Menu
  • Prvé kilometre
    Prvé kilometre
    • | Foto 
    • | Komentáre
    Doba neúprosne napreduje. V správach nás informujú o situácií fosílnych palív, ktoré sú už na dne a vraj nastúpi nová doba, nafta dochádza. Prognózy hovoria, že zásoby sa odhadujú na 30 rokov, paradoxne, už 10 rokov tak strašia.

Ampera konečne na Slovensku

Arabskí šejkovia si tankujú svoje pozlátené Bentley sto oktánovým benzínom za smiešnu sumu na liter (okolo 30 centov). V Amerike sa sťažujú obyvatelia, že sa rapídne zdvihli ceny palív, a oni chudáci musia kupovať viac úsporné automobily. Namiesto osemvalca si zaobstarajú šesťvalec. Hrôza! Avšak, ten najhorší scenár sa odohráva v Európe. Tu sú ceny palív výrazne drahšie, pretože nemáme žiadne ropné polia a ostatné kontinenty na našom veľkom hendikepe „ryžujú“. Ale MY sme povedali „Dosť“. Sme závislí na palive, ale to neznamená, že nemôžeme so šejkovcami a amíkmi vybabrať!

Čas na odplatu nastal, v Európe sa čoraz častejšie objavujú sériové automobily nezávislé na palive, alebo len čiastočne závislé. Jeden taký počin uskutočnil Opel, a veľmi vydarený. Ropní magnáti sa môžu triasť, ich zásoby raz dôjdu, potom budú odkázaní na hybridy a iné alternatívne poháňané vozidlá. A dúfam, že cena za jeden taký hybrid v danej krajine bude 10-násobná oproti Európe, nech aj oni pocítia tú nespravodlivosť. Nechal som sa uniesť, ponorme sa teraz do sériového elektromobilu Opel Ampera, ktorý sme si hneď z prezentácie prevzali na test.

Opel Ampera

Oplu Ampera predchádzalo niekoľko štúdií, pričom tá posledná bola predstavená na jar v Ženeve. Teraz máme v rukách sériovo vyrábaný model, ktorý si môže kúpiť hociktorý smrteľník na tomto svete. Musím však troška napadnúť Opel za mierny marketingový ťah. V prospektoch uvádzajú, že ide o čistý elektromobil, s tým však zásadne nesúhlasím, je to akýsi hybrid medzi hybridmi. Vysvetlím.

[adsense]

Za elektromobil považujem Mitsubishi Miev, alebo Peugeot Ion, pretože majú len elektromotor, a nie sú odkázané na fosílne palivá. Ampera si trocha dopomáha s motorom 1.4 ECOTEC. Mnohí z vás ju často prirovnávate k Toyote Prius, čo je však omyl. Prius má tiež benzínový motor, ale ten poháňa prednú nápravu. V Ampere zážihový motor slúži ako generátor pre dobíjanie batérií elektromotoru, teda v jednoduchosti povedané, nepoháňa auto vpred.

Batérie sú uložené v stredovom tuneli a pod zadnými sedadlami do písmena T. Ich hmotnosť je 198kg a umiestnenie znižuje ťažisko vozidla, čiže Ampera má dobré jazdné vlastnosti. Celá pohonná sústava sa sústreďuje pod prednú kapotu, kde nájdete konvenčný zážihový motor, pod ním sú dva elektromotory a planétová prevodovka. Od bežných prevodoviek sa líši bezstupňovými prevodmi. Ampera je nastavená na čo najoptimálnejšiu účinnosť pohonu, preto každý elektromotor pracuje podľa potreby. Jeden z nich slúži buď na pohon, alebo zastáva funkciu regenerátora batérií. Výkon elektrickej sústavy činí veľmi slušných 111kW, Ampera teda nie je žiadny leňochod. Keď prirátame k nemu ešte 63kW od štvorvalca 1.4 ECOTEC, dosiahnete výkon priemerného šesťvalca.

Opel Ampera

Možno sa pýtate na životnosť elektromobilu. Prognózy sú celkom optimistické, na samotné batérie dáva Opel záruku 8 rokov, a čo sa týka zážihového agregátu a elektromotorov, tie sú vyvíjané ďaleko na dlhšiu dobu užívania, než je schopný bežný užívateľ vozidla využiť. Utvrdzujú to najmä servisné intervaly, ktoré sú stavané na každých 30 000km, bezúdržbový motor s reťazou a sviečkami s intervalom výmeny až 160 000km.

Nepísal som ešte nič o dojazde a spotrebe paliva. Iba niečo napoviem, viac sa dočítate v bežnom novinárskom teste, ktorý sme hneď po prezentácii uskutočnili s Amperou. Výrobca píše o dojazde na rýdzo elektrický pohon medzi 40km až 80km a so spojením zážihového agregátu na jedno nabitie a vyplytvanie 33 litrovej nádrže približne 500km. Najviac ma pobavila spotreba. Vraj 1,2 litra/100km. Najprv som sa smial, ale neskôr mi doplo, ako na takú vychýrenú spotrebu majstri z Opla prišli. Keď vezmeme spotrebu bežného štvorvalca okolo 6 litrov na 100km a prirátame k tomu dojazd 80km na elektrinu, na benzín pôjdete len 20km, čo odpovedá približnej hodnote spotreby. Celé tajomstvo, potom treba dať vozidlo nabíjať, pretože zistíte, že bežne s Amperou budete jazdiť za ... to si nechám do testu.

A vlastne, sme na konci zoznámenia sa s Amperou. Podrobné postrehy a ovládanie auta, jeho chyby a prednosti nájde v testoch, v sekcii Opel na našom webe. Tak prajem príjemné čítanie podrobného, a prvého testu uskutočneného na Slovensku!

Fotogaléria

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook