Menu
  • V skutku spoľahlivý
    V skutku spoľahlivý
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    V redakcii sme si povedali, že je čas prestať ignorovať vaše požiadavky testovať aj jazdené vozidlá. Vďaka uzatvorenej spolupráci so spoločnosťou AAA Auto sme si priviezli na test prvé jazdené auto.

Jazdený VW Passat 1.9 TDi 77 kW 06´

Testovanie jazdených vozidiel je pre nás nová výzva a sme vďační, že ju môžeme pre vás čitateľov zdolávať. Chceme to robiť poctivo, preto do spolupráce zaraďujeme postupne aj ďalších partnerov. Okrem najväčšieho autobazáru na Slovensku je to aj Autoservis Schwartz sídliaci v Senci, ktorý poskytne odborný názor na konkrétny model. Čiaru rozsiahlych testov jazdených vozidiel začína VW Passat 1.9 TDi 77 kW z roku 2006.

Passat B6 (2005 – 2010)

Nechceli sme sa opičiť po iných portáloch, ktoré sprvu testujú Škodu Octavia (aj tento model príde na rad, avšak v inom formáte ako bežný test) a tak sme sa vybrali k nemeckej konkurencii VW Passat (začal sa vyrábať už v roku 1973), konkrétne k šiestej generácii, interne označovanej ako B6. Verejnosti sa predstavil v roku 2005 na ženevskom autosalóne. Momentálne patrí medzi obľúbené jazdenky pre mladých vodičov, ktorí si prešli už jedným autom v školských časoch a teraz hľadajú niečo väčšie a trvácnejšie. Je Passat B6 vhodnou alternatívou?

Tak ako v  dnešnej dobe aj v minulosti ponúkal VW svoje modely Passat v dvoch karosárskych verziách, a to sedan a Variant (kombi), od roku 2008 dorazila ešte štýlovejšia verzia CC. Pod kapotou spočiatku debutovali osvedčené diesele 1.9 TDi a 2.0 TDi so vstrekovaním čerpadlo-tryska. Pre ich zastaralú koncepciu ich v roku 2008 postupne začali nahrádzať  motory 2.0 TDi so vstrekovaním Common Rail, ktoré priniesli kultivovanejší chod pri rovnakej, ba dokonca nižšej spotrebe. Zmeny však nastali hlavne kvôli splneniu emisným normám danými Európskou Úniou.

VW Passat 1.9 TDi 77 kW

Práve generácia B6 sa rokmi stala prelomovou vo VW. Jeho benzínové motory prešli postupne na priame vstrekovanie paliva FSI a to od objemov 1.6 až po 3.6 l. Pohon 4Motion vystriedal  systém Torsen za Haldex, ktorý vedel poskytnúť lepšie jazdné vlastnosti a v prípade potreby preniesť sily z prednej nápravy na obe nápravy v pomere 50:50. Podvozok už nebol odvodeninou z Audi A4, ale stál na modifikovanej platforme Golfu piatej generácie. Hoci, nástupca B7 prišiel v roku 2010 s dosť výrazným dizajnovým stvárnením, z hľadiska techniky sa toho moc nezmenilo, maximálne len inovovalo. Od roku 2011 sa začal ponúkať aj Passat Alltrack, niečo ako terénne kombi.

VW Passat 1.9 TDi 77 kW – interiér prezradí stav

V radoch autobazáru AAA AUTO mi do oka udrel VW Passat, ktorý sa chválil s 235 tisíc kilomtremi. Navonok pôsobil veľmi zachovalo, a ja som mal v hlave jasno. Zistím si aké to je jazdiť s autom, ktoré má pomaly štvrťmilióna kilometrov na konte. Obecne si ľudia myslia, že čo ma veľa kilometrov, to dlho nevydrží, pritom záleží v prvom rade od predchádzajúceho užívateľa. Traduje sa, že klasické „tdíčka“ vydržia dve epochy, tak aspoň sa môžem presvedčiť.

Výbava modelu zahŕňa napríklad tempomat, elektrické okná vpredu aj vzadu, dvojzónovú klimatizáciu a mechanické zabezpečenie prevodovky Construct, to aby mi vydržalo pred barákom do nasledujúceho dňa. VW Passaty sú veľmi obľúbené nielen medzi zákazníkmi, ale aj zlodejmi áut, preto si ho treba dostatočne chrániť.

VW Passat 1.9 TDi 77 kW

Ak sa niečo podpíše na stave vozidla, tak je to vek a kilometre. Tento testovaný Passat má za sebou toho po kilometrovej stránke celkom dosť. Ako pri všetkých Passatoch, aj náš testovaný s 235 000 km mal najčastejšie používané komponenty v interiéri zošúchané. Napríklad plasty pri elektrických oknách na vodičových dverách, rukoväť radiacej páky a niektoré tlačidlá na prístrojovej doske. Netreba sa však báť, sú to len kozmetické chybičky.

Inak však interiér poskytoval rovnaké pohodlie ako pri zrode. Dokonca fungovali všetky spínače, bez zbytočných pazvukov a osvetlené ostali všetky tlačidlá. Už v ročníku 2006 mal Passat lakťovú opierku s výškovým nastavením, vďaka nej som sa cítil v aute rovnako pohodlne ako v dnešných modernejších autách.

Jazda stále pohodová aj po 200 tisíc km

Požičaný Passat sa po naštartovaní správal v podstate rovnako ako za novoty. Sprevádza ho hlasnejšie nakopnutie štyroch valcov, klepotanie a drobné vibrácie do spojky. Za veľmi studeného štartu mu chvíľu trvalo, kým si ustálil skákajúce otáčky motora na voľnobehu.

Prvá jazda mierila rovno do servisu Schwartz v Senci, kde sa odovzdal Passat do rúk odborníkov. Náš testovaný kúsok obstál na pár nedostatkov veľmi dobre. Predošlý majiteľ už vymenil kopu opotrebovaných komponentov ako napríklad predné tlmiče značky Kayaba, ktoré sú kvalitatívne na tom rovnako ako tie z prvovýroby.

VW Passat 1.9 TDi 77 kW

Zistili sa aj malé nedostatky ako vytrhané silentbloky zadných bočných ramien a netesniaci EGR ventil. Síce ešte fungoval, ale dosluhoval a bude potrebné ho časom vymeniť. Inak je však auto v dobrej kondícii, na cestách sa správa neutrálne, dokonca do kabíny neprichádzali žiadne dunivé pazvuky, to vďaka vymeneným tlmičom. Vŕzgala iba palubná doska, neduh všetkých Passatov B6.

Motor 1.9 TDi, stará klasika

Medzi najvydarenejšie motorizácie do Passatu B6 patril aj náš testovaný agregát 1.9 TDi 77 kW, ten bol ešte po starom vyrábaný, čiže kým všetky automobilky používali vstrekovanie Common Rail, VW sa spoliehal na čerpadlo-trysku. Až do roku 2007, potom tento agregát nahradil dvojliter TDi CR 81 kW. A v roku 2008 prišiel už 1.6 TDi CR 77 kW.

Tento základný nafťák vo veľkom Passate disponuje iba priemernou dynamikou, sedia mu ustálené rýchlosti a záťah motora cítite do zhruba 3200 ot./min. Potom turbo prestane nasávať vzduch a výkon postupne klesá. S manuálnou päťstupňovou prevodovkou to vo VW moc nevyhrali. Na diaľnici je krátka a pri 130 km/h točí už takmer 3000 ot./min., čo sa odráža nielen na spotrebe, ale aj hluku.

VW Passat 1.9 TDi 77 kW

Pred kúpou motorizácie 1.9 TDi odporúčame zistiť si stav a kondíciu motora. Vzhľadom na obľúbenosť modelu sa stáva často obeťou stáčania kilometrov, pri kúpe by bolo vhodné mať záznam o údržbe vozidla, pretože trpí na opotrebovanie motora a na kvalitu filtračných vložiek paliva a oleja. Životný cyklus motora 1.9 TDi sprevádzali nedostatky v kvalite materiálov použitých v skrutkách na ojnici, tie sa trhali a spôsobili zadretie motora alebo prerazenie bloku motora. Ich životnosť sa odhaduje na 120 až 160 tisíc km. Poškodeniu sa dá zabrániť výmenou skrutiek a skoršími intervalmi výmeny oleja.

Niekedy sa pri týchto modeloch vyskytovali aj chyby s dvojhmotným zotrvačníkom alebo odídenie turba. Všetko odchádzalo pomerne skoro a to po 150 tisíc kilometroch, avšak vždy záležalo aj od starostlivosti a štýlu jazdy predchádzajúceho majiteľa. Pokiaľ nechával auto po jazde na voľnobehu vždy „oddýchnuť“ aspoň 30 sekúnd, je dosť možné, že mechanické komponenty v motore vydržali dlhšie.

VW Passat 1.9 TDi 77 kW

Žiadne auto nie je dokonalé a počas používania sa postupne niečo kazilo alebo nefungovalo ako malo. V Passate sa môžete stretnúť s blikajúcimi LED svetlami v dôsledku zatečenia vodou. Dvojhmotný zotrvačník trápil hádam každú dieselovú motorizáciu a občas sa museli majitelia popasovať s drhnutím serva riadenia.

S turbom nebolo tiež vždy všetko v poriadku. Objavovalo sa prepúšťanie tlaku turba, dôvodom býva chladič výfukových plynov. Ďalej vadný snímač tlaku turba spôsoboval zadretie regulácie na turbe a zlú váhu vzduchu. Na snímač výfukových plynov G450 VW Group dokonca robil hromadnú zvolávačku niektorých typov.

Motory s Common Rail

Schválne sa venujeme viac histórii dieselových agregátov, nakoľko sú najvyhľadávanejšie motorizácie pod kapotu Passatov. Už som spomenul, že postupom času prešiel aj VW na vstrekovanie Common Rail, ktorý priniesol do modelov strednej triedy hladší a tichší chod motora, ešte nižšiu spotrebu a emisie. Na druhej strane, motory CR sú citlivejšie na kvalitu paliva a často sa stáva, že čerpadlo sa pridrhlo a zničilo. Následne sa zničili aj vstrekovače a oprava takto zničeného čerpadla v autorizovanom servise vyšla na 8000€.

VW Passat 1.9 TDi 77 kW

Verdikt

VW Passat B6 sa vyrábal v období od 2005 do 2010. Za tých päť rokov prechádzal postupnými výmenami motorov. Ročníky pod r.v. 2008 sú z hľadiska údržby menej náročné a teda spoľahlivejšie. Nad tento ročník si treba dávať pozor na spomenuté chyby a kondíciu. Kúpou jazdeného Passatu dostávate kus veľkého auta odhodlané spĺňať ako rodinné účely, tak i služobné cesty. Spotreba dieselov bola vždy výborná, my sme sa udržali na 5,1 litra na 100 km. Cenovo nájdete najlacnejšie kúsky už od 5500€ a také slušnejšie vybavené, s menším počtom najazdených km za okolo 8000€.

Najlepšie motory:

2.0 TDi 8V 103 kW -  najmenej poruchový, dobrý výkon, nízka spotreba 1.9 TDi 77kw bez DPF filtra – ideálny pracant na dlhé cesty, tiež málo poruchový, veľmi obľúbený Najhoršie motory: 2,0FSI 110 KW  -  veľký problém s opotrebovaním vačiek a tak snímačom tlaku sania, ktorý bol veľmi drahý, pretože bol súčasťou sania, ktoré vychádzalo cca 450eur Výber dielov a ich ceny: Spojková sada s dvojhmotným zotrvačníkom – 560€ Turbo so saním – 680€ Palivové čerpadlo – 305€ Vstrekovač oem - 316€ Predné kotúče - 80€/ks Zadné kotúče – 47€/ks Doštičky zadné (sada) - 47€ Doštičky predné (sada) – 45€ Predné tlmiče – 73€ Zadné tlmiče - 52€ Rozvodová sada s vodnou pumpou – 220 – 350€ Kompletný olejový servis a materiál vychádza aj s robotou  na 130€ v servise Schwartz

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 8
Zdvihový objem (cm3): 1896
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 77 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 250 / 1900
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 12,1
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,2 / 4,7 / 5,6
Spotreba počas testu (l/100km): 5,1
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4765 / 1820 / 1472
Batožinový priestor - min./max. (l): 485 / -
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1422 / -

Ceny

Základná cena: -
Cena verzie od: -
Cena testovanej verzie: 7 299€ (AAA AUTO)
Podobné články
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook