Menu
  • Trojvalca sa netreba báť
    Trojvalca sa netreba báť
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Európa pozná pre rok 2016 víťaza v ankete „Európske auto roka“. Stal sa ním nový Opel Astra. Bez pochýb si tento titul vyslúžil právom. My sme sa však chceli presvedčiť, či to platí aj v lacnejšej alternatíve.

Opel Astra 1.0 TURBO

Dalo by sa povedať, že novú Astru poznám celkom dobre. Stretol som sa s ňou na medzinárodnej konferencii, kde nám bolo dopodrobna vysvetlené o čom tento nový model bude. V rámci skúšobných jázd som si zvolil rovno ten najsilnejší agregát 1.6 TURBO, ktorý sa ešte nepredával ani po oficiálnom uvedení na slovenský trh. Potom sa nám podaril vybaviť medzi prvými model s naftovým motorom 1.6 CDTI, ktorý sme podrobili skúške pri cestovaní po vianočných trhoch v Krakove, Košiciach, Budapešti a Viedni.

Opel Astra 1.0 TURBO

Astra môže mať pod kapotou celkovo štyri agregáty. Jeden naftový 1.6 CDTI v štyroch výkonových prevedeniach a štyri zážihové tiež vo viacerých výkonoch od objemu 1.0 litra po 1.6 litra. Jeden atmosférický, jeden prepĺňaný trojvalec o ostatné štvorvalcové prepĺňané agregáty. Trojvalcu som sa vyhýbal ako Čert krížu. Z jediného dôvodu. Bál som sa, že mi pokazí mienku o tomto aute. No keďže Astra získala titul „Auto roka 2016“, potom by to nemalo byť až tak hrozné. Alebo?

Biely hatchback som dostal v oveľa skromnejšej výbave ako predtým testovaný variant s naftovým motorom. Chýbali xenónové svetlomety MATRIX, masážne sedačky a kopa iných príplatkových prvkov. Mastil som si dlane, konečne dostávam do rúk konvenčný automobil, ktorý si vo veľkej miere budú kupovať bežní zákazníci Opla. Bude iný ako ten napumpovaný výbavou a vysokou cenovkou?

Opel Astra 1.0 TURBO

Nasadám za volant a hneď zisťujem, že sedím opäť v tých istých sedadlách ako predtým, akurát majú čierne poťahy. Držím ten istý volant, no nemá toľko tlačidiel na ramenách. Pozerám na podobne stvárnený multimediálny panel, no má menej tlačidiel a menší displej. Chytám tú istú radiacu páku, no dá sa na nej zaradiť iba päť stupňov.

Viete prečo stále opakujem v predchádzajúcich vetách slovné spojenie „ten istý“? Kvôli pocitu. Viem, že sedím v lacnejšej výbave, no zo subjektívneho pocitu kvality spracovania, komfortu a orientácie, nemám dôvod udeliť Astre menej bodov. Pre zákazníka to znamená, že jeho vysnívaný model s „chudobnejšou“ výbavou nebude ukrátený o to hlavné – kvalitu.

Opel Astra 1.0 TURBO

Idem rovno k tomu podstatnému, motoru. Po otočení kľúčikom s obavami prebúdzam k životu benzínový prepĺňaný trojvalec. Niečo tichučko zarapčalo, ale okamžite stíchlo. Pohľadom na otáčkomer sa uisťujem, či je motor naštartovaný. Je. Nechcem kričať „hop“, ale toto je dobré znamenie, trojvalec vyzerá byť kultivovaný.

Hoci som ho mal možnosť vyskúšať vo viacerých modeloch značky, v Astre ma odhlučnenie a kultivovanosť agregátu doslova odrovnali. Ešte som si ani poriadne nezajazdil a už chcem kričať „Toto je najlepší hatchback s litrovým trojvalcom!“. Áno, aj Ford Focus nebol zlý, ale Astra ma akosi viac nadchla, keď som sa s ňou pohol.

Opel Astra 1.0 TURBO

Viete ako poznáte zle zladený trojvalec v aute? Okrem typického hluku a vibrácií sú to rozbehy z pokoja, vysoká spotreba a strata výkonu za stredom pásma otáčok motora. Taký Renault by vedel o tom svoje. Formou fajočiek na papieri postupne potvrdím alebo vyvrátim tieto všeobecné fakty v novej Astre. Vy to tu síce nevidíte, no jediné, čo mám na papieri zaškrtnuté, že ostáva pre tento agregát typické z ostatných trojvalcov, je posledný bod – slabší ťah vo vyšších otáčkach.

Naozaj, netreba sa báť rozbehov. Spojka je krásne citlivá a museli by ste byť riadny antitalent, aby ste sa rozbehli „cukancami“ z miesta. Spotreba je viac než lichotivá pre danú kategóriu auta. Keďže nová Astra medzigeneračne výrazne schudla (hovorí sa o 200 kg), ťažia z toho ekologické motory. Priemer bol len 5,8 litra/100 km, pričom sú do toho zarátané výdatné porcie cestovania mestom a diaľnicami.

Opel Astra 1.0 TURBO

Ak sa mi niečo na 1.0 Turbo nepáči, je to päťstupňová manuálna prevodovka. Ono, radí sa s ňou dobre, avšak chýba tu dlhší prevod, ktorým by mohla byť šestka. Na diaľnici tak motor točí zbytočne veľa pri 130 km/h, čo sa troška prejavuje aj na hlučnosti v kabíne. A potom ešte ten spomínaný záťah. Do 4500 ot./min. sa pekne opierate do operadiel, následne, po prekročení tohto pásma, výrazne klesá výkon.

Nová Astra je super auto. Dosvedčila to aj pri konvenčnejšom prevedení výbavy a motora. Titul si zaslúži a jej konkurencia by sa mala mať na pozore. Určite si odkrojí z predajného koláča nemalé množstvo!

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 3 / 12
Zdvihový objem (cm3): 999
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 77 / 4500 - 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 170 / 1800 - 4300
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11,2
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,1 / 3,8 / 4,3
Spotreba počas testu (l/100km): 5,8
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4370/ 1548 / 1485
Batožinový priestor - min./max. (l): 370 / 1210
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1198 / 507

Ceny

Základná cena: 12 290€
Cena verzie od: 13 390€
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Instagram

Load More

Facebook