Menu
  • Frčí skvelo!
    Frčí skvelo!
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Automat do malého auta nepatrí, tak som si vravel ešte pár rokov dozadu. Síce pomáha poniektorým vodičom a vodičkám odbremeniť sa od práce s kvaltom, ale za akú daň! Potom som sadol do Fiesty s PowerShift prevodovkou.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Powershift

Všetky tvrdenia sa zmenili, nie je to prvé mestské auto, ktoré som šoféroval s automatickou prevodovkou, ale je to prvé malé auto, čo ma presvedčilo, že vie radiť v automatickom režime ako si predstavujem.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Powershift

Problém u väčšiny býva v tom, že malý krútiaci moment v nie moc výkonných motoroch nevie automat dobre dávkovať a tak často krát, keď chcete z auta vydolovať maximálnu silu, ide to za sprievodu zvuku vysávača a až keď vám odstrelia ušné bubienky od hluku, potom preradí na vyšší stupeň.

[adsense]

Prípad s Fiestou je ďaleko pozitívnejší a keďže sa u nás objavila druhýkrát, pôjdem rovno do toho najpodstatnejšieho – motora a prevodovky. Dvojspojkový PowerShift (robotizovaná prevodovka!) sa ponúka do Fiesty v dvoch motorizáciách, 1.6 Duratec atmosféry a 1.0 EcoBoost prepĺňaného malým turbom. Kým v atmosfére sú štyri valce a stará osvedčená technika, tak v turbomotore hrajú len tri valce a cvála 100 koníkov. My sme mali samozrejme toho novšieho pracanta pod kapotou. Napokon, jeden štvorvalec 1.25 Duratec sme skúšali vlani s manuálnou prevodovkou.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Powershift

Toto autíčko si získalo u mňa sympatie už v prvom teste, takže vyššia výbava a silnejší agregát sľubovali akurát rozmanitejší zážitok. Stalo sa. Hneď po prvom štartovaní sa v motorovom priestore rozohralo nepravidelné klepotanie troch valcov, pri stiahnutom okne ich počuť hrať, avšak iba tlmene. Prvé rozbehy s robotom v režime „Drive“ nie sú pre mňa rozhodujúce, takto zamatovo vedia radiť aj staré automaty, to podstatné sa ukáže až pri vyžiadaní si plnej sily.

Mestom sa Fiesta preplietala väčšinou na piatom prevodovom stupni, niekedy PowerShift trocha podtáčal EcoBoost pod 1500 ot./min., ale to len v ozaj plazivých posunoch. Keď začnete jazdiť s premávkou, radí logicky a bez cuknutia. Spotreba sa drží pod hranicou šesť litrov a ja sa usmievam. Prechádzam značku „Koniec Bratislava“ rovno na diaľnicu.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Powershift

Sto koníkov pod kapotou začne naplno cválať pritlačením plynového pedálu k podlahe. PowerShift podradí väčšinou o jeden stupeň nižšie a púšťa ručičku otáčkomera dotýkať sa šestky, následne preradí za jemného prehupnutia. Vôbec sa nezdá, že by prevodovka obmedzovala výkon motora, k diaľničným stotridsať sa dostáva celkom rýchlo a nemá problém ich udržiavať, či dokonca prekračovať. Spotreba tu vyhupne na sedem litrov, čo je v podstate toľko isto ako som nameral s motorizáciou 1.25 Duratec. Motor točí rovných 3000 ot./min.

Nevenoval som sa ešte manuálnemu alebo športovému režimu, ide totiž v podstate o to, že hoci silu tieto funkcie nedodajú, rapídne sa zmení charakteristika citlivosti plynového pedálu. Tento režim odporúčam využívať hlavne na okresných cestách, kedy chcete nechať za zadkom viacero pomalších vozidiel. No a tu je spotreba približne medzi piatimi a šiestimi litrami. Záleží len a len na vás, či tie čísla budú rásť alebo klesať.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Powershift

Ford montuje už od základného stupňa výbavy jeden veľmi zaujímavý prvok do Fiesty, volá sa MyKey. Je to prevenčný systém pre druhého používateľa Fiesty, napríklad nevyburleného tínedžera. Sekundárny štartovací kľúč Fiesty sa dá v menu MyKey nakonfigurovať tak, aby pristrihol krídla príliš temperamentnému šoférovi (napríklad syn), ktorému sa obmedzí rýchlosť na 90, 140 alebo 160 km/h. Tiež je tu možné natrvalo aktivovať trakčný systém, no jednoznačne favorit medzi týmito pre tínedžera traumatizujúcimi obmedzeniami je absencia hudby pri nezapnutom bezpečnostnom páse. Toto podľa našej mienky zachráni oveľa viac životov ako desať airbagov, pretože učí mladého vodiča k zodpovednosti.

Ford Fiesta nepatrí medzi nováčikov na trhu, ani interiér nie je už najmodernejší, avšak ťažko prekonateľná naďalej ostáva v podvozku, novej robotizovanej prevodovke PowerShift a veľké plus má aj za systém MyKey!

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 3 / 12
Zdvihový objem (cm3): 998
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 74 / 5500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 170 / 4000
Prevodovka typ/počet stupňov: R / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,6 / 3,9 / 4,9
Spotreba počas testu (l/100km): 5,8
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3969 / 1722 / 1495
Batožinový priestor - min./max. (l): 290 / 960
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1047 / 518

Ceny

Základná cena: 11 890€
Cena verzie od: 15 690€
Cena testovanej verzie: 15 170€ (akcia)
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook