Menu
  • Benzín do kombi?
    Benzín do kombi?
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Motory EcoBoost za posledné roky vykázali Fordu nevídané úspechy, žnú jedno ocenenie za druhým a automobilka tieto agregáty väčšmi zdokonaľuje. Čo sa však stane, keď jedna verzia EcoBoost motora zavíta do nového Mondea?

Ford Mondeo Combi 1.5 EcoBoost

V našich redakčných testoch z minulosti si Ford drží stanovisko správnej voľby, aj v prípade, keď sa malý jednolitrový trojvalec ocitne v C-Max modeli. U nás je tento agregát používaný dokonca aj do súčasnej generácie Mondea, takže nami testovaný EcoBoost o objeme 1,5 litra nemôže skončiť v hodnotení zle. Alebo?

[adsense]

Musíme začať úplne od podlahy. Na nový model sa v Európe celkom dlho čakalo. Vývoj sa sústredil na dosiahnutie nižšej váhy od predchodcu a stužení už vtedy veľmi tuhej karosérie. Dizajn môžem subjektívne hodnotiť ako evolúciu, než revolúciu. Ono, keď v roku 2007 prišlo na trh Mondeo s takzvaným kinetickým dizajnom, úplne odbúralo vtedajšiu konkurenciu nadčasovými krivkami. Tie sa v podstate implementovali z časti aj do novej generácie.

Výsledok vidíte na obrázkoch. Jasné, zmenila sa maska, celý zadok... Tu a tam možno Mondeo mierne narástlo alebo sa skrátilo, avšak rovnaký dizajnový debut ako v roku 2007 nečakajte. Na prvý test sme dostali verziu v nižšom stupni výbavy, čo okrem iného poznať z pomerne malých 16-palcových diskov. Z niektorých uhlov naše Mondeo Kombi pôsobilo ako električka s utopenými kolesami pod blatníkmi. Všetko zlé je na niečo dobré. „Balónové“ obutie bude dozaista pohodlnejšie na rozbitých cestách. O tom neskôr.

Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost

Aj keď nové Mondeo nie je hotovým módnym unikátom, to neznamená, že budí dojem nudy alebo nezáujmu. Sadám za volant a dlhšie si prezerám palubnú dosku. Mám v rukách model, ktorý sa v podstate nelíši od základnej výbavy. Teší ma to, pretože pracovisko vodiča aj celý interiér patrí spracovaním medzi tie najútulnejšie v triede. Každý gombík má svoj účel, dva displeje sú dobre čitateľné a sedačky dokážu uvelebiť na dlhé cesty rôzne postavy.

So sedením súvisí veľký rozsah nastavenia sedadla i volantu. Nemám výhrady ani k tlačidlám, páčkam, či logike usporiadania. Centrálny panel na ovládanie rádia a multimédií obsahuje množstvo jednotlivých tlačidiel, avšak chaoticky ich budete hľadať iba pár hodín. Časté používanie vás naučí, čo kde sídli.

Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost

Testujeme kombík, preto veľa pozornosti venujem odkladacím priestorom. Vo dverách sú plastové vane, ktoré pojmú horko-ťažko 1,5 litrovú PET fľašu, v stredovom tuneli máte dve odkladacie miesta (jedno pred prevodovou pákou a jedno v lakťovej opierke) a medzi nimi si našli miesto aj dva hlboké držiaky na nápoje. Schránka pred spolujazdcom vystačí iba na schovanie servisných knižiek a pár manuálov. Vzadu sediaci cestujúci si odložia do dverí max pollitrové fľašky a drobnosti uložia do plytkej, no širokej lakťovej opierky, ktorá zároveň poskytuje dva držiaky na nápoje. Nechýbajú tu kapsy v predných operadlách.

[adsense]

V zásade Mondeo Kombi odvezie na zadnej lavici troch cestujúcich bez väčších ťažkostí z hľadiska komfortu. Stredné miesto je síce ochudobnené o kratší a užší sedák, aj tak tu však usedí osoba do výšky 170 cm dlhšiu cestu ako z domu do najbližšieho obchodu.

Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost

No a ešte ostáva nazrieť do batožinového priestoru Mondea. Nakoľko jeho využiteľnosť ide skôr do dĺžky, potom vidím nedostatok v upevnení predmetov. Okamžite sem treba kúpiť sieťový program, inak vám budú tašky lietať zo strany na stranu. Drobné nákupy môžete uložiť po bokoch pred podbehmi zadných kolies. Operadlá zadnej lavice zložíte potiahnutím páčky v kufri alebo na hornom kraji sedačky. Vzniká samozrejme rovná podlaha. Tu by sa vyspali aj dve dospelé osoby.

Európanom zrejme moc nechutí kupovať do rodinného kombi strednej triedy benzínový agregát, tu sa stala symbolom nafta. Existuje ale dosť dôvodov na to, prečo by ani pohonná jednotka Mondea 1.5 EcoBoost nemusela byť zlá voľba.

Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost

V prvom rade ide o pomer výkonu a ceny. Obidva naftové agregáty (1.5 TDCi a 2.0 TDCi) sú výkonovo slabšie (88 kW resp. 110 kW) a tiež drahšie ako 118 kW silný 1.5 EcoBoost. V druhom rade ide o samotný posluchový prejav. Benzínový štvorvalec pracuje v kultivovanom režime a to aj vo vysokých otáčkach, kedy maximálne produkuje celkom zvonivý rev.

Pravdou ostáva iba fakt, že úspornosť nie je silnou stránkou testovaného agregátu voči naftovým motorom. Pod sedem litrov benzínu sa v bežnej premávke ťažko dostanete a keď začnete jazdiť ostrejším tempom, na palubnom počítači sa neraz zobrazí číslo osem a nejaké desatiny k nemu. Naproti tomu musím vyzdvihnúť reálne obdivuhodný záťah štvorvalca od 2000 ot./min. až po obmedzovač. Sila neslabne a Mondeo vie prikovať k sedadlám.

Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost

Vyššie som sa zmienil o pneumatikách s hrubším profilom, tie spolu s perfektne naladeným podvozkom a tuhou karosériou dožičia nevídané komfortné zážitky na palube Mondea. Posádka sa tu cíti skutočne dobre, nič ju nevyrušuje. Podvozok nielenže dobre filtruje jamy, ale aj nárazy skvelo tlmí. Pridáva sa ďalej skvelá aerodynamika a nízka hlučnosť odvaľovania pneumatík pri vysokých rýchlostiach. Na palube vládne pokoj hodný tohto kombi.

Po jazdeckej strane nemám tiež veľa slov ku kritike vozidla. Spĺňa nadštandard toho, čo v ňom šofér môže hľadať. To znamená, za normálnych okolností dožičí spomínaný komfort. Pokiaľ sa budete ponáhľať na obchodné stretnutie, riadenie vodiča informuje o každej zmene jazdy. Skúšal som aj hranice Mondea v ostrých zákrutách. Nedotáčavosť sa objavuje v doslova neúmerne rýchlom nálete, v opačných prípadoch reaguje promptne stabilizácia a často chybu vodiča napraví skvelá odozva riadenia na smer jazdy. Mondeo je dlhodobo lídrom v podvozkoch.

[adsense]

Na záver mi neostáva nič iné ako odporučiť tento model. Aj daný motor má svoje dobré stránky. Či už sa preň rozhodnete alebo investujete do nafty, stále budete mať jeden moderný, kvalitný a bezpečný kombík do rodiny alebo na podnikanie.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1498
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 118 / 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 240/1500-4500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 217
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,9 / 4,7 / 5,9
Spotreba počas testu (l/100km): 7,8
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4867 / 1852 / 1501
Batožinový priestor - min./max. (l): 525 / 1630
Objem nádrže (l): 62,5
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1485 / 756

Ceny

Základná cena: 22 890€
Cena verzie od: 24 630€
Cena testovanej verzie: 24 630€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook