Menu
  • Sekne mu to!
    Sekne mu to!
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Malé dvojdverové kupé Audi TT sa minulý rok predstavilo v treťom pokračovaní. Každou generáciou sa zlepšovalo, aká je tá najaktuálnejšia sme zisťovali priamo tu na Slovensku v týždennom teste. A poviem vám, bude o čom písať.

Audi TT 2.0 TFSI S-Tronic Quattro

Prvé črty novodobej ikony siahajú do roku 1995. Vtedy sa prvýkrát predstavila svetu štúdia, podľa predlohy ktorej vidíme aj v tej dnešnej výraznú podobu. Ide o nezameniteľný zadok auta, nízku karosériu a krátke previsy. Dnes sú mu podobné azda dva exempláre, Porsche Cayman a Peugeot RCZ, ten druhý menovaný je však o poznanie dlhší. No Audi má z nich čo-to odžité a právom si nárokuje na status – výnimočné.

V minulosti to bolo hlavne o dizajne, jazdné vlastnosti sa vycibrili postupne alebo vodiči sa zlepšili za volantom tohto auta. Nech je pravda akákoľvek, tretia generácia priniesla okrem dizajnu, nový interiér a výrazné „poprdkávanie“ pri preraďovaní resp. podraďovaní.

Audi TT 2.0 TFSI S-Tronic Quattro

Nechcem vás dlho napínať pred jazdou, predsa je to asi to najzaujímavejšie z auta, ale ak sa dozviete niečo o podarenej palubnej doske a výbornom sedení, hádam zo mňa neodhryznete. Za zmienku totiž stojí, že stredový panel v Audi TT pripomína závodný špeciál s minimálnym množstvom tlačidiel. Klimatizáciu ovládate na kruhových ovládačoch, centrálny displej multimédií sa dostal rovno do zorného poľa vodiča medzi rýchlomer a otáčkomer, a tak pod trojicou výduchov klímy ostali naozaj iba tie najdôležitejšie tlačidlá.

[adsense]

Hoci je toto auto koncipované ako 2+2, rozhodne tie zadné sedačky berte ako núdzové. Na prevoz ozaj malých detí alebo domácich miláčikov sú dobré, ale dospelá osoba by si musela urezať nohy aj hlavu. No a tie predné sedačky, teda vodiča a spolujazdca, sú opakom zadných. Obopnú celú postavu, usadia vás nízko k zemi a počas rýchlej jazdy podržia v každej zákrute. K tomu prináleží malý skosený volant s hrubým vencom. Do kufra nepozerám, nezaujíma ma, vraj je veľký... Už chcem jazdiť!

Audi TT 2.0 TFSI S-Tronic Quattro

Pod kapotou sídli štvorvalec 2.0 TFSI, ktorý posiela silu cez šesťstupňovú prevodovku S-Tronic a diferenciál na obe nápravy. Môžem potvrdiť, že je to najideálnejšie spojenie do tohto auta. Kolesá sa vždy zahryznú do asfaltu s takou chuťou ako ortodoxný Američan do cheesburgeru.

Tradičné jazdenie po verejných komunikáciách odhalilo, že Audi TT má prepracovaný nielen výkonný motor s prevodovkou, ale aj pohon Quattro. Stabilita je priam ukážková. Na cestách príliš nenadskakuje, v zákrutách drží stopu, pričom sa vôbec nenakláňa a tie výjazdy... to hádam nie je ani Audi. TT nehrá na city iba dizajnom, ten motor a podvozok sú na extrémne ukážkovej úrovni. Čo spraví s vodičom, keď sa odoberie mimo verejných ciest? Čítajte ďalej.

[adsense]

Šesť dní som sa s týmto bielym krásavcom preháňal po asfaltových plochách rôznych druhov. Nezaujímali ma príliš jazdné vlastnosti, skôr som si vychutnával pôžitok z počúvania motora a výfukového potrubia. To pravé prišlo na posledný deň, kedy som s ním zavítal na letisko v Senici.

Audi TT 2.0 TFSI S-Tronic Quattro

V nedeľu po piatej hodine popoludní patrila dráha letiska iba nám. Každé jedno štartovanie vozidla sa deje za sprievodu tlmeného a rýdzeho zvuku. Potom nastane ticho na voľnobehu. Staviam sa na koniec dráhy a nastavujem si najšportovejší režim jazdy, spolu s vypnutím stabilizácie. Mení sa charakteristika pruženia, rýchlosť reakcií plynového pedálu a prevodovka S-Tronic je ostrejšia.

Ľavú nohu pokladám na brzdu, pravú chystám na plyn. Pádla pod volantom ťahám k sebe, pritlačím plyn! Otáčky motora vyskočia k 4000, púšťam brzdu s pádlami a...

Audi TT 2.0 TFSI S-Tronic Quattro

... Audi vystrelilo vpred bez jediného razantného prešmyku kolies. Quattro pracuje precízne s dôrazom na čo najefektívnejšiu adhéziu. Zabudnite na to, že pošle na kolesá zadnej nápravy toľko výkonu, aby sa mierne stočilo po štarte do strany ako autá pri zadných náhonoch. Výsledkom je nielen dobrá stabilita, ale aj eliminácia straty výkonu a tak sa ocitnete na stovke za 5,3 sekundy.

Dráha predo mnou má takmer jeden kilometer, Audi TT fičí rýchlo vpred. Po prekročení 120 km/h sa vysúva zadné krídlo, ktoré má za úlohu robiť lepší prítlak k ceste pri vysokých rýchlostiach. Na letiskovej dráhe mu stačia štyri stupne na dosiahnutie rýchlosti 200 km/h, potom treba brzdiť. Počas celého zrýchľovania v interiéri počujete iba rev motora, vytočíte ho do 6500 ot./min., no ideálnejšie je radiť pri 6000.

Audi TT 2.0 TFSI S-Tronic Quattro

Pádla prevodovky S-Tronic posielajú signály dvojspojkovému ústrojenstvu dostatočne rýchlo, no nie je to stále to pravé orechové. Podobne ako v Audi A6, aj tu je lepšie ponechať radenie v automatickom športovom režime. Prevodovka vtedy pracuje oveľa lepšie na pokyny plynového pedálu. A ešte jedna vec! Tretia generácia Audi TT sa naučila „poprdkávať“. Nemá to z fazule, ale z nastavenia výfukového potrubia a prevodovky. Toto si zamilujete, auto nemusíte točiť do maximálnych otáčok, ono si krásne „uvalí“ už v strednom pásme.

Malú skupinu ľudí sklamem, s TT-čkom sa nedá jazdiť po boku. Quattro je veľmi precízne, na bežnom suchom asfalte ho nevyvediete z mieri skutočne ani vo vyšších rýchlostiach. Treba sa s ním pobrať na šotolinu alebo sneh, tu už nejaký ten driftík urobíte, ale tiež len dovtedy, kým technika nezaznamená, že TT-čko je dlhšie v šmyku.

Audi TT 2.0 TFSI S-Tronic Quattro

Ideálnejšie je naučiť sa jazdiť čistú stopu cez zákruty a vychádzať z nich s výraznou istotou, až vám vlasy budú stáť dupkom. Nato, aby ste s ním rezali zákruty bokom mu chýba viac výkonu, dlhší rázvor a skúsený šofér.

 Audi TT nemá byť drifterský šampión, ono je hlavne o kvalitnom a bezpečnom zážitku. Má v sebe vštiepené gény viacero typov áut, čím sa stáva univerzálnym dopravným prostriedkom pre dvoch pasažierov.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1984
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 169 / 4500 - 6200
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 370 / 1600 - 4300
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 5,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8,3 / 5,5, / 6,4
Spotreba počas testu (l/100km): 7,8
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4177 / 1966 / 1353
Batožinový priestor - min./max. (l): 305 / -
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1410 / 325

Ceny

Základná cena: 39 290€
Cena verzie od: 44 570€
Cena testovanej verzie: 51 456€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook