Menu
  • Tank na necestách, aj cestách
    Tank na necestách, aj cestách
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Do redakcie sa nám dostal na test jeden z najznámejších modelov Jeep. Donedávna bol určený výlučne pre osoby s nadmerných prebytkom financií a averziou voči nafte.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD

Kupovali si ho ľudia pre imidž, čo predstavuje americkú hrubú silu v podaní veľkoobjemového mnohovalcového benzínového agregátu, ktorý spotrebuje počas jazdy i trávu po okolí. Reč je o Wrangleri.

História Wrangleru sa začala písať v roku 1941, kedy bol hviezdou v americkej armáde počas druhej svetovej vojny. Počas sedemdesiatročnej doby sa menil pohon a podvozok podľa požiadaviek trhu. Dnes nový model Wrangler prešiel úpravou podvozku tak, aby jazdil dobre nielen v teréne, ale aj na cestách. Zákazník je dnes rozmaznaný, a preto Jeep vybavil Wranglera prvkami, ktoré boli ešte v minulej generácii absolútne zbytočné. Platí totiž, imidž je skvelý, avšak pohodlie ešte skvelejšie.

Na Wranglera som sa veľmi tešil. Je to jeden z posledných pravých off-roadov, ktoré sú verné starým technikám. Prevahu v pohone zastáva mechanika nad elektronikou. To znamená, auto poslúcha vodiča na povel a elektronika sa dostáva k slovu, až keď ju vodič manuálne aktivuje. Už zo začiatku som vedel, že mám dočinenia s autom pre tvrdého chlapa. Platí tu pravidlo sily, žiadna jemnosť, či obavy zo zlého zaobchádzania. Wrangler to má rád drsne. Stačí prvýkrát zavrieť dvere. Určite sa vám ich nepodarí zabuchnúť, pokiaľ ste zvyknutí zavierať dvere jemne z osobných automobilov. Tu to tak nefunguje. Treba s nimi riadne tresnúť. Po naštartovaní a chvíle jazdenia zistíte, že všetky ovládače sú dimenzované na tvrdý spôsob užívania. Páka smeroviek, posilňovač riadenia, či redukčná prevodovka (k tej sa dostanem ešte v niektorom z ďalších odstavcov), to všetko funguje na báze sily. Jemná ruka ženy tu skrátka nemá čo robiť. Bez urážky k nežnému pohlaviu, ale naozaj si myslím, že napriek vysokému pocitu bezpečia z robustného vozidla, Wrangler sa nehodí pre ženy. Aspoň nie Unlimited Rubicon. Zo samotného názvu vyplýva, že to nie je obyčajné auto.

Interiér tvarom odkazuje na minulé generácie, ale Jeep splnil požiadavky zákazníkov. Predstavte si, že ešte v minulej generácii neboli k dispozícii elektricky ovládané okná. Vzhľadom na ťažkú manipuláciu spomínaných ovládačov si ani nedokážem odhadnúť koľko sily bolo treba vyvinúť, aby sa dalo potočiť kľučkou. V súčasnom Wrangleri nájdete ovládače elektrických okien zamaskované v strednom panely medzi výduchmi klimatizácie. Ďalej výborný pomocník tempomat spríjemní dlhé cesty za dobrodružstvom. Tlačiť na plyn pravou nohou vyžaduje svojráznosť, stačí chvíľkové pozabudnutie a pedál tlačí chodidlo dohora a auto samozrejme spomaľuje. Zvláštny efekt.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD

Wrangler sa dodáva v dvoch rozličných dĺžkach rázvoru. My sme testovali väčší päťdverový variant s rázvorom takmer 3 metre! Dúfam, že si viete predstaviť, čo to znamená. V hranatej klietke sa usadí skoro rovnako pohodlne päť osôb. Tie na predných sedadlách budú cestovať tradične v lepších podmienkach ako zadní pasažieri, ktorým môže vadiť kolmejší sklon operadiel a krátke sedáky. Na začiatku som upozornil, že Jeep sa snaží kráčať s dobou a požiadavkami trhu. Nemal jednoduchú úlohu. Ostať verným praktikám v pohone a zavesenie kolies, vyžaduje istú daň v podobe pruženia a následnému pohodliu pre cestujúcich, či bezpečnosti pri náhlom vybočení zo smeru. Podvozok je postavený na dvoch tuhých nápravách, avšak kríženie náprav na bežných cestách krotí vypínateľný predný stabilizátor. Wrangler ostáva napriek vyššiemu ťažisku a pneumatikách s vyšším profilovým rozmerom stabilný.

[adsense]

Wrangler nemá stredový diferenciál. Za bežných adhéznych podmienok jazdí len ako zadnokolka. Predná náprava sa po prešmyknutí zadných kolies nepripojí. Predok sa odporúča pripojiť manuálne iba na nespevnenom podklade (sneh, blato, piesok), kedy každá náprava točí kolesá inou rýchlosťou. Na pevnom podklade by sa zhoršili extrémne jazdné vlastnosti, pretože pohon by sa správal podobne ako so stopercentne uzavretým stredovým diferenciálom. Treba teda rátať s možnou pretáčavosťou na mokrej ceste. Tú však aktívne eliminujú široké pneumatiky a stabilizačný systém ESP. Počas testu som nemal možnosť Wranglera otestovať v daždi, ani som sa s ním nesnažil jazdiť dynamicky, zato však dostal riadne zabrať v teréne, kam patrí! Na nasledujúce riadky sa pripravte. Bude tam veľa špiny, hluku a nenásytnosti.

Zvyčajne nemám problém s testovaním vozidiel. Pri teste je dôležité odhadnúť možnosti vozidla. S osobnými automobilmi sa držím na cestách (výnimka bol test Suzuki SX4, ktorý prešiel krst ohňom), s SUV zavítam do lesných porastov, aby som zistil priechodnosť a stabilitu v miernom teréne. Ale kam s Wranglerom? Na výber bol off-roadový ring špeciálne vytvorený pre ťažké kalibre, avšak umelá dráha je raz len umelá. Je tak vytvorená, aby sa minimalizovalo riziko poškodenia testovaného vozidla na minimum. Ja som chcel niečo neprebádané, niečo, kde nie sú vypočítane prejazdové uhly, niečo EXTRÉMNE! Voľba preto padla v nedeľu v ranných hodinách na vojenské výcvikové a výskumné stredisko kúsok od obce Plavecký Mikuláš. To bolo to pravé orechové pre Wranglera. Sem chodia skutočne autá testovať, dokonca aj nemecké tanky prešli týmto strediskom, či sú schopné vydržať boje v púštnych búrkach. Hádam som vás dostatočne naladil.

S Wranglerom sme sa dostavili na hranice vojenského priestoru presne o desiatej hodine dopoludnia, ktoré sa stalo miestom stretnutia s Emilom Baumgartnerom. Vojensky technický a skúšobný ústav Záhorie pozná najlepšie. Po krátkom zoznámení a naplánovaní trasy som sa usadil za volant, Emil zaujal miesto spolujazdca a kameraman našiel miesto vzadu. Test mohol začať.

Tlak sa mi začal po prvom kilometri rapídne zdvíhať. Vojenský priestor je identifikovateľný piesočným povrchom, s veľkou dávkou borovicového porastu a rôznych močiarov. Nie nadarmo sa tomuto ústavu vraví „Slovenská Sahara“. Emil mi pokojným hlasom vraví „Na nasledovnej rovinke pridaj“. Paradoxne, ja som chcel práve spomaliť. Hnali sme sa piesočnou cestou takmer 60km/h a mal som pridať? Počúvol som a zvýšil rýchlosť na 80km/h. Wrangleru pomerne vysoká rýchlosť v pieskových koľajach neprekážala, vzdorovito odolával aj nepríjemným náklonom. Za zadkom prášil ako vzdušné tornádo kilá piesku. Tri alebo päť kilometrov jazdy týmto tempom vyrojili prvé kvapky potu na mojom čele, i skrz zapnutú klimatizáciu. Až teraz som si uvedomil ako ťažko treba točiť volantom. Veď predsa Wrangler nie je obutý do úzkych trinásťpalcových pneumatík, posilňovač riadenia si musí poradiť s podstatne širšími rozmermi  - 245/75 R17.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD

Dlhú rovinku striedal technický úsek. Prejazdové uhly, kríženie náprav, či výjazdy do prudkého kopca s pieskom pod kolesami. Zaradiť jeden zo štyroch prevodov (2WD, 4WD High, N a 4WD Low) na páke redukčnej prevodovky vyžaduje asi najväčšiu silu zo spomínaných ovládačov. Najčastejšie som využíval 4WD High, ktorý prerozdeľuje silu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50. Posledný mód 4WD Low je určený na extrémny terén ako je napríklad jazda po kameňoch, presnejšie skalách. Silu módu 4WD Low cítiť po zaradení silnými vibráciami v podvozku, takmer ho neubrzdí samotný brzdový pedál. S Wranglerom nebol problém vyjsť akýkoľvek kopec v rámci možností prejazdových uhlov, ktoré činia hodnoty od 38 stupňov vpredu, 21 v strede a 31 stupňov vzadu. Teraz si k verzii Rubicon prirátajte nasledovné technické lahôdky:

-          Off-Road Rock-Trac® NV241 s dvojrýchlostnou redukčnou prevodovkou s pomerom 4,0:1, ako aj elektrickými uzávierkami predného a zadného diferenciálu Tru-Lock a elektronicky odpojiteľným stabilizátorom prednej nápravy pre zlepšenie jej kríţenia.

-          riadenie trakčnej kontroly prostredníctvom brzdových uzávierok diferenciálov - Brake Lock Differentials (BLD), ktoré sú súčasťou algoritmu systému elektronickej kontroly stability Electronic Stability Control (ESC). BLD vyvíja brzdnú silu na pretáčajúce sa koleso danej nápravy, čím prenáša krútiaci moment na druhé kolo s lepšou adhéziou. Tým zaistí lepšiu trakciu aj pri prekonávaní kameňov v ťaţkom teréne. Nastavenie systému BLD je navrhnuté pre vyuţitie v teréne a aktivuje sa tak samočinne pri zaradení reţimu 4WD Low.

Neodmysliteľnou súčasťou kvalitného a spoľahlivého off-roadu je výkonných agregát, najlepšie spaľujúci naftu. Vo Wrangleri sídlil štvorvalec CRD o objeme 2,8 litra. Je o poznanie kultivovanejší, než slabší predchodca, avšak v bežnej premávke sa zvykne hlasito ozývať počas zrýchlenia. Jazda predpísanou rýchlosťou znamená 11 litrový apetít a pomerne slabo odizolovanú akustiku z aerodynamiky. Pri vozidle s hranatým tvarom to však neprekvapí. Dôležitejšie sú fakty, že naftový štvorvalec má dostatok sily dostať vás aj z toho najhoršieho terénu a pritom vďaka 85 litrovej nádrže máte veľkú šancu dôjsť na prvú pumpu z pralesa. Vo vojenskom priestore počas ozaj drsnej jazdy a natáčania si vypýtal podľa výpočtov zhruba 25 litrov na 100km. Pre niekoho sa to môže zdať byť neúnosné, ale zainteresovaný človek si uvedomí, čo mu Wrangler za danú spotrebu dokáže ponúknuť. Navyše pokiaľ budete jazdiť okresnými cestami do 100km/h dostane sa spotreba pod 10 litrov.

Jeep Wrangler Rubicon. Neskutočne lákavé vozidlo pre adrenalínové povahy. Už dlho som si neužil test tak skvelo, ako práve s Wranglerom. Momentálne na trhu nemá rovnakého konkurenta, Land Rover Defender, či Mercedes G technicky asi najviac spadajú do kategórie. Pokiaľ vám riadky z testu nestačili, neprehliadnite videozáznam, ktorý sme pre vás natočili!

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD from MMVISION on Vimeo.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: vznetový/radové
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem (cm3): 2776
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 147/3600
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 460/1600-2600
Prevodovka typ/počet stupňov: A/5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 169
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 10,3/7,9/8,8
Spotreba počas testu (l/100km): 11,8
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4751/1877/1800
Batožinový priestor - min./max. (l): 498/934
Objem nádrže (l): 86
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 2253/512

Ceny

Základná cena: 29 800€
Cena verzie od: 38 200€
Cena testovanej verzie: 42 310€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook