Menu
  • Dva kroky dopredu
    Dva kroky dopredu
    • | Foto 
    • | Komentáre
    V nošovickom závode Hyundai MMC s.r.o. sa začala výroba druhej generácie modelu i30 patriaceho do segmentu C. Prvé dojmy a komplexnú prehliadku závodu sme absolvovali v stredu v posledným februárový deň.

Dva kroky dopredu

Hyundai verí, že nastávajúca generácia nového modelu i30 priláka viac zákazníkov, než doposiaľ, prípadne bude minimálne tak úspešná, ako prvá generácia. Tá v Európe obsadila siedmu priečku medzi modelmi segmentu C, čo je na kórejské auto vynikajúca pozícia. Nemožno sa čudovať úspechu, i30 bola navrhnutá na najnáročnejšie európske pomery. Preto i druhá generácia kompletne vznikla pod dohľadom vývojového centra v nemeckom Russelheime.

Novinku vystihuje dizajnová črta Fluidic Sculpture. Prvýkrát bola použitá v roku 2007 na štúdii ix-onic v Ženeve, a odvtedy sa stala výrazovým prostriedkom všetkých nových modelov Hyundai v Európe. Dizajn inšpirovaný prírodou – Hyundai poukazuje, že mu nie je príroda ľahostajná.

Thomas Bürkle, šéfdizajnér Hyundai Motor Europe komentuje: „Keď sme navrhovali novú generáciu modelu i30, použili sme výrazné plynúce línie, aby sme vymodelovali automobil, ktorý vyzerá atleticky a pôsobí akoby bol v pohybe, aj keď je v pokoji. Dali sme automobilu energický postoj, vyjadrujúci sebavedomie športovou charakteristikou a dynamickými proporciami. V tomto smere sa nová generácia i30 veľmi tesne približuje k novému modelu i40 a DNA dizajnu značky Hyundai je na obidvoch týchto modeloch dobre rozpoznateľná.“ Miera individualizácie v takzvanom bežnom hatchbacku zriedka presahuje priania zákazníkov, avšak nový Hyundai i30 ponúka dve prevedenia šesťuholníkovej masky chladiča. Základná maska bude štandardná pre prvé dva výbavové stupne, v najvyššom stupni „Style“ je možné objednať mriežku s dvoma okrasnými horizontálnymi lištami.

Paleta odtieňov laku je tiež celkom pestrá, najviac zaujmú tri nové odtiene a jeden unikátny Aqua Blue dostupný iba pre model i30. Interiér možno naladiť do troch farieb (čierna, béžová, modrá) a kombinovať ho látkovými, polokoženými alebo koženými poťahmi sedadiel.

Hyundai očakáva, že najobľúbenejšou pohonnou jednotkou modelu i30 bude vysoko účinný turbodiesel konštrukčného radu ‘U-II’ s objemom 1,6 litra, prepĺňaný turbokompresorom s variabilnou geometriou (VGT). Vylepšený motor s objemom presne 1582 cm3, s obchodným označením 1.6 CRDi, dosahuje výkon 81 kW (110 k) pri otáčkach 4.000 za minútu a maximálny krútiaci moment 260 Nm pri otáčkach 1.900 za minútu. Umožňuje akceleráciu z pokoja na tempo 100 km/h za menej ako 11,5 sekúnd a maximálnu rýchlosť 185 km/h – pri normovanej spotrebe 4,0 l/100 v kombinovanom cykle, resp. iba 3,7 l/100 km pri vozidlách vybavených ISG.  Potom možno kombinovať i30 s 1,4 a 1,6 benzínom, prípadne je dostupná slabšia naftová motorizácia 1,4 CRDi. My sme si v Nošoviciach vyskúšali na testovacom okruhu oba typy motorov vo vyšších objemových triedach (1,6 CRDi a 1,6 GDi) a s automatickou šesťstupňovou prevodovkou.

[adsense]

Na okruhu s dĺžkou 3200m a odjazdením jedného kola sa nedalo príliš dlho skúmať. Bolo to ozaj krátke zoznámenie na podrobné postrehy, preto len v krátkosti spomeniem, čo som si všimol. Automatická prevodovka je nastavená na komfortný režim, držať nohu na podlahe je u oboch výkonnejších motorizáciách celkom zbytočné. Dynamika sa sústreďuje v stredných otáčkach. Automat si veľmi dobre rozumie s motorom pri preraďovaní, tak hladko radí, akoby ani nebol prerušený krútiaci moment. Vodič môže radiť i manuálne pomocou páky automatickej prevodovky, aj v tomto režime radí hladko a bez oneskorenia.

Dráha simulujúca rôzne druhy nerovností čo to odhalila o podvozku. S nezávislým zavesením všetkých kolies využíva vpredu spodné ramená s tlmičovými vzperami McPherson, namontované na pomocnom ráme a viacprvkové závesy vzadu. Obidve nápravy majú optimalizovanú geometriu, profitujúcu zo zväčšeného rozchodu, ktorá zlepšuje jazdné vlastnosti a ovládateľnosť vozidla. V praxi na okruhu som cítil príkladnú tuhosť karosérie a odolnosť voči nerovnostiam. Viac sa dozviem z testu, ktorý pripravujeme v najbližších dvoch mesiacoch.

Konštrukčné opatrenia na zníženie hluku a vibrácií (NHV) zahŕňajú nové tiché bloky motora, duté hnacie hriadele, pevnejšie spoje karosérie medzi prahmi a strednými stĺpikmi, dvojité tesnenia dverí, predné stĺpiky karosérie vyplnené penovou tlmiacou hmotou a zjemnené vonkajšie kľučky dverí.

Vybavenie interiéru podlieha dnešným trendom. Zákazník si dopraje dávku luxusu, akú v danom segmente v prípade Hyundai i30 vidíme prvý raz. Nové prvky vybavenia na želanie zahŕňajú inteligentný elektronický kľúč Smart Key s tlačidlom na štartovanie/vypínanie motora, elektricky 10-smerovo nastavovateľné sedadlo vodiča, vyhrievanie predných sedadiel, elektrickú parkovaciu brzdu a tempomat s funkciou obmedzovača rýchlosti. Vylepšený združený prístroj s monitorom TFT Supervision Cluster (v rovnakom vyhotovení ako v modelovom rade i40) poskytuje vodičovi množstvo doplnkových informácií v optimálnom zobrazení.  Navigačný systém má dotykový monitor s uhlopriečkou 7 palcov (17,8 cm) v najvyššej časti stredovej konzoly. Sofistikovaný navigačný systém na báze GPS poskytuje informácie v reálnom čase, multimediálne funkcie a hlasové ovládanie rozoznávajúce 10 európskych jazykov.

Pohodlie posádky ďalej zvyšujú prvky ako dvojzónová automatická klimatizácia alebo panoramatické strešné okno, privádzajúce prirodzené svetlo a svieži vzduch do kabíny. Elektricky ovládané strešné okno sa dá vyklopiť alebo úplne odsunúť a je vybavené nastaviteľnou clonou. Na želanie sa dodáva aj špeciálne tepelne izolačné zasklenie kabíny, znižujúce prehrievanie interiéru slnečnými lúčmi. V oblasti bezpečnosti má i30-ka ambíciu dosiahnuť plný počet hviezdičiek v nárazových testoch.

Významným prvkom pri diferenciácii novej generácie modelu i30 v rámci silne obsadenej nižšej strednej triedy bude komplex záruky a popredajných služieb Five Year Triple Care (Päť rokov záruky a výhod). Tvorí ho päťročná záruka bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov, päťročná cestná asistenčná služba a päť rokov zvýhodnených ročných prehliadok technického stavu vozidla. Tieto popredajné služby odbremeňujú flotilových zákazníkov, správcov vozidlových parkov, firemných vodičov i súkromných majiteľov.

Fotogaléria

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook