Menu
  • Náročná údržba
    Náročná údržba
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Do autobazáru AAA AUTO sme zavítali po druhýkrát za účelom vyskúšania si ojazdeného Audi A4 Avant. Pod kapotou skrýval mocný šesťvalec 3.0 TDi a spriahnutý bol so šesťstupňovým manuálom.

Jazdené Audi A4 Avant 3.0 TDi Quattro 05´

Výber Audi A4 nie je úplne náhodný, nakoľko podobne ako VW Passat má množstvo potencionálnych zákazníkov, ktorí neopovrhnú ani modelom z „druhej ruky“. Náš požičaný model sme si na pár dní vyskúšali a dali podrobiť obhliadke v autoservise SCHWARTZ sídliaceho v Senci.

Audi patrí do prémiového segmentu, čo znamená, že kladie dôraz na kvalitu, preto sme v praxi vyskúšali ako sa chová a slúži tretia generácia A4 po viac ako 200 tisíc najazdených kilometroch. Začneme pekne zovňajškom, potom prejdeme dovnútra a postupne sa dostaneme na jazdu.

Exteriér nový, interiér starý

Nami skúšaný model uzrel svetlo sveta v roku 2005 a presne ten istý ročník sme mali k dispozícii. Vyznačoval sa hlavne zmenou dizajnu na prednej časti, kde podstatným poznávacím znakom bola veľká chrómovaná maska chladiča, zmenené svetlomety do tvaru L a nárazník. Od predchodcu narástlo kombi o 41 mm na dĺžku, čo sľubovalo viac miesta na zadných sedadlách a batožinovom priestore.

Audi A4 Avant 3.0 TDi Quattro

V kabíne veľké rozdiely oproti interiéru druhej generácie neboli. Veľká škoda, keďže išlo o tretie pokračovanie, takže Audi A4 by si zaslúžilo novú palubnú dosku! Hold, známa je od roku 2000, preto po 15 rokoch na oko moc nepúta oči, no s navigáciou a béžovým interiérom si predsa len úspešnejšie zakrýva vrásky. Apropo, čo sa týka spracovania komponentov a ich funkčnosti, tlieskam! Všetko tu funguje ako za novoty. Elektrické otváranie okien bolo impulzné na všetkých dverách. Klimatizácia, tempomat a navigácia spolu s palubným počítačom sa ovládajú absolútne intuitívne.

Desaťročné auto nevykazuje známky nadmerného opotrebenia a to dokonca aj na tých najpoužívanejších častiach interiéru ako sú ovládače okien, spínače svetlometov alebo prevodová páka, ktorej len hlavica mala troška zodraté okraje.

Audi A4 Avant 3.0 TDi Quattro

 Z hľadiska priestoru a odkladacích prvkov karhám! Vpredu je len jeden držiak na nápoj a nepraktické schránky na drobnosti, vzadu lavica poskytuje stiesnené podmienky už pre dvoch krajných pasažierov a batožinový priestor je oproti dnešným „čiernym dieram“ žalostne malý (422 l).

Trojliter je torpédo!

Pod prednú kapotu bolo z čoho vyberať. Najviac sa tam udomácňovali naftové agregáty, celkovo štyri možnosti (1.9 TDi 85 kW, 2.0 TDi 103 kW, 2.5 TDi 120 kW, 3.0 TDi 150 kW). Prvé dva disponovali štyrmi valcami v rade, a zvyšné dva šiestimi do V. Vidlicový trojliter je označovaný za nezničiteľný, svoje pôsobisko však najčastejšie prezentoval v Audi A6 s automatom. V našej rade ide skôr o raritu, tobôž s manuálnou prevodovkou. No na druhej strane, vďaka tomuto motoru a pohonu všetkých štyroch kolies Quattro, vzniká vynikajúca rodinná raketa na rýchle presuny medzi mestami.

Audi A4 Avant 3.0 TDi Quattro

Prebúdzanie najsilnejšieho dieselu v Audi A4 tretej generácie chvíľu trvá, zhruba dve-tri sekundy. Elektronika nedovolí motoru naštartovať skôr, než sa zohreje nafta. Na voľnobehu za studena je cítiť mierne vibrácie alebo dosť počuť samotnú prácu stroja. Môže to byť spôsobené vysokým nájazdom kilometrov, nekvalitným používaným olejom, prípadne nehospodárnou prevádzkou.

Quattro spolu s výkonným vidlicovým šesťvalcom prekypuje dostatkom sily už pri ozaj slabých otáčkach, čo si vyžaduje pri preradení cit v nohe, hlavne pri prvých dvoch kvaltoch. Viac by mi sem pasovala šesťstupňová samočinná prevodovka, minimálne kvôli komfortu. Keď si však na nábeh sily zvyknete, potom sa A4 Avant derie dopredu neskutočne impozantne od 1200 ot./min. až do 4500 ot./min.

Podvozok spolu s permanentným pohonom jednoznačne zabezpečujú vynikajúce jazdné vlastnosti, dokonca nie je cítiť príliš váha motora na prednej náprave. Interiér drží pohromade bez známok razantnejší pazvukov, občas iba palubná doska mierne zavŕzga. Na hrboľatých cestách zisťujem, že zadná náprava je dosť tvrdá a rada si v prázdnom stave nadskakuje.

Audi A4 Avant 3.0 TDi Quattro

Osobne by som do tohto auta preferoval dvojlitrový diesel, z viacerých dôvodov. Jeden tkvie v cene údržby (k tomu sa dostaneme neskôr) a druhý má dočinenia so spotrebou. Audi A4 si zrejme nekupujete len pre výkon, ide hlavne o prevádzkové náklady, a tie v tomto kombíku danej triedy sú zbytočne vysoké. Číslami vyjadrené – pokojná jazda okreskami neklesne pod sedem litrov, svižná jazda okreskami žiada osem litrov, na diaľnici detto. Keď jazdíte svižne cez mesto, okresky a diaľnice, často sa na palubnom počítači zobrazí údaj cez desať litrov na sto kilometrov.

Čo hovorí o Audi A4 autoservis SCHWARTZ?

Všeobecne u týchto trojlitroch odchádzali sacie klapky, ktoré sa predierali alebo sa rozpadla elektronická časť. Pokiaľ jazdili predošlí majitelia na TDičkach nerozumne (vytáčanie za studena, podtáčanie alebo časté skoré vypínanie motora po dlhej jazde) väčšinou sa upchal EGR ventil alebo rozpadla regulácia, tým trpelo samozrejme turbo, ktoré odišlo už pri 150 tisíc kilometroch. Čierny dym pri rozjazde avizuje väčšie dávkovanie vstrekovačmi. Zriedkavo odišla celá palivová sústava, ktorá môže byť finančne tak náročná, že je výhodnejšie kúpiť ďalšiu „jazdenku“.

Mnohí noví a neinformovaní majitelia týchto áut sú často krát prekvapení z drahej údržby motora 3.0 TDi. Neuvedomujú si, že takáto jazdenka za pár tisícok euro si vyžaduje takú istú servisnú starostlivosť ako keď stála desaťtisíce euro. Údržbou sa rozumie napríklad aj samotná doživotná rozvodová reťaz, avšak pojem „doživotná“ je len relatívny. Časom sa musí vymeniť, keď začne klepať z dôvodu poškodenia šponováka alebo prasknutého vodítka. Takáto oprava vyjde podľa použitého materiálu od 1500 do 3000 euro.

Audi A4 Avant 3.0 TDi Quattro

Medzi pravidelné úkony patrí výmena oleja v automatickej prevodovke po každých 60 tisíc km. Treba dávať pozor aký olej sa do nej použije, pretože je dosť háklivá na údržbu. Prípadná oprava vyjde na stovky euro, veď samotná výmena oleja sa tiež pohybuje rádovo v stovkách. Že niečo nie je v poriadku s prevodovkou poznáte podľa cukania alebo trhania pri preraďovaní, vtedy už je neskoro meniť olej.

Bežnou vadou A4, a nielen týchto modelov je trhanie serva vo vykrútenej polohe volantu. Časom keď začne trhať aj pri malých vykrúteniach počítajte minimálne s repasom.

Audi A4 Avant 3.0 TDi Quattro

V servise SCHWARTZ stojí kompletná servisná prehliadka na Audi A4 od 150 do 300€. Cena sa odvíja v závislosti od kvality filtrovacích vložiek a oleja. Draho vychádza už samotná kúpa oleja, pretože náplň 3.0 TDi je až 9 litrov.

Zhrnuté, podčiarknuté

Audi A4 tretej generácie patrí medzi veľmi spoľahlivé a pekné autá. Interiérové časti sa opotrebovávajú veľmi pomaly a elektronika funguje na jednotku. Pri voľbe motorizácie odporúčame pozrieť sa po dvojlitroch z dôvodov vymenovaných vyššie, trojliter je finančne náročný na údržbu. Ako rodinné kombi poslúži iba relatívne, na zadných sedadlách je totiž málo miesta pre nohy aj hlavu. Cenovo sa pohybujú od 5000€ do 9500€.

Náhradné diely

1ks brzdový kotuc  288 mm – 68€

1ks brzdový kotuc  320 mm – 100€

1 sada brzdových doštičiek – 95€

Sada 12 hliníkových ramien - podľa značky od 400€ do 1300€

Predný tlmič - 70€

Zadný tlmič – 60€

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Vidlicové
Počet valcov/ventilov: 6 / 24
Zdvihový objem (cm3): 2967
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 150 / 3500 - 4500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 450 / 1400 - 3150
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 231
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 7,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 10,3 / 5,8 / 7,5
Spotreba počas testu (l/100km): 9,1
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4586 / 1772 / 1427
Batožinový priestor - min./max. (l): 422 / 1184
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1660 / 550

Ceny

Základná cena:
Cena verzie od: 7 500€ (AAA AUTO)
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Reply Cancel reply

Facebook