Menu
  • "Terénny paket"
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Citroën Berlingo Multispace, teda malá dodávka, prestavaná do podoby osobného automobilu prichádza na trh v zaujímavom pakete. Ako si poradí subjektívne slabý motor s veľkou karosériou? Zisťovali sme v týždňovom teste.

Citroën Berlingo Multispace 1.6 HDi

Nové Berlingo, respektíve jeho súrodenca Peugeot Partner evidujem na slovenských cestách už dlhšiu dobu. Tieto autá však nepatria do kategórie môjho záujmu a preto som im venoval minimálnu pozornosť. Testovacie Berlingo ma napriek tomu zaujalo o čosi viacej ako tie, čo stretávam na slovenských cestách. Dôvodov je hneď niekoľko.

Prvým dôvodom je pohľad na auto spredu. Testované Berlingo Multispace dostalo do predného nárazníku diódy na denné svietenie. Tento malý detail dosť výrazne mení vzhľad auta. Aj dizajn nárazníkov bol iný, lepší. Auto budilo dojem ako keby malo zdvihnutý podvozok. Celkovú zmenu vzhľadu, samozrejme k lepšiemu, mal na starosti paket XTR (špecifický dizajn nárazníkov v štýle off-road) a strešné nosiče.

Citroën Berlingo Multispace 1.6 HDi

Modro-šedá metalíza sa na bežných autách hodnotí za všednú, avšak Berlingu vyslovene sedí. Možno jediná výčitka na Multispace padne za tvar zadných svetiel. Oproti veľkým predným svetlám sú zadné malé a na aute pôsobia zvláštnym dojmom. To sa však dá akceptovať skrz kolmé zakrojenie kasne, no i tak sa mohli tvorcovia trocha pohrať. V diskusii pod článkom môžete napísať váš názor k dizajnu.

Interiér Berlinga Multispace sa výrazne za posledné roky nezmenil, stále si udržuje príjemný a svieži vzhľad. Oproti osobným autám vodič sedí o poznanie vyššie, vďaka čomu má lepší prehľad o premávke okolo seba a taktiež lepší výhľad na okolitú krajinu. Nastupovanie na predné sedadlá uľahčujú veľké dvere, ktoré sa dajú otvoriť takmer do pravého uhla. Prístup na zadné sedadlá bol cez posuvné dvere bezproblémový. Štandardne sa dodávajú posuvné dvere iba na pravej strane. Vozidlá s vyššou výbavou majú posuvné dvere po oboch stranách ako to bolo v prípade testovaného vozidla.

Pracovisko vodiča je prehľadné a všetky informácie z displejov sú dobre čitateľné. Prvé nedostatky sa objavujú na stredovom paneli. Takmer všetky tlačidlá sú príliš malé. Prepnúť stanicu na rádiu vyžaduje dosť pozornosti od vodiča. Stlačiť požadované tlačidlo je umenie, ešteže tu je ovládanie pod volantom.

Citroën Berlingo Multispace 1.6 HDi

Ďalším zaujímavým prvkom na stredovej konzole, sú kruhové otvory pre ..... neviem čo. Aj vodič aj spolujazdec majú svoj. Keď som ich videl prvýkrát, predpokladal som, že sú to držiaky na pollitrové fľaše. Bohužiaľ som sa mýlil. Otvorom chýba možno centimeter v priemere, aby sa tam zmestila plastová fľaška.  Ani v Berlingu sa nezabudlo na veľký odkladací priestor nad hlavami cestujúcich na predných sedadlách, ktorý pojme veľké množstvo neporiadku, ktorý sa v aute časom vždy nahromadí.

Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok miesta. Pre niekoho môže byť prekážkou nemožnosť otvoriť zadné okná klasickým spôsobom.  Systém otvárania je podobný ako pri trojdverových autách. Okno viete iba mierne vysunúť zo svojej polohy. Osobne to však nepovažujem za problém. Poďme k tomu najdôležitejšiemu, čo zaujíma kupcov Berlinga Multispace. Bude to batožinový priestor.

[adsense]

Kufor patrí bezpochyby k velikánom, veď štandardný objem disponuje hodnotou 675 litrov. Po odstránení krytu sa dostávate na 1350 litrov, pričom v tomto usporiadaní stále viete odviezť v Berlingu piatich cestujúcich. Odporúčam však vybaviť Berlingo Multispace dodatočnou sieťkou medzi stropom a zadnou lavicou, potom batožina nebude pri brzdení padať na cestujúcich ani v prípade prudkého brzdenia, hoci by bol kufor naložený po strop. Pri sklopení zadných sedadiel, čo je úkon veľmi rýchly a jednoduchý, objem batožinového priestoru narastie na  3 000 l.

Citroën Berlingo Multispace 1.6 HDi

Nespornou výhodou kufra je jeho pravidelný tvar. Prístup doň v testovanom Berlingu Multispace tvorili asymetricky delené dvere, ktoré iba minimálne prekážajú vo výhľade vo vnútornom spätnom zrkadle (doplnková výbava 150€).

Moje prvotné obavy o dostatočný výkon dieslovej jedna-šestky sa rozplynuli už po pár kilometroch jazdy. Agregát je dostatočne živý, určite nepatrí medzi spomaľovačov premávky. Jazda mestom mu svedčí.  V dnešnej dobe má väčšina áut elektronického radcu, kedy máte preradiť na vyšší respektíve nižší rýchlostný stupeň, aby auto dosiahlo čo najnižšiu spotrebu. „Múdry ekoterorista“ sa vás snaží vždy presvedčiť, že máte zaradiť o jeden stupeň vyššiu rýchlosť. Ak sa ním riadite jazdíte v cca 1500 otáčkach. Je to veľmi blízko hranici, kde motor stráca ťah a začína sa dosť trápiť. Pásmo využiteľných otáčok sa nachádza niekde od 1700, tu už príjemne jazdí bez rapotania, má dostatočnú pružnosť a aj zvukový prejav v kabíne je minimálny.

Prvé prekvapenie sa dostaví hneď ako sa dostanete mimo mestské križovatky. Za posledným semaforom postupne zrýchľujete, po štvorke zaradíte piaty rýchlostný stupeň. Rýchlosť stúpa aj ďalej a vy bez rozmyslu, tak ako ste naučený z väčšiny dnešných aut chcete zaradiť šestku. Ale NEZARADÍTE! Berlingo Multispace má vo všetkých motorizáciách iba 5-stupňovú prevodovku (okrem e-Hdi 90 – 6. stupňová manuálna robotizovaná). Vadí mi, že spiatočka je na mieste šestky. Vo väčšine áut, keď radíte spiatočku, treba zatlačiť, pripadne potiahnuť krúžok pod hlavou riadiacej páky hore a až potom ste schopní ísť dozadu.

Citroën Berlingo Multispace 1.6 HDi

Berlingu sedí predovšetkým jazda po okresných cestách prípadne v meste. Motor je dostatočne živý, netreba ho zbytočne točiť do vysokých otáčok. Pri jazde po nerovnostiach sa však ozývajú nárazy od náprav. Určite by si zaslúžilo lepšie odhlučnenie.  Napriek svojej výške sa nakláňa „ v rámci normy“, čo je pri rodinnom aute určite tolerovateľné, aj pri rýchlejšom prejazde zákrutou vám vlasy nestavajú dupkom.

Po diaľniciach treba jazdiť do rýchlosti cca 120 – 130 km za hodinu, vo vyšších sférach je motor už hlučnejší, pretože otáčky prekročia 3000 a spotreba narastá. Navyše, ochota zrýchľovať nad 120 km/h je minimálna.

S Berlingom Multispace som mal možnosť najazdiť zhruba 700 kilometrov. Z toho cca 350 km tvorili diaľnice, 250 km sa jazdilo po okresných cestách a zvyšok patrilo presunom po mestských komunikáciách. Spotreba počas testu dosiahla hodnotu 6,1 litra na 100 km. Príde mi to ako výborná hodnota, vzhľadom nato, že zhruba polovicu kilometrov som absolvoval v diaľničných rýchlostiach.

Pokiaľ niekto potrebuje priestranné auto pre rodinu s nadrozmerným batožinovým priestorom a veľká väčšina trás bude po meste, respektíve po okresných cestách s občasnými výjazdmi na diaľnicu, Berlingo Multispace XTR je viac než dobrá voľba.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1560
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 68 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 230 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 161
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 14,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,2 / 4,8 / 5,3
Spotreba počas testu (l/100km): 6,1
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4380 / 1810 / 1862
Batožinový priestor - min./max. (l): 675 / 3000
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1526 / 514

Ceny

Základná cena: 11 990 €
Cena verzie od: 14 390 €
Cena testovanej verzie: 15 640 €
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook