Menu
  • Vydarená mutácia
    Vydarená mutácia
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Rozpútať v mysli zločinecké nápady bezúhonného človeka dokázalo doteraz v našej redakcii len jedno auto. Práve to, ktoré vidíte na fotke. Mal som čo robiť, aby som odolal pokušeniu a vrátil krásavca na ďalší týždeň importérovi. Zoznámte sa! Lancia Thema.

Lancia Thema 3.0 V6 CRD

Lancia v minulosti použila pomenovanie Thema v osemdesiatych rokoch 20. storočia. Vtedy však ani zďaleka nepôsobila tak honosne ako terajší model. V podstate šlo o väčší komfortný sedan. Pamätám sa na ten model celkom dobre, pretože niekoľko rokov obýval našu rodinnú garáž ako služobný automobil. Už na tú dobu Thema poskytovala nevšedný luxus. Elektrické spätné zrkadlá (vyhrievané) a okná na všetkých dverách, klimatizácia, či tempomat, to všetko obsahovala. Avšak, zvonka hranatý sedan nebudil pozornosť ako ten dnešný. Zatiaľ, čo v minulom storočí to bol dizajnový počin z Talianska, tento prichádza z Ameriky.

Vlastne, uveďme to na správnu mieru. Pozeráte sa na dobre známy Chrysler 300C. Americký gigant spojil sily s Talianskym kvôli zvýšeniu odbytu na starom kontinente, kde sa pod názvom Chrysler moc nepresadil. Na svedomí to malo niekoľko faktorov. Prvý, ponúkaná škála motorov. Žiadny naftiak. Druhý, drahý servis. Tretí, samotná drahá prevádzka vozidla, keďže 300C papkalo asi toľko benzínu na sto kilometrov, koľko vystačí naftovému trojlitru Themy na 250km.

Lancia Thema 3.0 V6 CRD

Európski tvorcovia z Turína nenechali nič na náhodu a trocha exteriér omladili, či skôr vylepšili. Základ honosnosti ostal. Mamutia kapota, s obrovskými kolesami a strecha pritom riadne nízka. Predné svetlomety vystriedali modernejšie s diódami a oranžovými smerovkami. Masívna chrómovaná mrežová maska chladiča staršieho Chryslera 300C sa nahradila rovnako veľkou mriežkou, no predeľujú ju len vodorovné lišty. Na bokoch sú azda väčšie disky, než má 300C. A napokon sa pozrime na zadok, je viditeľne najmenej zmenený – len iné svetlomety.

[adsense]

Lancia v posledných rokoch robí pokroky s každým modelom. Aj keď nie je Thema ani zďaleka počin talianskych temperamentných rúk (ak vezmeme do úvahy zaoceánske korene), určite dohliadli na kvalitu poťahov sedadiel, či palubnej dosky terajšej verzie. Tie sa totiž vydarili na pohľad a dotyk fantasticky. Európanovi však neuniknú drobné chybičky krásy, na ktoré Thema dopláca kvôli Americkému pôvodu. Ide o nevydarené plasty v okolí voliča automatickej prevodovky a spodnej časti prístrojového panelu. Hnedý odtieň a drsný povrch plastu strašne kazí dojem z interiéru. Má slabú úpravu náchylnú na škrabance, nehovoriac o tom, že palubná doska potom pôsobí lacno, akoby šetrila. V Amerike by to neprekážalo, tu na starom kontinente len ťažko prepáči zákazník snahu o šetrenie na dielcoch, duplom, keď má konkurovať prakticky takým velikánom ako je BMW 7, Mercedes S a Audi A8. Jednoducho, tu to musí nejako vyzerať. Našťastie, Thema si získa srdce majiteľa inými vecičkami, výnimočnejšími, než v konkurencii.

Absenciu lešteného dreveného dekoračného obloženia na aké sme zvyknutí pri nemeckých alebo japonských automobiloch, Thema vynahradí špičkovou výbavou, pričom väčšina z luxusných prvkov patrí často do štandardu tohto modelu. Takmer za polovičnú cenu oproti BMW 7 dostanete kompletne vybavenú Themu v najvyššom stupni Executive. Prvky, ktoré len ťažko budete hľadať v konkurenčných automobiloch za rovnakú cenu zvýrazňujú charizmu Themy. Tak napríklad, elektricky nastaviteľná poloha brzdového a plynového pedálu je unikátna vecička, ktorú som doposiaľ v žiadnom inom aute nevidel. Efektné analógové hodiny nad strednými výduchmi klimatizácie zakomponované do palubnej dosky tiež pridávajú vozidlu na exkluzivite. Ale to, čo ma ozaj dostalo, to čo som si nemohol vynachváliť boli držiaky na nápoje pasažierov vpredu. Vyhrievané, či klimatizované sedadlá alebo volant, to som videl, zažil, no DRŽIAKY na nápoje? (!). Dajte si do nich kávu, hrejú, dajte si tam ľadový čaj, schladia. Výborný nápad! Možno Bentley Continental a Rolls Royce Phantom takéto prvky obsahujú, ale Thema stojí na druhej strane cenníku a ukazuje, že netreba byť príliš bohatý na to, aby mu dokázalo auto ohriať/schladiť nápoj.

Keďže sa bavíme o limuzíne, netreba zdôrazňovať celkovú bohatú výbavu. Dôležitejšie faktory, ktoré ovplyvňujú postoj k limuzíne sú pocity z jazdy na zadných sedačkách a priestrannosti. Moc času som vzadu nestrávil počas testu, avšak pár kilometrov ma presvedčilo o pohodlí. Dve osoby sediace na krajných kožených sedadlách sedia v ideálnom posede. Operadlo na nohách dokonalo vykrýva celý povrch stehenných svalov. Nad hlavou to však nevyzerá moc ružovo, pokiaľ sa bude snažiť vyššia osoba posadiť kolmejšie. Tu je limitujúcim faktorom strecha posadená na krátkych bočných stĺpikoch, ale nebojte, o strop sa neudriete tak ľahko.

Lancia Thema 3.0 V6 CRD

Čo sa týka akustiky, niet čo vytknúť Theme. Pod kapotou úradoval 3.0 CRD V6 agregát s drsným chlapským záťahom, no zároveň po ustálení rýchlosti kultivovaným chodom. K samotnému motoru sa ešte vrátim v najbližších riadkoch, nemôžem však obísť pocity zo šoférovania. Ten, kto často nešoféruje veľkostne podobné vozidlá Theme (na dĺžku meria vyše 5 metrov) bude mať spočiatku v hustej premávke oči na stopkách. Spoza pomerne krátkeho čelného skla si musí vodič zvyknúť na šírku automobilu, a taktiež byť predvídavý pri odbočovaní do kolmej uličky, pretože mohutné A-stĺpiky znemožňujú výrazne bočné zorné pole vodiča. Môže sa stať, že stĺpik zakryje v istom okamihu aj dve osoby vkráčajúce na prechod pre chodcov.

Parkovanie nie je ničím neobvyklé, akurát by sa tu viac využil systém Magic Parking z modelu Ypsilon, ktorý zaparkuje vozidlo samo. Predstavte si, keby tak mohla zaparkovať k obrubníku vaša mamutia Thema bez obáv o odretie niektorého disku. Buďme však realisti, tento systém zatiaľ nefiguruje ani v príplatkovom balíku, no Themu dokáže zaparkovať priemerne zdatný šofér. Akusticky mu k tomu pomáhajú predné senzory pohybu, a vzadu sa k nim pridáva parkovacia kamera dostupná od stredného stupňa výbavy v sérii. Obraz sa premieta na 8,4 palcový multifunkčný displej v palubnej doske.

Z technického opisu obyčajne začínam spod kapoty, občas nezaškodí zmeniť pravidlá pri písaní, hlavne, keď mi práve mysľou prebehla najpodstatnejšia charakteristika tohto modelu. Mám na mysli jazdu. Podvozok je prispôsobený pre neutrálne nátury, mierne experimentujúce a snažiace sa o športovú jazdu. Ako najlepšie vysvetliť predošlé riadky...

Lancia je skrátka neutrálna vo všetkých aspektoch, a trošičku dovoľuje pomocou ESP mierne športové šantenie. Rozoberme si to dopodrobna. Základ tvorí silný naftový šesťvalec spriahnutý s päťstupňovým automatom a sila sa prenáša na kolesá zadnej nápravy. Zadnokolka naznačuje akú-takú predtuchu k pretáčavým vlastnostiam, no na dvasaťpalcových diskoch s nízkoprofilovými pneumatikami o rozmeroch 245/45 R20 drží na ceste ako klince v dreve. Zadok nepustí ESP ani zďaleka do boku ako v prípade nemeckých konkurentov. Včasne zasiahne a koriguje smer jazdy, dokonca pomáha udržať stopu hoci aj pri násilne vyvolanom prešmyku (trhnutie volantom a zošliapnutí pedálu na podlahu). Na klzkom povrchu sa trošku pustí, no len dovtedy, kým sa elektronika spamätá a potom máte opäť po zábave. Platí tu pravidlo – komfortne a bezpečne!

Brzdy a riadenie v mojich očiach nasledujú predpoklady na komfortnú prevádzku. Všetko sa deje predvídateľne, nič nie je príliš ostré. Brzdný účinok kotúčových bŕzd je limitovaný na váhu vozidla a netreba ich pokúšať do extrémov. Skúšal som dynamickú jazdu dolu kopcom na serpentínach a pomaly, no isto im ku koncu dochádzal dych. Riadenie sa mi však páčilo veľmi. V premávke je účinok posilňovača vysoký a čím vyššou rýchlosťou cestujete, tým viac slabne. Môžete si dovoliť jazdiť uvoľnene a netreba stále kontrolovať smer jazdy.

Thema disponuje mnohými vyspelými bezpečnostnými systémami, v podstate je ESP v tomto aute len špička ľadovca. Okrem konvenčných pomocníkov tu nájdete aj unikátny adaptívny tempomat. Schválne som zvolil pomenovanie „unikátny“, pretože v skutočnosti je z doposiaľ otestovaných radarov najprepracovanejší. Skúšal som ich už v BMW 7, Mercedes-Benz B a Opli Insignia, ale všetky tri automobily vybavené adaptívnym tempomatom reagovali prehnane v každej situácii, kedy im do cesty skočilo iné vozidlo. Doposiaľ, najlepšie reagovala Insignia, no tá je oproti Theme ozaj ešte o kus paranoidná. Ak mi vošlo do cesty pomalšie vozidlo, Thema v treťom stupni citlivosti reagovala takmer ako by reagoval bežný vodič. Buď, jemne dobrzdila na rýchlosť vozidla pred ňou, prípadne ste pocítili len ubratie z plynu akoby ponechala priestor pre situáciu, že napríklad jazdíte na trojprúdovej ceste a môžete ešte včasne prejsť do rýchlejšieho prúdu bez spomalenia. Rozumejte, že tento jav nastal, aj pokiaľ bol odhadovaný rozdiel rýchlostí oboch automobilov okolo 50km/h.

Lancia Thema 3.0 V6 CRD

Ako poslednú položku na zozname testu som si nechal motor. Nie je to zámerne, ak čakáte pikošku na záver, ukončite čítanie, nedočkáte sa. Trojliter nám už pracoval pod kapotou Grand Cherokee od Jeepu a nie je ničím zvlášť špecifický v Theme. Jeho prednosti a slabiny sa dajú spísať do jednej state.

V ponuke figurujú dve výkonové varianty, my sme testovali silnejšiu verziu naladenú na 174kW. Výdatne vítaný je v tomto smere jeho krútiaci moment 550Nm, ktorý dokáže pohotovo vyšprintovať dvojtonový kolos na požadovanú rýchlosť a to aj skrz koncepčne zaostalú automatickú prevodovku s piatimi stupňami. Už v Grand Cherokee som sa presvedčil, že daný hendikep v počte stupňov neovplyvňuje spotrebu paliva, s Themou som jazdil v priemere za 7,4 l/100km. Ak čakáte, že budem spomínať spotrebu paliva zvlášť pre mesto, zvlášť pre okresné cesty, ste na omyle. Palubný počítač som na začiatku testu vynuloval a na nameranú hodnotu pozrel po vyplytvaní nádrže. Pochybujem, že sa bude s Lanciou jazdiť len po meste, alebo len po diaľnici, preto považujem rozdielne hodnoty za irelevantné. Spotrebu teda berte vo všetkých podmienkach za najreálnejšiu. Pre ochranu môjho vodičského preukazu a mena stačí napísať fakt, že ak sa nestotožňujete s mojím štýlom jazdy, apetít Themy pôjde ešte o pár deci dole.

A ako je to s archaickou prevodovkou? Tá sa správa slušne. Preferuje pohodovú jazdu. Nejaké to šliapnutie pedálu na podlahu znáša s malou rezervou a poslušne vyberie ten správny stupeň, veď predsa len nemá moc na výber. Pokiaľ neveríte mojim tvrdeniam ohľadom postačujúcej dynamike a spotrebe, počkajte si niekoľko mesiacov, Lancia sľubuje osemstupňový ZF automat. Ten zatiaľ figuruje len v benzínovej variante 3,6 V6.

Čo dodať na záver? Asi krátke zhrnutie. Zmutované korene automobilu prispeli na obe strany mincí. Elegantnejší vzhľad limuzíny pod taktovou Talianov pritiahne viac zákazníkov. Keďže Thema patrí do segmentu reprezentatívnych automobilov, možno bude nevýhodou jej cenová ponuka so strohými stupňami, bez možnosti väčšej individualizácie. Nemáte tu na výber 10 druhov farieb interiéru, diskov, či nejaké pakety.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: vznetový/vidlicové
Počet valcov/ventilov: 6/24
Zdvihový objem (cm3): 2987
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 174/4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 550/1800 - 2800
Prevodovka typ/počet stupňov: A/5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 232
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 7,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 9,6/5,9/7,2
Spotreba počas testu (l/100km): 7,4
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 5066/1902/1488
Batožinový priestor - min./max. (l): 462/-
Objem nádrže (l): 72
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1963/509

Ceny

Základná cena: 40 200€
Cena verzie od: 44 600€
Cena testovanej verzie: 49 340€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook