Menu
  • Nezľakne sa!
    Nezľakne sa!
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Pri testovaní áut sa často pristihnem ako som zabudol od údivu zavrieť sánky na ústach, ak ma niečím auto prekvapí. Ale ešte sa mi nestalo, aby mi sánky spadli dvakrát v tom istom aute. V Dacii Duster to bolo po prvýkrát.

Dacia Duster 1.5 dCi 4×4

Najväčší tromf, ktorý Duster vyťahuje z vrecka je bez debaty cena. Necelých 10 000€ za SUV rozosmeje aj mŕtveho, avšak vtedy nemá v sebe zabudovaný náhon na štyri kolesá. Najlacnejšia verzia 4x4 vyjde na 11 990€, čo je však stále výborná suma. Majiteľ dostane pohľadné a navonok robustné auto. Za neveľké peniaze samozrejme nemožno čakať dokonalosť. A to sa potvrdilo po usadnutí za volant.

Vnútri síce všetko voňalo novotou, no po podrobnejšom skúmaní spadla spomínaná sánka. V tomto prípade záporne. Ono to má klaksón stále na páčke a nie na volante, tak ako vozidlá z 80-tych rokov. Ovládanie elektrických okien je situované v strede konzoly aj to len predných, ovládače zadných okien sú na úplne nezvyčajnom mieste medzi prednými sedadlami. Na dverách nájdete absolútne nezmyselné zaslepenia plastových krytov a mnoho iných vizuálnych nedostatkov sa nájde v celom interiéri.

Tieto vymenované „závady“ sa dajú ako tak zniesť, no so sedadlami je to horšie. Pozornejším neuniklo, že som spomenul vyššie „navonok robustné auto“. Vnútri už robustne nepôsobí. Sú tu iba priemerné sedačky s veľmi krátkymi sedákmi. Nedržia dobre telo v prejazdoch zákrutami a pre ľudí s vyšším vzrastom môže byť dlhotrvajúce sedenie na malých sedačkách nepohodlné. Z hľadiska vnútorného priestoru pre posádku na plecia, kolená, či hlavu ostáva miesta dosť.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4

Našťastie, vizuálna stránka a umiestnenie ovládačov v aute nie je všetko, čo spotrebiteľa zaujíma. Ten rozumný si vie vysvetliť a dopredu sa predpripraviť, že Duster z tohto pohľadu neohúri. Má iné zbrane. Skrývajú sa v podvozku, riadení a v jazde terénom. Teraz bude padať sánka v kladnom zmysle. Keďže som bol už dostatočne znegovaný výzorom, trošku s pochmúrnym výrazom na tvári som vyrazil vpred.

Jazda s Dusterom je však naprosto bezproblémová v premávke. Má výborný mäkký podvozok filtrujúci i ozaj riadne výmole na cestách. Naopak do zákrut treba vchádzať rozumnejšie. Veľké spätné zrkadlá a presklený interiér zaručujú zasa výborný prehľad o dianí na ceste v okolí automobilu. Jedine, čo na mňa divne pôsobilo, boli neprirodzene malé stierače ako si pamätám zo starých dobrých škodoviek, no našťastie nevŕzgajú a nevynechávajú cykle v stieraní.

Prevodovka pochádza z Renaultu, ciže niečo zásadné sa jej nedá vytknúť, možno len že sprevodovanie prvých troch stupňov je strašne krátke. Často som sa rozbiehal z dvojky. Toto nastavenie oceníte v teréne, šetrí spojku, pretože ju máte vytlačenú a auto sa pohybuje krokovou rýchlosťou. Samotné pocity z jazdy v teréne sú ukážkové. Duster ťaží z nájazdových uhlov, vysokej svetlej výšky (21cm) a úctyhodnej brodivosti 35cm. Nie je to žiadne umrnčané SUV, ktoré sa zľakne nejakej kaluže. S Dusterom je radosť jazdiť po prašnej poľnej ceste hoci i 80km/h bez toho, aby vám vytriaslo vnútornosti. Brilantne sa nadhupuje ako dáky osvedčený off-road.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4

Nezlakne sa ani prudkých výstupov do kopca, či klesaní. Práve v týchto prípadoch bol k nezaplateniu krátky prevod v spojení s naftovým agregátom. Skúšal som zastaviť na 50 stupňovom stúpaní a pohnúť sa dopredu. Kolesá raz prehrabali a potom motor zabral, bez cúvnutia vzad sa Duster dostal hore. Ďalšou skúškou bol bahenný terén, či klzká mokrá tráva. Nemám slov z nemého úžasu, čo toto najlacnejšie SUV dokáže. Dokonca ani motor 1,5 dCi si nevypýta viac ako 7 litrov na 100 kilometrov a neruší posádku hlučnosťou.

Dustera doporučujem hlavne remeselníkom cestujúcim často do terénnych oblastí, ktorí SUV a náhon na štyri kolesá potrebujú, no nemajú financie na viac. Ďalej je vhodný pre rodiny cestujúce na chaty, stanovanie, prípadne na výlety do hôr. Nech si bude ktokoľvek kupovať Daciu Duster, po kúpe bude s ňou zaručene spokojný. Cena, spoľahlivosť, odolnosť, to sú jasné predurčené vlastnosti a zároveň návnady pre nových majiteľov.

 

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: vznetový / radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 8
Zdvihový objem (cm3): 1461
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 80 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 240 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 168
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 12,5
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,5 / 5,3 / 5,6
Spotreba počas testu (l/100km): 6,3
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4315 / 2000 / 1695
Batožinový priestor - min./max. (l): 408 / 1570
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1294 / 550

Ceny

Základná cena: 9 990€
Cena verzie od: 16 190€
Cena testovanej verzie: 16 610€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Instagram

Load More

Facebook