Menu
  • Ide to lacnejšie? Ide!
    Ide to lacnejšie? Ide!
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Kto sleduje pozorne naše testy vidí, že väčšinou sa sústreďujeme na autá klasických značiek, nepohŕdame nimi. Máme totiž jasný cieľ. Prinášať vám informácie, ktoré môžete zužitkovať v praxi. Preto sme si vybrali na test Daciu.

Dacia Duster 1.6 16V LPG 2WD

Nedávno som si robil prieskum na iných serveroch zaoberajúcich sa testami vozidiel a väčšina z nich sa angažuje hlavne do tých drahých sfér. Zabúda nato, že bežný občan zďaleka nezarobí na Jaguara, či Volvo. Dacia je niekde bokom bez záujmu, ale ja som si ju vzal na test. Prečo nezaspomínať na Dustera?

Druhé stretnutie s týmto najlacnejším SUV bolo opäť úsmevné. Dnes sme zvyknutí mať v aute aj v tom najlacnejšom elektrifikáciu, či aspoň mäkké plasty. Testovaný Duster bol totálne stará škola. Pred dvoma rokmi sme jazdili s verziou 4x4 a motorom 1.5 dCi. Teraz po kapotou pracoval benzín 1.6 16V, sila sa prenášala na predné kolesá a od výroby dostal druhú nádrž na LPG. Práve pre LPG som si Dustera vybral.

Dacia Duster 1.6 16V LPG 2WD

Ako už z fotiek vidno, nejde o žiadneho krásavca. Ono, Duster pôsobí chlapsky, takmer pekne, ale len s lakovanými nárazníkmi. Tie naše plastové ho posúvajú o pár rokov dozadu. Na druhej strane sa k tomuto autu hodia, pokiaľ Dustera potrebujete do miest, kde by ste s bežným vozidlom nešli skrz obavy poškriabania laku. Povedzme si, že náš testovaný kúsok je čisto pracovné náradie, potom sú plastové čierne nárazníky absolútne v poriadku.

[adsense]

Interiér sa po dvoch rokoch výroby nijak nezmenil. Tentoraz v nižšom stupni výbavy nedisponoval elektrickým ovládaním spätných zrkadiel. Vôbec som nečakal tempomat, ale palubný počítač predsa len mohli autu dopriať, hlavne, keď jazdí na dve nádrže. Namiesto toho sa musí vodič spoliehať na digitálny ukazovateľ palivomeru, a plynomer inštalovaný pri ručnej brzde informuje o stave svetelnými diódami.

Dustera považujem za auto pre nenáročnú klientelu. Pre ľudí, ktorí jednoducho nemajú na drahé SUV, no potrebujú kúpiť taký segment. Presne pre nich je určený Rumun. Musia si zvyknúť na malé nepraktické riešenia ako umiestnenie klaksónu na páčke smeroviek. Tiež nepotešia voľne viditeľné skrutky na kľučkách dverí a držiakoch nápojov.

Dacia Duster 1.6 16V LPG 2WD

Užívateľsky zameraný zákazník musí byť s autom spokojný. Šetrenie výrobných nákladov sa nedotklo predných sedadiel. Netvrdím, že to nemohlo byť lepšie, no poradia si s rôznou dĺžkou postáv a poskytnú im dobrú oporu. Navyše Duster nie je pretekár, takže krátke bočné výstuhy operadiel nevnímam ako nedostatok. Zadná lavica je skutočne len lavica, tam sa šetrilo, zato však poskytuje výškovo nastaviteľné všetky tri opierky hláv. Veľké prekvapenie nastalo po otvorení batožinového priestoru, myslel som si, že objem pôjde na úkor nádrže LPG. Nič také sa tu nedeje, objem ostal nezmenený. Akurát pod kobercom nájdete namiesto rezervy sadu na lepenie.

Viac bude nového majiteľa zaujímať ekonomika LPG. Duster disponuje 34 litrovou nádržou na plyn, čo predstavuje dojazd pri spotrebe udávanej výrobcom 8,9 l/100km až 380km. Potom má k dispozícii ďalšiu 50 litrovú nádrž na benzín. Pri dnešnej priemernej cene LPG (0,75€) vychádza prevádzka na 100km jazdy 6,50€, a na benzín v najideálnejšom prípade 11€ pri cene paliva 1,55€ za liter. Rozdiel medzi základnou cenou na konvenčný pohon je 1600€. To znamená, že náklady sa vám vrátia po 35 000km. Nevýhoda je, že LPG nemožno kombinovať s pohonom 4x4. Vychádzal som z udávaných hodnôt výrobcu, v skutočnosti som na jednu plnú nádrž LPG prešiel niečo cez 280km, a na benzín približne 500km.

Dacia Duster 1.6 16V LPG 2WD

Základná šestnásť-stovka o výkone 77kW má rada vyrovnané tempo jazdy. Vlastne, poviem na rovinu, neoplatí sa z nej žmýkať maximum, dá to dosť roboty. Predbiehanie Duster LPG zvláda dobre, ale neznáša kopce, ľúbi byť pri bežných diaľničných rýchlostiach dýchavičný hoci len do mierneho malého stúpania. Udržať 130km/h dokáže jedine na štvorke. Toto platí pri benzíne, s plynom je to ešte o niečo horšie. Plynový pedál pod vplyvom paliva LPG zmení charakter motoru z bežného na letargický.

Dacia vyrába každý model prispôsobený na naše cesty. Spomínal som to už v minulom teste, a nedá mi ani teraz zopakovať Dusterove vlohy. Tlmiče spolu s balónovým profilom pneumatík pohltia nárazy hádam aj kráteru. Vnútri počujete len buch-buch a pocitovo málinko nadskočíte. V inom aute by ste kristovali a báli sa o disk. Absencia pohonu 4x4 nijako neovplyvnila svetlú výšku. Môžete s ním pokojne prekonávať ľahší terén s veľkými výmoľami.

Rumunská automobilka má dávno vymedzený okruh zákazníkov, ktorí sa rozhodnú pre jej modely. Nie je ich málo. Dustera LPG odporúčam napríklad správcom cestných komunikácií. Do rodiny by som siahol asi po naftovej štvorkolke.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 75 / 5750
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 145 / 3750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 167
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11,5
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 12.1 / 7.5 / 8.9
Spotreba počas testu (l/100km): -
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4315 / 1822 / 1695
Batožinový priestor - min./max. (l): 475 / 1636
Objem nádrže (l): 50 / + 34
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1205 / 545

Ceny

Základná cena: 9 990€
Cena verzie od: 11 590€
Cena testovanej verzie: 12 260€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook