Menu
  • Keď šesťvalec nestačí
    Keď šesťvalec nestačí
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Niekoľko týždňov po odskúšaní BMW ActiveHybrid 3 sa mi celkom nečakane dostal do ruky väčší a starší brat ActiveHybrid 5. Oba tieto vozy sú technicky rovnaké, rozdiely sú len v spotrebe a dynamike.

BMW ActiveHybrid 5

Zatiaľ, čo prvý test som absolvoval v hektickom čase, na ActiveHybrid 5 mi ostalo viac hodín na skúmanie. Pri preberaní kľúčikov na mňa čakal väčší kolos odetý do rovnakej farby ako jeho mladší súrodenec.

BMW ActiveHybrid 5 bol prvý počin značky, ktorý dokázal jazdiť čisto na elektrickú energiu. V zásade mám dočinenia s verziou 535i dopovanou na viac elektromotorom, ktorému zabezpečujú energiu líthium-ióntové batérie s kapacitou 13,5 kWh a napätím 317 V.  Absolútne neznáme veličiny, však? Tí, čo z vás neboli príliš múdri vo fyzike to znamená dojazd približne štyri kilometre čisto na elektrickú energiu. Pri režime ECO Pro nemusí pracovať motor až do rýchlosti 160 km/h, čiže nejaké to deci z nádrže ušanuje moderná technológia.

BMW ActiveHybrid 5

Možno som na úvod spomenul príliš veľa čísiel, skúsme si niečo povedať o úžitkových vlastnostiach a výkone. Uloženie batérií si vyžiadalo veľkú daň v podobe zníženia objemu batožinového priestoru. Z krásnych 520 litrov ubudlo až 145 litrov. Hmotnostne pribral ActiveHybrid 5 150 kg oproti 535i. Avšak väčší výkon 250 kW a 450 Nm prepožičiavajú autu zrovnateľné parametre.

Navonok sa limuzína líši od modelov s konvenčným spaľovacím systémom v niekoľkých vizuálnych detailoch. Ide o nápisy v C stĺpikoch, celo chrómované žiabre na prednej maske a dizajnovo naozaj zaujímavé disky kolies o rozmeroch 18 palcov, obuté do pneumatík 245/45 R18. V príplatkovej výbave nájdete aj ozrutné 20 palcové disky, no tie nebudú vhodné na naše cesty.

[adsense]

Ani si neviete predstaviť ako ťažko sa píše o pocitoch spoza volantu. Nie je tu miesto na žiadne radikálne nedostatky. Béžová farba kožených sedadiel nabudí okamžite luxusnú atmosféru a po usadnutí sa začnete doslova hrať s elektrickým nastavením vodičovho sedadla. Má hádam tisíc polôh nastavenia do všetkých smerov, vyhrievanie je samozrejmosť.

BMW ActiveHybrid 5

Na palubovke sa vynímajú leštené obklady dreva, medzi ktorými sídlia dobre známe konzoly na ovládanie osemstupňovej samočinnej prevodovky, navigácia Professional a klimatizácia. S otočným ovládačom iDrive pomerne intuitívne brázdite v Menu. Aby ste všetkým funkciám rozumeli, treba ovládať dobre cudzí jazyk alebo rovno po kúpe zablúdiť do firmy, ktorá sa venuje prekladom týchto multimédií. Na obrazovke sa zobrazujú rôzne informácie o jazde, chode elektromotora, no zároveň tam nastavíte aj režim jazdy, celkovo až päť (ECO Pro, Comfort, Comfort+, Sport a Sport+).

Päťka logicky viacej váži. Oproti ActiveHybrid 3 stráca na pevnom štarte šesť desatín sekundy k skoleniu 100 km/h. V praxi mi to však neprišlo dramaticky horšie, hlavne pri pohľade na otáčkomer posielajúci ručičku až k 7200 ot./min. Tu som však postrehol, že motor nejakých 500 otáčok viac reve, než tiahne, lepšie je preradiť niekde na 6500 – 6700 ot./min., vtedy sa mi ježili tie moje tri vlasy na hlave.

BMW ActiveHybrid 5

V tomto teste som sa zameral na podvozok a aj hybridný systém. Prvý deň testovania prebiehal v hlavnom meste, kde sa prejavoval elektromotor v plnej paráde. Ani som nevedel kedy pracuje motor, kedy elektromotor, vnútri panuje hrobové ticho. Nerozumel som si s full hybridom  občas pri rozjazdoch na križovatkách. Plynový pedál je citlivý na dotyk, a keď máte nastavený jeden z režimov Comfort, Comfort + a ECO Pro, šesťvalec sa vypína pod 40km/h počas brzdenia alebo zastavenia. Následne rozbeh na križovatke zabezpečuje elektromotor, no keď sa pridá do ticha bublavý tón naštartovania radového šesťvalca, ActiveHybrid 5 trocha cukne.

S radosťou sa pozerá na palubný počítač, ktorý zobrazuje odber paliva na úrovni sedem litrov naturalu a to máte pod kapotou 340 plnokrvníkov. Okresné cesty ešte dokážu znížiť spotrebu na 6,5 litra/100km. Nepočítajte s týmito hodnotami, pokiaľ sa nechcete s ActiveHybridom 5 maznať. Pokojne atakuje aj dvojciferné čísla, no vtedy sa svet okolo vás zmení na jednu veľkú machuľu.

BMW ActiveHybrid 5

Druhý deň na ceste z Bratislavy do Prahy som zasvätil skúmaniu režimov elektronickej regulácie tlmičov. Dobre známa diaľnica Čechov dôkladne preverí nejeden podvozok. Najprv som si naladil Comfort, na kvádroch BMW neposkakovalo, ale nárazy z cesty tlmiče neuhladili úplne, to isté platí pri Comfort +, auto sa viac kolíše, stále si však drží povestnú športovú stabilitu.

 V móde Sport a Sport + cítiť rapídne stvrdnutie tlmičov a v kabíne nenadskakuje len vodič ale aj predmety. Navzdory vysokej váhe ActiveHybrid 5 krásne reaguje na povely volantu v zákrutách, pískanie pneumatík sa koná jedine pri prudkom zošliapnutí pedála plynu, kedy zadok v Sport + úrovni dovolí odskočiť zadnej náprave. Samozrejme, toto sa nedialo na diaľnici, ale na skúšobnej ceste mimo premávky.

BMW ActiveHybrid 5

BMW dokazuje, že ani napriek vysokého dôrazu na ekológiu sa nechce vzdať sloganu „Radosť z jazdy“. Platí to i o hybridoch, ktoré pomaly, ale isto nahrádzajú konvenčné motory. ActiveHybrid 5 ukazuje množstvo moderných riešení ako v praxi majú fungovať a nepripraviť vodiča o športové zážitky.

 Škoda len, že podobne ako u mladšieho súrodenca, ani tento typ nemá racionálne predpoklady trhať predajné čísla. Väčšina sa poberie kúpiť klasickú verziu 535i.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový + El. / Radové
Počet valcov/ventilov: 6 / 24
Zdvihový objem (cm3): 2979
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 250 / 5800
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 450 / 1200
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 8
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 5,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,2 / 7,4 / 7,0
Spotreba počas testu (l/100km): 9,3
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4899 / 1860 / 1464
Batožinový priestor - min./max. (l): 375 / -
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1925 / 550

Ceny

Základná cena: 41 500€
Cena verzie od: 63 800€
Cena testovanej verzie: 83 305€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook