Menu
  • Zrodený do mesta
    Zrodený do mesta
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    V dnešnej uponáhľanej mestskej doprave sa snažíme dostať kamkoľvek čo najrýchlejšie a najbezpečnejšie. Všetko si nechávame na poslednú chvíľu, a keď prídu do toho ďalšie povinnosti, nastane zmätok, a zrazu nestíhame.

Chevrolet Spark 1.2 LT

Poznáte to! Za desať minút dvanásť v sobotu si spomeniete, že máte posledný deň na zaplatenie faktúry, medzitým vám zavolá priateľka, aby ste dali ostrihať jej milovaného psa holičke, potom jej najlepšiu kamarátku odviezli na pedikúru a nezabudli ísť kúpiť darčeky na večernú rodinnú oslavu. To všetko musíte stihnúť do druhej hodiny poobede, pretože potom idete s kamarátmi na futbalový zápas, na ktorý sa tak veľmi tešíte, no treba ešte vyzdvihnúť lístky.

Rodinné oslavy sú nudné, futbal vás nabudí, preto je nevyhnutné všetko postíhať. Ale ako vo veľkom meste? Nie ste sám, čo si necháva všetko na poslednú chvíľu. Navyše vám nechala priateľka kľúčiky od Chevroleta Spark 1.2 LT s priloženým odkazom „Vzala som si tvoje auto, idem pre mamu na Záhorie. Ľúbim ťa, cmuk!“. Ostala vám visieť sánka? Zavrite ju, nebude to tak hrozné.

Chevrolet Spark 1.2 LT

Malé automobily sú na nezaplatenie, i keď sem-tam sa stretávam s názormi, že sú nepohodlné, príliš malé a ego vám rapídne klesá pri pohľade na úškrn suseda cúvajúceho s veľkým SUV z garáže. Radšej by ste sa videli v susedovej garáži, však? Nie ste tam, sedíte v Sparku a musíte poplniť dané úlohy, inak futbal nebude! A tak otočíte znechutene kľúčikom.

Zvuk motora nie je rachot vášho šesťvalca, tachometer pred vami končí číslicou 180 ako v starých škodovkách a ešte k tomu sa musíte trápiť s manuálnou päťstupňovou prevodovkou, hoci vy ste zvyknutý na automat. Naposledy ste sedeli v prvej generácii Daewoo Matiz a rozvážali s ním brigádne pizzu. Spark je nástupcom Matiza, čiže si pomyslíte – horor. Avšak, roky robia svoje a Spark nemá nič spoločné s Matizom, azda len, že patria stále do tej istej veľkostnej kategórie.

Po pár kilometroch zisťujete, že s prevodovkou sa radí bez problémov, akurát spiatočku treba riadne zaradiť, zvykne občas vyskočiť. Motor 1.2 má výkon 60kW, do mesta naprosto postačujúci, určite nebudete brzdou v premávke. Cesty v Bratislave sú hrboľaté, Spark vás troška vyklepe, ale tuhosť karosérie je neskutočne odolná, dovnútra vchádzajú len tlmené zvuky, nič nevŕzga, takto si to v Matize nepamätáte.

Prvý náznak úsmevu nastane po včasnom príchode k banke a jednoduchom zaparkovaní Sparka do malej medzery, pričom dokonca asistovali zadné príplatkové parkovacie senzory. Nasleduje odvoz psa ku kaderníčke. Malý pudlík veľmi rád okusuje kožu v aute, pĺzne a škriabe plasty, neraz kvôli nemu obetujete celú nedeľu na kefovanie vášho auta. V malom Sparku sú materiály odolné voči škrabancom, naviac ponúka istú dávku komfortu s vkusnou strednou konzolou podsvietenou tyrkysovou farbou.

Ovládanie digitálnej klimatizácie je tak intuitívne a jednoduché, že jej nemusíte venovať veľkú pozornosť, má veľké kruhové ovládače a prehľadný displej. K estetickej dokonalosti chýba zaslepenie skrutky na dverách pri elektrickom ovládaní všetkých okien, prípadne vám bude vadiť rozsvietená kontrolka na vrchu stredového panelu znázorňujúca aktivovaný (!) spolujazdcov airbag. V iných automobiloch svieti kontrolka iba pri deaktivovanom airbagu.

Rozhodne nepoteší ani otváranie kufra len kľúčom, alebo páčkou z interiéru. Predstavte si, ako tie darčeky musíte položiť na zem a nemotorne strkáte kľúč do zámku. Samotný objem kufra tiež neoslní, zmestia sa doň asi traja pudlíci vašej priateľky, lepšie to je po sklopení delených zadných sedadiel. Sklápanie je celkom jednoduché, no škoda, že nevznikne úplne rovná plocha.

Chevrolet Spark 1.2 LT

Ako som už spomínal, u Sparku oceníte jeho obratnosť. Dva dni som jazdil s ním po hlavnom meste a nikdy som nemal problém s jeho ovládaním, či stabilitou. Maximálne zle na mňa vplývali úzke kolesá, z ktorých som nemal dobrý pocit vo vyšších rýchlostiach na diaľnici, hlavne, ak do vás udrie nárazový bočný vietor.

S týmto autom sa najlepšie cítite v meste a v prímestských štvrtiach. Samotný dizajn karosérie spolu so zelenou metalízou neušiel okoloidúcim bez povšimnutia. Znázorňuje dynamický štýl, jedným slovom „švihák“. Mestské vozidlo samozrejme nepotrebuje veľkú palivovú nádrž, tu je len 35 litrov, avšak spotreba nestúpla ani pri dynamickom jazdení nad 5,8 l/100km, takže na čerpacích staniciach nebudete stáť často.

Hodnotu spotreby sme si v redakcii museli pracne vypočítať, pretože palubný počítač z nepochopiteľných dôvodov neukazuje priemernú ani aktuálnu spotrebu, znázorňuje len dojazd. Ak budete niekedy čítať správy o výsledkoch nárazových testov Euro NCAP, vedzte, že získal len 4 hviezdičky preto, lebo stratil body za absenciu ESP v základnej výbave. ESP je však možné dokúpiť do každej verzie, čo sa týka bezpečnosti ako celku, získalo by 5 hviezdičiek.

Stačí vám jeden uponáhľaný deň na to, aby ste si Sparka obľúbili. Konkurenciu bude drtiť cenou a bohatou základnou výbavou. Pokiaľ sa u vás podobný scenár niekedy vyskytne, nezabudnite kúpiť priateľke kyticu kvetov, pretože bez nej a jej Sparku by ste ten futbal určite nestihli.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: zážihový / radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1206
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 60 / 6400
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 111 / 4600
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 164
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 12,1
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,6 / 4,2 / 5,1
Spotreba počas testu (l/100km): 5,8
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3640 / 1497 / 1552
Batožinový priestor - min./max. (l): 170 / 568
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 983 / 377

Ceny

Základná cena: 7 550€
Cena verzie od: 10 700€
Cena testovanej verzie: 10 700€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook