Menu
  • Na zdviháku odhalí nedostatky
    Na zdviháku odhalí nedostatky
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    V roku 2007 sa predstavilo verejnosti tretie pokračovanie Ford Mondeo, ktoré sa predávalo viac ako päť rokov v podstate nezmenenom stave. Rozhodli sme sa jeden ojazdený kúsok prostredníctvom autobazáru AAA AUTO preveriť.

Jazdený Ford Mondeo 2.0 TDCi AT 07´

Veľmi vydarený dizajn

Od zrodu prvej generácie až po súčasnosť si Mondeo budovalo nadštandardné pozitívne pochvaly od potenciálnych zákazníkov, cez majiteľov až po druhých majiteľov. Tretiu generáciu, ktorú sme otestovali debutovala v roku 2007. Vďaka svojmu prelomovému „kinetickému“ dizajnu a hlavne nespočetného množstva revolučných systémov z oblasti komfortu aj bezpečnosti, vkročilo Mondeo do veľkej závisti konkurencie.

Ford Mondeo 2.0 TDCi AT 07´

Veru, dalo by sa povedať, že Mondeo v tom čase prevýšilo kvalitatívne VW Passat. Jeho pokrokový dizajn, ktorý pôsobí aj v dnešnej dobe moderne bez známok vrások považujem za jedno veľké plus. Vyberať viete z karosérií sedan, liftback a kombi. Práve dva posledné karosárske segmenty najčastejšie nájdete v autobazároch. Okrem toho láka na veľký priestor, perfektný podvozok (lepšie vybavené kúsky disponovali adaptívnymi tlmičmi), úsporné motory a celkom lákavú cenu.

[adsense]

Komfortná výbava a kvalita spracovania na úrovni

Nami testovaný liftback poskytnutý z najväčšieho autobazáru AAA AUTO pôsobil elegantným dojmom. To bola výsada stupňa výbavy „Ghia“. Kým exteriér v striebornej metalíze a pomerne malých kolies moc nepriťahoval pozornosť, interiér už áno. Kožené sedadlá, automatická prevodovka, tempomat, dvojzónová klimatizácia a multimediálny systém s navigáciou ma jednoznačne rozjarili. Bude tu všetko fungovať ako má? Ako to je s údržbou a spoľahlivosťou Mondea?

Ford Mondeo 2.0 TDCi AT 07´

Tieto modely začínali za novoty na cenách nad 20 tisíc euro a hlavnými kupujúcimi boli firmy a podnikatelia, ktorí narúbali do štyroch rokov cez dvestotisíc kilometrov. Niet sa preto čo čudovať hojnému počtu jazdených áut v bazároch v dezolátnom stave a s nadmerným opotrebením. Našťastie, Mondeo patrilo medzi vydarené referentské vozidlá, preto vie ešte dobre poslúžiť aj súkromným majiteľom ako jazdenka.

Esteticky je všetko absolútne v poriadku

Statická prehliadka laku karosérie nášho Mondea odhalila iba malé odreniny na prednej kapote od kamienkov a povrchovo poškodený predný nárazník z malej kolízie, pravdepodobne s iným vozidlom pri parkovaní. Inak na striebornej metalíze nebadať po siedmich rokoch užívania výraznejšie poškodenia. Predné a zadné parkovacie senzory fungovali bezchybne.

Ford Mondeo 2.0 TDCi AT 07´

Milo prekvapený ostávam aj z interiéru. Čakal som popraskanú kožu, odreté tlačidlá alebo inak zdevastované materiály, avšak vidno, že predošlý majiteľ vozidlu venoval potrebnú starostlivosť. Pokiaľ nájdete takto zachovalý kúsok auta v autobazáre, je veľmi veľká pravdepodobnosť, že vozidlo môže zlyhať jedine po technickej stránke.

Navštevujeme servis SCHWARTZ

Staršieho vozidla sa väčšinou zbavujeme, keď si začne pýtať peniaze na údržbu, prípadne túžime po niečom novom. Keďže tento model bol po vizuálnej stránke v poriadku, jeho posledný majiteľ ho predával zrejme z druhého dôvodu. To potvrdila jazda a následná obhliadka v servise SCHWARTZ sídliaceho v Senci.

Ford Mondeo 2.0 TDCi AT 07´

V zásade, na Mondeu spočiatku odchádzali elektronické vymoženosti ako okná, sedadlá, či zrkadlá. Najmä pamäť elektrických sedadiel a bezkľúčový systém haprali. Vodič si tak po každom štartovaní musel prestavovať sedadlo podľa potreby spolu so zrkadlami. Ohľadne bezkľúčového otvárania dverí stačilo vymeniť iba baterku v kľúči, no niekedy dochádzalo aj k horšej systémovej chybe, odporúčame to poriadne preskúšať. Inak ešte môže potrápiť klimatizácia, ktorá ak nezačne do dvoch minút chladiť, na vine bude kondenzátor. Naše Mondeo ani v týchto parametroch nesklamalo. Ide sa jazdiť.

Motor s automatom je trošku lenivý

Počas výrobného cyklu pod kapotu Mondea tretej generácie postupne pribúdali výkonnejšie motorizácie, no pri zrode to boli z benzínových 1.6i (88 kW), 1.6i 16V (92 kW), 2.0i 16V FlexiFuel (107 kW), 2.0 SCTi (149 kW a 176 kW). Naftové zastúpenie mali na starosti objemy 1.8 TDCi a 2.0 TDCi (96 kW a 103 kW). Dvojliter 96 kW bol a je momentálne najčastejšie dostupný agregát a presne ten sme otestovali aj my spolu s automatickou šesťstupňovou prevodovkou.

Ford Mondeo 2.0 TDCi AT 07´

Všeobecne známy je pomerne hrubý chod TDCi motorov v spolupráci s hydraulickou automatickou prevodovkou. Rozbiehanie je troška ťarbavé, no záťah už postačí aj na dynamickú jazdu. Tú som však z hľadiska hlučnosti motora využíval iba pri nutnom predbiehaní pomalších áut. Oveľa znesiteľnejšia je pokojná jazda okreskami alebo po diaľnici. Vtedy toto Mondeo stíchne a dopraje posádke želaný komfort. Prevody môžete radiť aj manuálne prostredníctvom voliča prevodovky -/+, no automat je lenivejší, takže na športovú jazdu si musíte nechať zájsť chuť.

Údržba Mondea sa odporúča skoršie ako sú stanovené intervaly

Automatická prevodovka potrebuje po každých 90 tisíc kilometroch vymeniť olej, no servis SCHWARTZ odporúča aspoň o 20 tisíc km skôr, hlavne pokiaľ sa auto používa na kratšie jazdy alebo sa s ním jazdí svižne. Komplikácie s prevodovkou nastávajú pri trhavom radení zo spiatočky do „Drive“ módu. Ak cítite cuknutie, bude treba vymeniť minimálne olej, ale taktiež to môže znamenať už poškodený hydraulický rozvádzač. V zásade nie je možná oprava, iba výmena celej prevodovky a to sa ľahko vyšplhá k dvom tisíckam euro.

Ford Mondeo 2.0 TDCi AT 07´

Pozreli sme sa aj do motorového priestoru. Mondeá všeobecne neovplývajú dôkladnou izoláciou kabeláže, takže často korodujú a dochádza k skratom alebo odtrhnutiu. Zvrchu a po odstránení plastového krytu šikovné oči zbadajú stav zhasínacej klapky, pokiaľ je potečená od oleja, časom odíde a Mondeo nenaštartuje pokým klapku nevymeníte. Turbo zvrchu ťažko uvidíte, preto si pred kúpou žiadajte obhliadku auta aj zospodu na zdviháku.

Spodok auta odhalí jeho skutočný stav

Keď sa odstráni plastový kryt zospodu motora viete už oveľa jednoduchšie skontrolovať stav turba a sacieho potrubia. Ak aj tu nájdete potečený olej, je zle. Čaká vás minimálne repas turba, vyčistenie a to vychádza minimálne na 800€ bez práce. Na druhej strane, máte výborný argument na predávajúceho, ktorý pôjde dramaticky s cenou dole. A vy zase môžete byť celkom pokojný, včasný repas turba a dôkladná starostlivosť znamená, že vám ešte dokáže veľa vydržať.

Ford Mondeo 2.0 TDCi AT 07´

Zdá sa, že olej toho vie o aute povedať veľmi veľa. Technici zo servisu SCHWARTZ prechádzajú postupne k zadnej viacprvkovej elastokinematickej náprave, ktorú Ford označuje Control Blade. Mimochodom, táto náprava bola použitá aj v niektorých modeloch Volvo a Land Rover, je viac ako isté, že vydrží veľmi dlho. V prípade nášho exemplára, tlmiče prezradili prostredníctvom potečeného oleja mierne opotrebenie. Auto na cestách začínalo „plávať“ a postupom času neposkytne takú dobrú stabilitu a komfort ako by ste chceli. Aj keď boli tieto tlmiče poznačené po 175 tisícoch kilometroch, ešte stále im neodzvonilo.

Zhrnutie – stredne poruchový

Na konci testu si dovolím ešte krátke zhrnutie z týždňového jazdenia. Dizajn Mondea pôsobí aj v dnešnej dobe naozaj veľmi pútavo. Vo výbave nájdete kopu nadštandardných prvkov, ktoré spríjemnia cestovanie a len ojedinele sa niečo z toho kazí. Po technickej stránke hodnotím Mondeo ako stredne poruchový voz, v podstate sa skôr stretnete s pravidelnou údržbou alebo skoršími výmenami jednotlivých komponentov. V tak ťažkom vozidle dosť často odchádzali predčasne brzdové doštičky.

Ford Mondeo 2.0 TDCi AT 07´

O turbe a automatickej prevodovke sme sa vyššie vyjadrili a ešte ostáva napokon spotreba. Jazdili sme medzi 6,1 do 6,9 litra na 100 km. Toto auto naozaj nevyzývalo k dynamickému jazdeniu, takže ten vrchný limit berte za konečný.

V autobazári AAA AUTO je možné nami testovaný model zakúpiť za 8000€ v hotovosti. Esteticky sa mu nedá čo vytknúť a technicky dostatočne poslúži nejakú dobu. Pred kúpou akéhokoľvek Mondea berte vždy so sebou technika a žiadajte si pohľad odspodu, nakoľko zvrchu motora len ťažko uvidíte stav jednotlivých súčiastok.

Náhradné diely :

Predný tlmič : 99€

Zadný tlmič : 84€

Predné doštičky : 86€

Predný kotúč : 70€

Zadné doštičky : 62€

Zadný kotúč : 83€

Servisná prehliadka v servise SCHWARTZ : 135€

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1997
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 95 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 320 / 1750 - 2250
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 9,8 / 5,6 / 7,1
Spotreba počas testu (l/100km): 6,5
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4778 / 1886 / 1500
Batožinový priestor - min./max. (l): 528 / 1448
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1503 / -

Ceny

Základná cena:
Cena verzie od: 8 000€ (AAA AUTO)
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook