Menu
  • 4Matic vs. LSD AWD
    4Matic vs. LSD AWD
    • | Komentáre
    Náš prvý porovnávací test sme odštartovali vo veľkom štýle. Každého vodiča, ktorý dennodenne brázdi cesty nepoteší správa z novín, že sa chystá napadnúť sneh. Pondelok 15.1.2013 patril medzi ne! A tak sme začali kuť plány.

4Matic vs. LSD AWD

Pondelky bývajú v redakcii hektické, hlavne, ak ste z Trnavy a všetko sa deje v Bratislave. Odovzdať auto načas, prevziať ďalšie a hneď ho vyfotiť, kým je čisté dá zabrať. Plus v spomínaný pondelok obvolať všetkých importérov s ponukou otestovať netradične  na snehu systém pohonu štyroch kôl. Chceli sme podrobiť skúške niekoľko kombíkov na Slovakia Ringu.

V telefónnom zozname som postupoval rad za radom a vyberal vhodných adeptov. Prvotne sa do testu mali zaradiť tri najznámejšie značky Mercedes, BMW a Audi, a k nim priradiť nejakého slušného Japonca, prípadne inú značku. Postupne vypadol z opýtaných Opel. Model Insignia 4x4 predali, test z leta si však prečítate na našich stránkach. Nasledovalo Volvo, ktoré má tiež zaujímavých kombíkov, ale podobne ako Opel, nedisponovalo autami. Škodu, Seat a VW malo zastúpiť Audi.

Audi sa však nášho testu zrejme zľaklo, v BMW sme telefonicky neuspeli, takže ostal len Mercedes. Operatívne nám poskytol triedu C 250CDI 4Matic. S Japoncami som nemal ťažkú prácu, Suzuki má len Kizashi, avšak to je sedan a potom som sa preťukal k Subaru. Vybrali pre nás Outback. Vyvolávanie a vybavovačky zabrali niekoľko hodín, poobede sme sa rozhodli do testu zapojiť len dve značky. Premiant verzus Japonec s vyšším podvozkom. Ktorý bude lepší? Zisťovali sme na ďalší deň v priestoroch Slovakia Ringu. Ostávalo už len dúfať v prijateľné počasie primárne kvôli kamerám.

4Matic vs. LSD AWD

V utorok po šiestej hodine ráno pozerám z okna a vidím ulicu zasypanú snehom. Úsmev na tvári mi o niekoľko hodín neskôr vyčarovalo počasie. Nielenže sa sneh stále držal, ale dokonca bolo jasno a bezvetrie, lepšie počasie si moji dvaja kameramani ani nemohli želať. Dráha Slovakia Ringu je v zimnom období uzavretá. Vo veži sa sústreďujú len na administratívu a plánujú ďalšiu sezónu. To znamená, že okruh je prázdny a my sme si mohli v daný deň dosýta vychutnávať respektíve bezpečne skúšať, čo dané testované vozy dokážu na 20 centimetrovej nádielke snehu.

[adsense]

O pol desiatej sme sa stretli s dvoma zamestnancami. Michal Mihálik z veže nás previedol dráhou. Samozrejme, že ju poznáme, no po silnej nádielke snehu sa dráha zmenila na biele pole. Museli sme si najprv vyjazdiť stopu. Michal pracuje pre Slovakia Ring tri roky, no aj po tak dlhej dobe sa ťažko orientoval a občas sme prešli mimo cesty. Niet sa čo čudovať. Napokon sme sa rozhodli vybrať dve zákruty na test, keďže ani po troch kolách sa dráha nedala dobre odhadnúť.

Druhého zamestnanca som si vyžiadal z Driving Academy. Ján Močko ma zasvätil do správnej jazdy šmykom. Jasné, nie som začiatočník, ale na dráhe s dvoma drahými štvorkolkami jazdiť naslepo šmykom nie je rozumné bez spätnej väzby inštruktora. Je iné robiť hovadiny na parkovisku cez ručnú brzdu a iné prvýkrát driftovať cez zákruty vo vyššej rýchlosti. Dostal som návod a potom začalo natáčanie, oboznamovanie sa s autami a nakoniec sme si urobili niekoľko kôl pre „akčné zábery“ s GO Pro kamerou.

4Matic vs. LSD AWD

4Matic od Nemcov

Väčšina motoristov pozná názvy renomovaných štvorkoliek. Označenie 4Matic používa Mercedes-Benz, pričom je dostupný práve od triedy C. Ide o permanentný pohon oboch náprav, ktorý úzko spolupracuje s ESP. V modeli C je prerozdelenie hnacej sily 45:55 v prospech zadnej nápravy a podľa potreby presúva hnací moment na nápravu s lepším záberom, pričom o optimálne prerozdelenie náhonu a trakciu sa stará lamelová spojka so zvieracím účinkom 50 Nm. Stredový diferenciál je integrovaný priamo do automatickej prevodovky 7 G-Tronic . Systém spolupracuje s elektronickým

systémom 4ETS , ktorý cieleným pribrzďovaním jednotlivých kolies prenáša v rámci nápravy hnaciu silu na koleso s lepšou trakciou, resp. simuluje uzávierky nápravových diferenciálov. Všetko robí elektronika, vodič rozdiel v pohone nijak nespozoruje. Dá sa vypnúť stabilizačný systém, ten však odporúčam len, ak je vodič zdatný a chce si užiť zábavu. V opačnom prípade môže skončiť zle. Na videu sa pozrite ako pracuje systém so zapnutým ESP a potom vypnutým.

Mercedes-Benz C Kombi 250CDI 4Matic from MMVISION on Vimeo.

Na videu vidno podstatne veľkú podporu v prípadnom šmyku triedy C so zapnutým ESP. Kritické šmyky sme skúšali v centre Driving Academy. Poviete si, v takej malej rýchlosti šmyk nemožno dostať, ale toto je nácvik. V 40km/h a po prejdení rampy auto za stotinu sekundy stráca stabilitu a na rade sú vodič a asistenčné systémy.

Najprv som prešiel cez rampu bez ESP, okamžite ma stočilo a mal som čo robiť, aby auto zastavilo. Po druhýkrát s aktívnym ESP a s vedomím, čo ma čaká sa kritická situácia vydarila úspešne napraviť. Samozrejme, prešli sme sa viackrát rampou, až sme si zvykli vyrovnať auto aj bez zapnutého ESP, kedy funguje len 4Matic. Mercedes zvládal, alebo respektíve ja som zvládal šmyky vyrovnať včas, pričom auto malo minimálnu prácu so stabilitou. Správna kontra volantom a auto je pod kontrolou.

LSD AWD z krajiny vychádzajúceho Slnka

Subaru oslávilo minulý rok 40-tku symetrického pohonu AWD. Podľa toho, o ktorý model ide a akú prevodovku, má k dispozícií niekoľko variant. Nás ale zaujíma LSD AWD v testovanom modeli Outback 2.0D s manuálnou prevodovkou. Za ideálnych podmienok sa prenáša sila v pomere 50:50 pomocou medzinápravového diferenciálu a viskóznej viaclamelovej spojky LSD.

V Outbacku sa dá tiež vypnúť stabilizačný systém, no v kritickej situácii sa automaticky opäť aktivuje. V praxi to znamená, že je strážny Anjel vždy a všade. A teraz nasleduje opäť krátke video.

Subaru Outback 2.0D AWD from MMVISION on Vimeo.

Japonské kombi pri slalome vykazovalo miernu nedotáčavosť a okamžite reagovalo VDC. Veľkostne je Outback predurčený do rodiny, kde sa zrejme otec s deťmi na palube nebude hrať na driftera, z toho dôvodu rýchlu pomoc VDC vítam. Nenecháva nič na náhodu.

Konštrukcia uloženia motora Boxer umožnila správne rozloženie hmotnosti a dopomohla ťažisko posunúť nižšie. Outback je čosi viac ako bežné kombi. Jeho svetlá výška 20cm nekorešponduje s triedou C, takže je o niečo náchylnejšie v zákrutách udržať rovnováhu. Na rampe som sa pocitovo narobil viac ako s Mercedesom, no podobne neskôr nebol problém zrovnať auto behom okamihu.

Viete ako sa zrovnáva auto v šmyku? Prečítajte si našu reportáž „Driving Academy“.

Vzhľadom na nepomer svetlých výšok sme sa sústredili len na jazdu v snehu, nie terén. Logicky však vyplýva, že Subaru zvládne viac, čo sme sa presvedčili na okruhu, kde sa raz ocitlo mimo dráhy po nezdarenom šmyku a ostalo takmer na „bruchu“ v štrku. Ja som si myslel, že bude treba zaháknuť Outback o Mercedes lanom a vytiahnuť ho, no kameramani chceli záber ako sa beznádejne snažím vyhrabať. Na moje, aj ich počudovanie sa Outback vyhrabal zo štrku priam nonšalantne.

Ako to ide do kopca?

Než sa začala ozajstná jazda na okruhu, podrobil som k malej disciplíne naše kombička. Rozjazd na snehu v kopci. Pre konvenčnú predokolku to by bolo riadne trápenie, zadokolka tobôž. Permanentné pohony v oboch autách však dokázali bez väčších komplikácií vyjsť kopček rýchlo. Vyskúšal som viackrát oba modely, vždy mal Outback mierne navrch. 4Matic sa viac trápilo s pribrzďovaním kolies, no tu sú dôležité aj použité pneumatiky. Teda dominoval Outback.

Rozbeh Subaru Outback vs. Mercedes C Kombi from MMVISION on Vimeo.

Pri driftoch odlišné správanie

A je to tu! Okruh! Dosť bolo zoznamovania sa v Driving Academy, už to chce na záver riadnu bombu. Prvýkrát som jazdil bokom. Teda neprerušene a na vlastných limitoch, v rukách ostrieľanejšieho šoféra mohla byť jazda extrémnejšia, no ani ja som sa nenudil. Pomaličky po pár prešmykoch a zistení, čo funguje najlepšie som sa veselo vrhal do zákruty bokom a prinášam postrehy a rozdiely jednotlivých áut.

V stope, nedotáčavo alebo bokom

Prvé som si zobral do rúk Subaru Outback. V Driving Academy urobili na mňa dojem skoré reakcie VDC-čka, takže ako „autoškola“ bol lepší na začiatok. Potvrdilo sa. Najprv s aktívnym VDC absolvovalo niekoľko prejazdov zákrutami.

Márne som sa snažil niečo robiť, buď ma vyhadzovalo z dráhy v nedotáčavom šmyku, alebo držalo stopu ako pribité. Naozaj unikátne zvládalo prvú tiahlu zákrutu na Slovakia Ringu. O pretáčavosti sa tu ani nedá písať. Do približne 75km/h išlo v zvolenej stope, potom nasledovala nedotáčavosť. Na okruhu som na ňom jazdil miestami 120km/h a pred zákrutou brzdilo o dušu bez tendencie odletu zadnej nápravy. Veľmi chválim, ale z pohľadu zábavy nudné, vypínam VDC.

Rozbieham sa na rovinke, pred vjazdom do zákruty mierne natočím volant a stlačím okamžite pedál na podlahu. Je to tu! Motor zavrčal a cítim ako zadná časť dobieha prednú. V žilách začína pulzovať krv rýchlejšie, popravde, je to rovnako vzrušujúci pocit ako prvý sex. Neviete čo máte robiť, ale vzrušuje vás to! J

Subaru rozpoznalo môj pocit nerozhodnosti a už vidím ako mi bliká kontrolka stabilizácie, auto sa vyrovnáva. Kolesá symetrický pohon pribrzďuje a ja počujem mierne pazvuky snímačov VDC spod kolies. Takto to nepôjde, chce to viac odvahy a spoliehať sa na techniku. Vrhol som sa opäť do zákruty a zasa nič. Ešte niekoľkokrát nezdarených pokusov a konečne sa objavil správny. Subaru ma nechalo prejsť zákrutu bokom.

Prvá zákruta na okruhu je výborná, široká a dá sa ísť bokom rýchlo. Outback mi napokon ponúkol niekoľko celých prejazdov bokom v rýchlosti 70km/h. Druhá testovaná zákruta je pomalšia, zato však oveľa zábavnejšia. Viď video na konci porovnávacieho testu. Ani raz sa mi ho nepodarilo dostať do „hodín“. Poďme do Mercedesu.

Subaru Legacy

V stope, bokom, alebo hodiny

S Mercedesom som absolvoval cestu aj do Orechovej Potône z Bratislavy, kameramani mali Outback. Na jednom úseku medzi Studenou a Štvrtkom na Ostrove v smere do Dunajskej Stredy sa vytvorila na ceste námraza. V spomenutom úseku sme šli v domnienke, že cesta je vlhká (teplomer ukazoval -1) a posypaná. Zatiaľ, čo Outback predo mnou šiel v 90km/h priamo a podľa vyjadrení vodiča bezpečne, na Mercedese som cítil ako zadná časť znervóznila. Páčila sa mu viac rýchlosť 70km/h.

Takže už prvá skúsenosť na ceste ma priviedla k myšlienke, že na dráhe v správnom ovládaní vykáže Mercedes vyššiu pretáčavosť. Opäť sa moje zmýšľanie potvrdilo. Ale až po vypnutí ESP.

Jazda s aktívnym ESP sa rovnala nulovej pretáčavosti, no dokonca Mercedesu sa nechcelo ísť ani nedotáčavo. Rýchlosť auta reguloval uhol natočenia volantu. Čím viac som vo veľkej rýchlosti stočil volant, tým rýchlejšie som cítil ako auto pribrzďuje samo a ide v smere, pričom som mohol mať pedál hoci na podlahe. Mením názor k bezpečnosti, Mercedes so všetkými aktívnymi asistenčnými systémami nedovolí auto vyviezť z rovnováhy. Dokonca ani na ľade. Neskutočne rýchlo zasahuje ESP. Outback vybiehal vo väčšej rýchlosti zo zákruty a musel som ubrať plyn, tu v Céčku bol plyn nepodstatný. Skrátka, idem prirýchlo? Elektronika ma zrovná. To platilo pre všetky tri režimy prevodovky (S –sport, M – manual a E – Eco).

Po deaktivácii stabilizácie v menu palubného počítača nastala riadna zábava. Pravda, chce to citlivú nohu a odvahu v jednom, no keď oboje dodržíte, s céčkom prejdete zákruty šmykom oveľa rýchlejšie ako s Outbackom. Existuje len malá odchýlka od riadeného šmyku a hodín. Ak som to prehnal s dávkovaním plynu, zadok odhodilo a nachvíľu som nebol pánom situácie. Niekoľko cvičných pokusov a mal som auto v ruke, presne vedelo, čo chcem dosiahnuť. Reagovalo promptne a ak som to prehnal stočilo ma o 180 stupňov.

Jazda po celej dráhe sa podobala jazde s Outbackom, akurát som „rypákom“ nárazníka rozrážal sneh. Predsa len svetlá výška na tú masu snehu nestačila.

Záver

Na Facebooku sme sa vás pýtali, ktorý bude víťaz, môj verdikt je nasledovný.

Outback nie je priamy konkurent céčka, má rodinné vlohy a podľa toho sa správa. Dostanete ho do kontrolovaného šmyku, ale dlho v ňom nezotrvá. Chce to skúseného vodiča, tomu dovolí viac, iných zrovná okamžite. Jednoducho systém VDC bdie v každom kritickom okamihu.

S céčkom je väčšia zábava vo vypnutom režime stabilizačného systému. Dokáže vás priviezť do adrenalínového stavu, aspoň začiatočník bude mať taký pocit. Zároveň však stráži vodiča. Oproti Outbacku volí v krízovej situácii pretáčavý šmyk bez ESP. Nedotáčavého šmyku sa s ESP-čkom ani nedočkáte.

Keďže sme sa primárne chceli zamerať na šmyky, víťazom sa stáva Mercedes. Je čitateľnejší. To ale neznamená, že za Subaru by sme sa hanbili. Na kontrolované šmyky stačí zvoliť iný model. Imprezu, možno Legacy. Outback má však navrch pri rozjazdoch na zľadovatenom povrchu, rýchlejšie ho v prípade šmyku dostanete pod kontrolu a má vyššiu svetlú výšku, takže sa nezľakne ani ľahšieho terénu.

Utorková show na zasneženom Slovakia Ringu bola pre mňa nezabudnuteľná skúsenosť. Asi jedine vtedy ma tešil sneh na cestách. Zároveň som sa opäť zdokonalil v jazde a vám prajem užiť si naše video.

Slovakia Ring from MMVISION on Vimeo.
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.
Comments (5)
  • Ondrej Teddy Teddynko

    Osobne môj nazor je ze 4 matic a quattro su skoro to isté.. x-drive bol prvý co vedel preniesť na samotné koleso hnaciu silu kolko jej potreboval, neskor s tým (tento rok) posl. modely audi prišlo aj quattro , subaru je klasika 50:50 tam není o čom diskutovať , sh-awd sa používa v autách značky Acura a je to novší a vynovený tip klasiky AWD , korejci tak isto používajú označenie 4 wheel drive – po preklze predných kolies sa pripojí zadná náprava ( kia sportage) , kia sorento (uzávierky na zadok , redukcia medzi 2×4, 4×4) , pohon od škody označenie klasika 4X4 po preklze predných sa pripojí zadok) v praxi nevyspitatelné správanie auta (osobná skusenosť) , 4motion ( základ 10% zadok , 90% zadok) môže sa meniť v závislosti od adhézie, moja osobná skúsenosť : Kia Sportage – ideálny pohon od kórejca je na mierne zasnežené kopce,cesty, VW Passat (r.v.2006) 4 motion – hravá , stabilná 4-kolka , mierne nedotáčavá , audi a6 3,0tdi qauttro – poriadna 4-kolka ktorá zvládne hocijaký povrch takmer bez problémov , octavia 1,9 tdi 4×4 to ité ako Kia Sportage…

  • Kubko Patyla

    V porovnaní zo systémom Haldex z ktorého sa len smejem je premnňa skutočným pohonom 4kolies len skutočné AWD a to 50/50% ako napríklad u tohoto Outbeck-u, avšak aj Haldex ide dopredu a dokonca ho montuje aj Subaru ak sa nemýlim s voľbou automatickej prevodovky dokonca mierne poupravený haldex používa aj superšport Bugatti Veyron
    zaujímalo by ma chovanie 4Maticu C-čka v nejakých terénnejších podmienakach samozrejme nie nejaké Off Road ale primerané jeho svetlej výške napríklad ako bude zasahovať elektronika na mokrej tráve a pod.

    • Som Solinko

      LSD AWD, aký zaujímavý názov :D:D

  • Ján Andruška

    Páčia sa mi tieto živé a hravé opisy. Chvíľu som mal pocit, že sedím za volantom a mám obdobné pocity udržať auto tam kde ho chcem mať.
    Osobne nemám skúsenosť ani s 4-maticom, ani s AWD. Jazdil som však quattro a čo to na štvorkolkách od Mitsubishi a range roveru. Hovorí sa, že Rover je niekde úplne inde ako ostatní, čo aj dokázal v zasneženej Bratislave na Palisádach. Tam kde ostatní končili a otáčali sa pri uviaznutom trolejbuse, tam mal Range Rover v zálohe volič jazdného režimu a prešiel aj cez metrový snehový závej. Audi ma naopak pár krát nemilo prekvapilo nepokojnou zadnou nápravou tam, kde predokolky šli veselo dopredu. Viete mi však povedať aký je rozdiel medzi 4X4 pohonmi troch prémiových nemeckých značiek? Je vôbec medzi nimi nejaký citeľný rozdiel pre bežného šoféra?

    • Ondrej Teddy Teddynko

      citeľný rozdiel tam nieje, je to len o predbiehani sa ze kto vymyslí niečo nové

Leave a Comment

Facebook