Menu
  • Vysoké ciele
    Vysoké ciele
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Viac ako sedem rokov sa vo svete vyrába Alfa-Romeo MiTo. Automobilka s týmto malým hatchbackom chcela dobyť Európu, no nie úplne sa jej to podarilo. Pozreli sme sa na zúbok mierne ojazdenému kúsku z autobazáru AAA AUTO.

Jazdená Alfa Romeo MiTo 1.3 JTD

Slovenskí, a vlastne aj zahraniční zákazníci autobazárov si želajú kupovať vozidlá z druhej ruky s čo najmenším počtom najazdených kilometrov za čo najlepšiu cenu. Vďaka tomu sa rozmohlo stáčanie kilometrov a takzvané omladzovanie áut. My sme si vyskúšali jeden taký želaný model z AAA AUTO, ktorý má overený pôvod a jeho cifra 45 000 km je pravdivá.

[adsense]

Alfa-Romeo dlhé roky hrá na city prostredníctvom krásnych tvarov svojich vozidiel. MiTo, najmenší model značky, dodnes vyrábaný patrí medzi tie menej vydarené. Aspoň, čo sa predajných čísel týka. Alebo to nie je kvôli dizajnu? Žeby sa majitelia báli kvality auta, nakoľko značka nie je symbolom spoľahlivosti? Nech sú dôvody akékoľvek, vrhám sa do testu MiTa nestranne, nebudem ho predčasne súdiť.

Exteriér MiTa sa nemení od začiatku výroby, to značí, že i ten z autobazáru AAA AUTO s ročníkom 2009 pôsobí ako nový. Na laku karosérie nebadať žiadne odreniny od kamienkov ani prevaleniny. V kabíne nemám rovnako moc priestoru na kritiku. Všetko absolútne zachovalé, vidno, že predošlý majiteľ bol takzvaný „sviatočný vodič“.

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTD

Absolútnou raritou je naftový motor 1.3 JTD pod kapotou so skromným výkonom 70 kW. S ním sa moc nenapretekáte v premávke. Celkovo je však nenáročný na údržbu, má nízku spotrebu a pomerne kultivovaný chod. Ak tu niečo zvyklo odchádzať, bol to EGR ventil. Talianske motory sú všeobecne náročné na kvalitu oleja a starostlivú servisnú údržbu. Pokiaľ boli zanedbávané, EGR ventil nebude jediná vec, ktorá v aute odíde predčasne.Za drobné poruchy možno rátať preťaté káble pri sviečkach alebo problém so sviečkami samotnými pri benzínových motoroch.

Z iných technických súčastí odchádzali veľmi predčasne prevodovky, kazili sa už po 50 tis. km. Tá naša šesťstupňová prevodovka našťastie nejavila známky opotrebovania, spojka zaberala jemne ako mala, kulisa radiacej páky bola krásne tuhá a stupne radila celkom presne.

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTD

Tesne po záručnej dobe krásne kvitli hrdzou koncové časti výfuku, nevydržali viac ako 80 – 90 tisíc kilometrov a museli sa meniť. Alfa-Romeo v minulosti doplácala na nespoľahlivú elektroniku, tie novšie modely čiastočne napravili automobilke reputáciu, no nehľadajte zbytočne modely s bohatou výbavou. Elektrické káble tu nie sú ideálne rozložené po karosérii, ľahko k nim prenikne vlhkosť a prach. To isté platí o predných i zadných svetlometoch, zvnútra sa rosili.

Skutočný stav kilometrov nášho testovaného exemplára sa dá okrem iného prečítať z nepoznačenej tuhosti karosérie. MiTo stojí na rovnakej podvozkovej platforme, ktorú používa Grande Punto. Po väčších nájazdoch kilometrov postupne palubná doska vŕzgala a pazvuky sa ozývali i od zadných sedačiek, či pláta batožinového priestoru.

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTD

Trojdverové MiTo nebolo priestorovo predurčené voziť so sebou celú rodinu aj s batožinou. Postačí pre dvoch ľudí a malé deti dozadu, prípadne ako druhé auto do rodiny. Naftový agregát pýta v priemere iba päť litrov nafty na sto kilometrov, a keď ostanete iba na okresných cestách, vypýta si aj o liter menej.

Na diaľnici ma prekvapila celkom dobrá aerodynamika vozidla. Náš rýchlostný limit dokáže pokojne udržiavať, pričom obtekajúci vzduch okolo karosérie počuť iba minimálne. Bavíme sa tu o aute, ktorého korene vypustili do sveta už v roku 2008 a neboli nijako vylepšované. To je príjemná správa pre potenciálneho kupca.

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTD

Dynamikou MiTo možno neoslní, teda pri nami testovanom motore. Naproti nemu stojí výborný podvozok. Alfa vie robiť podvozky pre jazdné zážitky a odkedy montuje do nich systém DNA (nastavujete tri režimy jazdy), ich obľuba ešte viac vzrástla. Dokonca i v tejto slabučkej kombinácii ním MiTo bolo vybavené. Popravde, veľké rozdiely pri prepínaní na dynamike nezbadáte, zato v úrovni posilňovača riadenia určite áno.

[adsense]

Toto auto zaujme človeka so zmyslom pre dizajn. Možno nie je príliš praktické, možno nemá ideálnu povesť, no ak sa oň dobre postaráte, slúžiť bude dobre. Jeden takýto kúsok má momentálne AAA AUTO na predaj za 6500€ a stojí za zváženie!

Približné ceny náhradných dielov:

1ks brzdový kotúč pr./zad.  – 43€ / 29€

Sada brzdových doštičiek pr./zad. – 37€ / 32€

1ks tlmič pr./zad. – 87€ / 65€

Ramená pr./zad. – 80€ / -

Spojková sada – 213€

Výfuk koncová časť – 120€

Svetlá pr./zad. – 97€ / 70€

Nárazník pr./zad. – 205€ / -

Čelné sklo – 154€

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1248
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 70 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 200 / 1500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11,6
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,5 / 3,6 / 4,3
Spotreba počas testu (l/100km): 5,1
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4063 / 1720 / 1446
Batožinový priestor - min./max. (l): 270 / -
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1225 / -

Ceny

Základná cena: 6 500€ (AAA AUTO)
Cena verzie od:
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook