Menu
  • Nafta sa neoplatí
    Nafta sa neoplatí
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Druhý test Kie cee´d v krátkom medzičase v našej redakcii odhalil ďalšie skryté vlastnosti tohto kompaktného hatchbacku, ktorého sa boja európske automobilky ako Čert kríža. Obavy sú oprávnené, ale nie tak zhurta!

Kia cee´d 1.6 CRDi

Kórejci sa naučili v 21. storočí vyrábať bezpečné a krásne autá, ale po tomto teste som si istý, že k špičke im čosi chýba. Tentoraz sme si zobrali pod lupu verziu s naftovým štvorvalcom 1.6 CRDi a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Ázijský hatchback má nemeckú identitu zafixovanú v dizajne, ale motory pochádzajú z Kórei. A práve tu stráca na konkurencii. Náš testovaný diesel ani zďaleka nepripomína TDi-čka z VW. Mnohí cee´da porovnávajú ku Golfu, ale tu riadne stráca. Škála ponúkaných motorizácii sa uskromnila na dva dieslové, a dva zážihové. VW Golf si môžete kombinovať s podstatne širším portfóliom agregátov, navyše tie benzínové zahŕňajú preplňované. Cee´d dostáva dýkou do chrbta pri benzínoch, oba sú si charakterom podobné, kým nebudú obsahovať v ponuke turbomotory, ťažko sa dá zrovnávať s Golfom.

Kia cee´d 1.6 CRDi

Ale vráťme sa k nášmu naftovému agregátu. Testoval som obe verzie, takže viem celkom reálne dosvedčiť tvrdenie, že ak je 1.6 CRDi považovaná za najvýkonnejší agregát z palety vznetových motorov v Kii, tak riadne klesne na obľúbenosti. Medzi 1.6 CRDi a 1.4 CRDi je rozdiel v maximálnej rýchlosti a troška silnejšieho záťahu jedna-šestky. No ani ten silnejší agregát nie je žiadna výhra z pohľadu výkonu. Tu tabuľkové hodnoty 94kW klamú, respektíve nestačia na divoké jazdy. V staršom cee´de sa mi zdal výkon lepší.

Na druhej strane, tento môj pocit je podmienený chtivosťou po niečom silnejšom, pretože podvozkové možnosti cee´da a jeho celkový charakter by viac výkonu pokojne zniesol. Stačí, aby sa klientela dožadovala viacej sily, a Kia im časom vyjde v ústrety. Napokon, o benzínovom preplňovanom motore sa čo-to píše v správach, tak nie je vylúčený objemovo väčší naftový motor. Ale nateraz tu máme priemerný naftový štvorvalec na test, tak si ho preverme.

[adsense]

Za svoje naladenie nemôže, je prispôsobený tým 80% vodičom, ktorí vyžadujú z auta lineárny záťah pred neefektívnym jednorázovým kopnutím do sedadiel. V podstate je pre športovo ladeného vodiča nudný. Neprekvapí vás, či mu šliapnete na krk v spodných otáčkach, alebo v horných, efekt bude vždy rovnako nudný a občas dokonca nevýrazný. Rozhodne by mohlo turbo viac nasávať kyslíku, aby sa vyrovnalo 1.6 TDi u Golfa. Karhať sa nedá za spotrebu, tá je celkom prijateľná. Vlastne, skromnému apetítu môže vďačiť naladeniu. Výsledná hodnota na konci testu vyšla na 5,6l/100km, čo je v tejto kategórii motorov klasická reálna cifra. Jasné, číslice z papiera kričia oveľa skromnejšie nároky, ale to už poznáme ako to v praxi chodí. Tristo kilometrov po diaľnici, plne obsadené auto, zapnutá klimatizácia a hneď je po neuveriteľne nízkej spotrebe.

Kia cee´d 1.6 CRDi

V neprospech cee´da ma zarazil aj fakt spojený s obstarávacou cenou za Golf 1.6 TDi (105k) a cee´d 1.6 CRDi (128k). Golfa kúpite za 16 930€ vo výbave Premium Trendline a cee´da za 16 390€, pričom sa výbavovo vážne moc nelíšia. Rozdiely nastanú, až keď začnete bezhlavo zaškrtávať doplnkovú výbavu, potom je v cenách výrazne lepšie na tom cee´d. No už v základe disponuje so šiestimi airbagmi, ABS, ESP a napríklad multifunkčným volantom, či autorádiom s CD, MP3, USB a šiestimi reproduktormi. Len si myslím, že čo sa týka diesla, išlo by o zbytočný prepych voliť vyššiu výbavu, ktorý sa negatívne odrazí na výslednej cene.

Pomery medzi výkonom, výbavou a cenou sú neúmerne postavené. Mňa zatiaľ najviac oslovila základná 1.4-ka CVV-T, ktorú kúpite za 13 290€. Silnejší diesel sa nedá moc odporučiť, pokiaľ s ním nenabeháte státisíce kilometrov.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1582
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 94 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 260 / 1900 - 2750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 4,9 / 3,7 / 4,1
Spotreba počas testu (l/100km): 5,6
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4310 / 1780 / 1470
Batožinový priestor - min./max. (l): 380 / 1318
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1375 / 545

Ceny

Základná cena: 13 290€
Cena verzie od: 16 390€
Cena testovanej verzie: 24 210€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook