Menu
  • Lenivý, ale úsporný
    Lenivý, ale úsporný
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Prinášame vám ďalší článok o LPG. Teóriu už máme za sebou, tak sa môžeme vrhnúť na konkrétne skúsenosti. Na týždenný test sme mali Daciu Logan LPG. Čo všetko sme zistili a aká bola spokojnosť?

Dacia Logan LPG

Nová generácia Dacie Logan si zachovala základné črty predchádzajúcej generácie. Predovšetkým hovorím o karosérii a jej hlavných líniách. Rozpoznať starú generáciu od novej nie je problém ani pre menej skúseného pozorovateľa. Prednej maske dominuje logo Dacie spolu s výraznými svetlometmi. Koncové svetlá prešli taktiež výraznou modernizáciou. Logan v novej generácii už je po dizajnérskej stránke hodnotnejším vozidlom ak ho porovnáme s prvou generáciou.

Dacia Logan LPG

Posed vo vozidle je príjemný, ovládacie prvky sú usporiadané viac-menej logicky a ergonomicky , hoci zopár prehreškov som našiel. Z pohľadu vodiča a jeho spolujazdca boli nešťastne umiestnené tlačidlá na ovládanie okien. Nenachádzajú sa prirodzene na dverách, kde by ich väčšina vodičov očakávala, ale na stredovom paneli a dosť nízko umiestnené. Horšie som vnímal umiestnenie tlačidla na ovládanie tempomatu a obmedzovača rýchlosti. Spomínaný ovládací prvok je na stredovom paneli veľmi nízko umiestnený a jeho nájdenie počas jazdy celkom výrazne odpútava vodičovu pozornosť.

[adsense]

Jedného ergonomického prehrešku sa dopustili tvorcovia aj vzadu. Opäť sú tlačidlá ovládania okien umiestnené na stredovej opierke, dosť nízko nad podlahou. Napriek tomu, že Dacia Logan patrí k menším vozidlám, na zadných sedadlách je dostatok miesta, ale čo sa týka samotnej lavice nie príliš komfortná.

Dacia Logan LPG

Vozidlo sa nedá objednať s plnohodnotnou rezervou. Dôvodom je jednoducho nádrž na plyn. Logan je preto vybavený samolepiacou sadou na opravu defektu. Nízka cena sa na Dacii musí niekde prejaviť, veko kufra vyslovene kričí šetrením, pretože nemá žiadnu výplň, navyše otváranie je riešené obyčajnými pružinami. V podstate ďalšie postrehy nájdete v prvom teste Loganu. Otázkou je čo dokáže motor o objeme 1,2 litra a výkonom 72 koní urobiť s plným vozidlom.

Povedzme si na rovinu, že Dacia Logan LPG nie je žiadny „trhač“ asfaltu. Na druhú stranu musím úprimne povedať, že tieto ambície ani pri zrode nemalo. LPG verzia musí byť predovšetkým úsporná. A to sa jej darí plniť do poslednej bodky.

Dacia Logan LPG

Jazda je príjemná. Lenivosť sa prejavuje hlavne pri jazde na plyn, vtedy poznáte či sedí vo vozidle iba vodič alebo má aj spolujazdcov. Najdôležitejšia vec je ale spotreba a tá sa mi páčila. Nádrž na plyn príjme objem 32 litrov. Podľa noriem a kvôli bezpečnosti sa dá nádrž naplniť v priemere na 85% svojej kapacity (v závislosti od nastavenia čerpacej stanice).  Plná nádrž teda pojme cca 27,2 litra plynu. Na koľko kilometrov to vystačí?

Mne sa počas testu podarilo najazdiť na plyn zhruba 420 kilometrov. Fantastický výsledok. Priemerná spotreba plynu sa pohybuje na úrovni 6,5 litra na 100 kilometrov a to auto spravilo cca 100 kilometrov v rámci mestských presunov. Prečo som tak okúzlený spotrebou? Vyjadrené v eurách vás 100 kilometrov jazdy stojí iba 4,65€. Koľko zaplatíte vy za 100 kilometrov jazdy vašim autom na naftu, či benzín?

Dacia Logan LPG

Každá minca má dve strany a platí to aj o Logane. Jazda na plyn je skutočne zameraná na ekonomiku prevádzky. Vozidlo reaguje vyslovene lenivo a vyhovuje mu jazda do max 100 km/h. Veď už pri takejto rýchlosti otáčkomer ukazuje hodnotu 3 000 ot./min. Keď s ním zamierite na diaľnicu a dopravíte ručičku tachometra k maximálnej povolenej rýchlosti, na otáčkomeri odčítate hodnotu 4 000 ot./min.

Karta sa obracia, ak je Logan poháňaný benzínom, ožije troška a stáva sa z neho príjemné vozidlo, ktoré v žiadnom prípade nie je prekážkou v mestskej premávke.  Stále však platí, že ideálna rýchlosť ktorou sa Logan rád pohybuje s 1.2 16V je 100 km/h.

Dacia Logan LPG

Pohon na LPG riešia predovšetkým vodiči pozerajúci na prevádzkové náklady. Z tohto pohľadu bude Loganu veľmi ťažko niekto konkurovať. Základná cena LPG verzie štartuje na sume 7 890 €.a ten ná model sa vyšplhal s výbavou na „neuveriteľných“ 9 570€. V príplatkovej výbave boli napríklad navigácia (250€), disky z ľahkej zliatiny (370€), lakťová opierka (100€) a tempomat spolu s obmedzovačom rýchlosti (360€).

1 – Primerná cena LPG v týždni od 11.11.2013 do 17.11.2013 je 0,715 €/liter

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1149
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 53 / 5500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 105 / 4250
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 154
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 15,1
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,6 / 4,8 / 5,8 - 9,8 / 6,2 / 7,5 (LPG)
Spotreba počas testu (l/100km): 6,1 - 6,5 (LPG)
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4347 / 1733 / 1517
Batožinový priestor - min./max. (l): 510 / -
Objem nádrže (l): 50 - 32 (LPG)
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1131 / 1562

Ceny

Základná cena: 6490€
Cena verzie od: 7890€
Cena testovanej verzie: 9570€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook