Menu
  • Francúz s nemeckými črtami
    Francúz s nemeckými črtami
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    O francúzskych autách sa často píše, že sadnú iba Francúzom. Iba tí dokážu „prehltnúť“ nevydarené dizajnérske kreácie vďaka vrodenému patriotizmu. Nová C4 potom akoby ani Francúz nebola.

Citroën C4 1.6 VTi

Korene tohto auta síce pochádzajú z Francúzska, no pôsobí veľmi atypicky na danú krajinu. Väčšmi sa podobá na nemecký automobil. Jej športový dizajn, neuveriteľne dobre nastavený podvozok, ktorému sa budem venovať nižšie v texte, a hlavne dokonale zladený moderný interiér bez extravagantných výstrelov, ako volant s pevným stredom, robia toto auto lákadlom na široké spektrum zákazníkov.

Moje prvé stretnutie pred dvoma mesiacmi na tlačovej konferencii bolo príjemnejšie ako som čakal. O to viac som sa na test C4 tešil. A nesklamala. Nová C4 v žiadnom prípade nezdieľa DNA z minulej generácie modelu. Je od základu iná, vyváženejšia. Vyžaruje z nej akýsi športový duch v elegantnom kabáte. Aby som nekritizoval veľmi starší model, treba podotknúť, že vďaka futuristickému dizajnu zadnej časti, vyzerá aj dnes ako novinka, no nie každému sa páči.

Nový model mi pripadá, že chce pritiahnuť ako ženy, tak i mužov, zatiaľ čo v minulej generácii (do úvahy berieme 5-dverovú variantu) si získaval priazeň nežných polovičiek. Aj keď nová C4 narástla do rozmerov, stále si drží štíhlu líniu, pribrala len na správnych miestach. Pocítia to cestujúci v kabíne a batožina v kufri.

Citroën C4 1.6 VTi

Interiér nasleduje vonkajšie dizajnové prvky. Jasne sa zapracovalo na kvalite materiálov a rozmiestnení ovládacích prvkov. Vodič pred sebou vidí tri moderne stvárnené budíky, pričom stredný je o poznanie väčší. V strednom budíku je zakomponovaný prehľadný digitálny rýchlomer, okolo ktorého vedie analógový rýchlomer. V noci nebije decentné červené podsvietenie do očí, no komu by aj tak prekážalo, v niektorých verziách je možné tlačidlom deaktivovať kompletné podsvietenie prístrojov okrem rýchlomeru.

To, že sa chce podobať nemeckému automobilu, dáva najavo i vykrojením palubnej dosky mierne naklonenej k vodičovi. Na rozdiel od flotily vozidiel značky Renault, Citroën C4 nezvolil taktiku osádzania „titerných“ tlačidiel klimatizácie a rádia. Možno ich ovládať aj bez preklepu v zimných rukaviciach. Malý detail, ale oceníte, verte mi. Napriek mojej averzie k štvorramenným volantom práve z nemeckej a českej produkcie, tento francúzsky patrí medzi tie krajšie aj vďaka spodnému zrezaniu venca, mimochodom tiež športový prvok.

Vidieť, že Francúzi v prípade C4 vychytali muchy nemeckej konkurencie. Samotné ovládače na volante sekundujú veľkosťou a funkčnosťou tým na stredovom paneli a po pár minútach ich ovládate intuitívne. Keďže sa jedná o rodinný hatchback, zamierim aj na zadné sedadlá a využiteľnosť batožinového priestoru. Miesto pre cestujúcich vzadu na danú triedu ponúka vyšší priemer, ale mohlo by to byť lepšie v oblasti miesta na hlavu. Vyšší človek musí sedieť prikrčený a to môže byť pri dlhšej jazde nepohodlné. Čo sa týka batožinového priestoru a techniky skladania sedadiel, bez debaty, veľkorysý. Objem 400litrov momentálne patrí medzi najväčší v triede. Pri sklopení sedadiel vznikne len malý schod.

Citroën C4 1.6 VTi

Importér nám na test zapožičal verziu s benzínovým motorom 1.6 VTi, ktorý bude patriť medzi najpredávanejšie. Ponúka dokonalú harmóniu medzi dynamickými vlastnosťami a konzumnými nárokmi. Hlavne v dnešnej enormne predraženej cene benzínu poteší reálna spotreba 6,3l/100km. Po prvýkrát v teste sa stotožňujem s hodnotou spotreby udávanou výrobcom.

Motoru sedia nízke otáčky, kedy ho nepočuť, na diaľnici som ho však vnímal posluchovo podstatne viac pre absenciu šiesteho prevodového stupňa. Vtedy sa i spotreba zdvihne o liter. Ešteže máme tých diaľnic na Slovensku tak málo. VTi teda neohromí na diaľnici, no na okresných a mestských cestách sa cíti jednoznačne ako ryba vo vode.

Najmarkantnejší rozdiel oproti minulej generácii sa udial v podvozkovej sfére. Diametrálne rozdiely. Nová generácia má tuhú karosériu, prekvapivo filtruje nástrahy poškodených ciest a vôbec sa nebojí oprieť do zákruty. Tu je cítiť tak výrazné zmeny, že kvalita podvozka sa rovná takmer kvalite Golfu, či Focusu. Riadenie je presné a reaguje na povel, okamžite, bez rezervy. Skrátka pohnete volantom, vzápätí vybočí aj auto. Žiadne oneskorenie nenastáva. Do príjemných pocitov napokon spadá presnosť radiacej páky s vymedzenými dráhami.

Ako si tak čítam prečítaný text, nová C4 u mňa nezískava žiadne mínusové body. Kritikou nešetrím, no ak vyhľadávate zámerne testy automobilov s chybami, čítate zlý test. Toto auto nemá nejakú podstatnú chybu, azda, že ešte nie je vaše!

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: zážihový / radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 88 / 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 160 / 4250
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 193
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8,8 / 4,7 / 6,3
Spotreba počas testu (l/100km): 6,3
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4359 / 1789 / 1491
Batožinový priestor - min./max. (l): 400 / 1183
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1205 / 560

Ceny

Základná cena: 13 600€
Cena verzie od: 14 840€
Cena testovanej verzie: 16 290€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook