Menu
  • Premiant z ďalekého východu
    Premiant z ďalekého východu
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Neviem ako vy, ale strašne som zvedavý ako dopadne trilógia testovaných Kií cee´d, ktoré sme si rozplánovali na letné obdobia v priebehu dvoch mesiacov. Líšiť sa budú od seba len nepatrne z pohľadu výbavy.

Kia cee´d 1.4 CVVT

Kia cee´d. Pomenovanie tohto modelu na Slovensku má slušnú odozvu. Ľudia cee´d dôverne poznajú , pretože ho využívajú aj policajné zložky Slovenskej republiky, a tak si ich väčšina vodičov vybaví v pamäti práve pre tento fakt. Po Škode Fabia, to je druhý najčastejšie vídaný model policajnej hliadky, ktorý bliká v spätnom zrkadle, keď spáchate dopravný priestupok.

Robil som si malý prieskum medzi priateľmi a preveroval ich znalosti o novom cee´de. Debata zamrzla hneď na začiatku konverzácie. Nikto nevedel, že sa zrodila druhá generácia modelu. Pár z nich tipovalo, že testujem faceliftovaný model. Pravda, väčšina z mojich priateľov prepína v televízii program prerušovaný reklamou, kde bolo možné vzhliadnuť nový cee´d. V dnešnej dobe presýtenej reklamnými spotmi sa čoraz častejšie ukazuje, že niektoré druhy reklám sú neefektívne. Ešteže tu máme motoristické testy. Tak si cee´d predstavme podrobnejšie.

Prvý z troch testov rozpíšem na maximum, spravíme si podrobný prehľad o dizajne, technike, jazdných vlastnostiach a výbave. Preto sa ani nepúšťajte do čítania, ak sa vám na sporáku varí obed.

Kia obsadila na tento kľúčový európsky model dizajnéra z Nemecka. Peter Schreyer splnil sen aziatov, a to upútať oko európskej klientely. Prvý počin bol výborný, ale tento druhý je neporovnateľne štýlovejší a ešte viac pútavejší. Nosí to znak Kórejca, ale dizajn je bez debaty určený pre starý kontinent!

Už prvé oboznámenie v Tepličke nad Váhom v apríli tohto roka zanechalo vo mne vrúcnu náklonnosť k cee´d, teraz, keď ho testujem, nemôžem si vynachváliť predok masky. Dynamický, pútavý a zároveň aj majestátny. Cee´d sa nehrá na žiadneho krpca. Má veľa spoločného s Hyundai i30, avšak cee´d mi dizajnom viac sedí. Zdá sa mi prepracovanejší, než i30. V teste o i30 som písal, že ho budú vyhľadávať konzervatívnejšie charaktery, u cee´da naopak dostávajú priestor kontroverznejšie typy. Veď sa pozrite na ten samoľúby zamračený výraz prednej kapoty od svetiel k mriežke chladiča. Cez deň na okolie žmurká úzkym pásom denných LED diód. Ešte užší pás sa nachádza pre smerovky v spätných zrkadlách. Nápady trocha upadajú smerom dozadu karosérie. Zadná časť je oproti prednej mierne nevýrazná, nebyť pekného spojlera nad oknom veka piatych dverí by priam upadla do tieňa bežných vozidiel. Aspoň sa môže Schreyer pri facelifte opäť realizovať a možno nám padne sánka.

Kia cee´d 1.4 CVVT

Príjemné dojmy z exteriéru ostávajú aj po nastúpení do kabíny. Cee´d mi okamžite sadol. Páči sa mi ergonómia umocnená nenápadným zvýraznením niektorých častí palubnej dosky. Všetko tu je orientované na vodiča, čo pridáva na pocite dôležitosti. Atypicky tvarovaný stredový panel palubnej dosky sa nakláňa mierne k vodičovi, aby mal všetky ovládača v dosahu rúk. Interiér, ktorý vidíte na fotkách patrí k tým lacnejším verziám modelu. To znamená, že si nemusíte priplácať tisíce eur za lepšie plasty, alebo farby, aby ste sa cítili útulne.

[adsense]

Polkruhové dva budíky po stranách, jeden väčší kruhový centrálny. Videl som už v starších Európanoch, ale myslím, že viac sa hodí k japonskému prirovnávaniu. Číslice sú výrazné a prehľadné, dobre čitateľné za akýchkoľvek svetelných podmienok. Nemám však v pláne opisovať každý gombík na palubnej doske. Dúfam, že vám postačí správa o jej absolútnej bezchybnosti spracovania. Je pekná, tlačidlá sú v dosahu rúk vodiča a veľké s dobrou potlačovou grafikou ikoniek.

Často sa sústreďujem na praktickú stránku interiéru. V cee´de sa ukrýva niekoľko skrytých schránok, niektoré su pogumované, aby sa predmety uložené v nich nešmýkali a niektoré sú len plastové prioritne predurčené na fľaše. Taktiež sa počet štrbiniek odvíja od stupňa výbavy a toho, či je v aute klasická ručná brzda, alebo elektronická.

Páni, ktorí sú starostliví pri výbere audiosústavy, vedzte, že v cee´de už základné reproduktory hrajú perfektne. Do mechaniky je možné strčiť ako CD s MP3, tak i USB alebo i-Pod. Všetko je podmienené modernej dobe, preto nechýba možnosť dokúpiť si inteligentný kľúč na báze čipu. Máte ho len vo vrecku a otváranie, či štartovanie sa deje tlačidlami na kľučkách dverí resp. gombíkom START/STOP po pravej strane za volantom.

Inžinieri nenechali nič na náhodu, v tejto triede kompaktov sa neodpúšťajú preklepy. Kórejci precízne zvládli vytvorenie maximálneho priestoru pre posádku. Tu vidno podobnosť s Hyundaiom i30. Cítil som sa vzdušne. Kokpit patrí medzi tie najviac prajné pre posádku v mieste na sedenie. Predné sedadlá sa okrem bežných smerov dajú nastaviť elektricky v bedrovej oblasti. Tlačidlo nájdete na bokoch sedáka.

Pasažieri vzadu mierne strácajú priestor na hlavu kvôli zvažujúcej sa strechy. Všetko sa dá vyriešiť šikmejším posedom, pretože na nohy ostáva viac miesta. Nechýba lakťová opierka a na bočných zadných dverách sa našlo miesto pre odkladacie priestory. Like it!

Kia cee´d 1.4 CVVT

Tretia časť interiéru – batožinový priestor – dokončuje dobrý dojem z interiéru. Objem patrí nadpriemer v segmente nižšej strednej triedy, a disponuje aj s falošným dnom, kam možno skryť cennosti. Až pod falošných dnom sa nachádza dojazdové koleso. Ideme jazdiť.

Náš prvý test Kie cee´d sa odohrával so základnou motorizáciou z ponuky dostupných variantov. Na úvod testu ideálna voľba, pretože v mnohých prípadoch bude asi aj najžiadanejšia. Jedná sa o radový štvorvalec 1,4 CVV-T, čiže s variabilným vstrekovaním paliva. Jednotka tvorí síce najnižšie výkonové pole v ponuke, no z benzínu by som si ho určite zvolil. Disponuje priemerným výkonom, ale zároveň lineárnym záťahom. Tento spôsob sa osvedčuje pri predbiehaní. Stačí sa dostať na 3500 ot./min. stlačiť pedál na podlahu a v tom momente dostávate maximum z motora, žiadna rezerva. Prvé štyri prevody sú dlhé a hodia sa na agilné zrýchlenie, posledné dva naopak kratšie na zníženie otáčok. Pri rýchlosti 130 km/h točí približne 3500 ot./min., čo šetrí decilitre na každý kilometer jazdy.

Akusticky som vnímal motor jedine vtedy, keď som mu šliapal na krk. Bežné tempo na okresných cestách, alebo diaľničný limit zvuk motora nijako zvlášť posádku neobťažuje. Škoda len spotreby pri vyšších rýchlostiach. Do 120km/h jazdíte celkom ekonomicky za 6,5l/100km, ale potom to ide rapídne vyššie. To ten kratší prevod sa po prekročení 140km/h začne prejavovať. Celkovú priemernú spotrebu som mal 6,8l/100km, pretože som väčšinou využíval tempomat do 120km/h.

Výhrady nemám ani k jazdným vlastnostiam. Už pri zrode kórejských dvojičiek sa v Nemecku v prémiových automobilkách pošuškávalo, že na trh prichádza hrozba. Kia cee´d dostal brilantný podvozok s ešte lepšími jazdnými vlastnosťami. Áno, dostal sa mi pod kožu, i vás ohúri. Zvezte sa s ním a uvidíte sami.

Prvý test by sme mali za sebou. Ďalšie postrehy, ako aj výbavy, či rozdiely v motorizáciách sa dočítane v dohľadnej dobe. Cee´d si spravil riadne očko u mňa, a keby som sa rozhodoval pre automobil na každodenné použitie, za prácou, do rodiny a na výlety, zapísal by som si ho zoznamu potenciálnych kandidátov.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1396
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 73 / 5500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 137 / 4200
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 12,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,9 / 4,9 / 6,0
Spotreba počas testu (l/100km): 6,8
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4310 / 1780 / 1470
Batožinový priestor - min./max. (l): 380 / 1318
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1258 - 1382 / 438 - 562

Ceny

Základná cena: 13 290€
Cena verzie od: 13 290€
Cena testovanej verzie: 16 200€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook