilometrov ročne, aby sa investícia vrátila relatívne rýchlo a taktiež sme na svojej peňaženke pocítili reálne šetrenie po zaplatení prvotnej investície. Zároveň by si mal každý vodič rozmyslieť, či je ochotný obetovať cca 10% výkonu vozidla za nižšiu spotrebu.

V nasledujúcom článku zo série o LPG sa porozprávame s majiteľom Hyundai i30 CW predchádzajúcej generácie a pokúsime sa zistiť jeho skúsenosti s prevádzkou auta na LPG. Ak máte konkrétne otázky, pokojne ich položte v diskusii pod článkom alebo nám ich pošlite do redakcie (webauto@webauto.sk).

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Reply Cancel reply

Facebook