Menu
  • Auto dvoch tvárí
    Auto dvoch tvárí
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Niekedy na jeseň minulého roka som prvýkrát započul správu o novom modeli automobilky Subaru. Prišli prvé fotografie, prvé informácie a potom statická prezentácia na Pezinkej Babe.

Subaru Levorg 1.6 GT-S

Levorg, tak sa volá tento dravec. Jeho meno vzniklo spojením slov LEgacy, reVOlution a touRinG. Na statickej prezentácii ma upútal jeho dravý dizajn. Až do prvej jazdy som veril, že je to akási kombi odvodenina od športovej Imprezy WRX STi. Bohužiaľ, nie je. Ale poďme pekne po poriadku.

Filozofia Subaru vsádza dlhé roky na inú charakteristiku ako je krása, či extravagantnosť. Možno aj preto sa nepredávajú ako teplé rožky, minimálne na Slovensku nie. V našich končinách si však našli priaznivcov modely Outback, ForesterXV. Model Levorg je určený pre tých, ktorým nevyhovuje mať z nejakého dôvodu Outback. Bojím sa však, že po tejto recenzii budete hľadať dôvody ku kúpe Outbacku oveľa radšej ako pre Levorga. Má kopu úskalí, ktoré ho zaženú zrejme do predajného kúta.

Subaru Levorg 1.6 GT-S

Na športových prvkoch Japonci nešetrili. Hlavne na prednej časti karosérie, kde do očí bije v prvom rade veľký otvor na kapote pre prívod vzduchu k motoru. Následne vaše oči prejdú dozaista k mohutným nástavcom prahov dverí, ktoré sú tiež v štandarde a netreba zabúdať ani na dve veľké koncovky výfukov na oboch krajoch zadného nárazníka. Okrem diódových denných svetlometov a chrómovaných doplnkov v maske, v nárazníku a na spätných zrkadlách, je Levorg bez okrasných prvkov. Dizajn auta napovedá množstvo koní pod kapotou.

Wau! Nádhera. Jednoduchý, prehľadný a hlavne športový interiér. To bude jazda! Takto nejako som vnímal Levorga zvnútra po prvom posadení za volant. Palubná doska s volantom aj ovládačmi na mňa pôsobili mimoriadne dobre. Viem, že japonské autá nezvyknú byť vodcami posledných interiérových trendov. Väčšinou boli nudné, strohé a bez nápadu. Levorg je však zvnútra konečne pútavý aj na oči. Spracovanie je v absolútnom štandarde kvality Subaru, no dotykový multimediálny systém kazí dojem z ovládania. Nemá najrýchlejšie reakcie na dotyky.

Subaru Levorg 1.6 GT-S

Kombík nižšej strednej triedy poskytuje slušné priestorové možnosti v oboch radách. Vo výhode sú samozrejme vodič a spolujazdec. Predné sedačky nastavíte do rôznych smerov manuálne vo veľkom rozmedzí, no hlavne prekvapí ich pohodlnosť a veľkosť. Bočné opory držia postavu v zákrutách a samotné vystuženie operadiel a sedákov v látkovom prevedení maximalizujú komfort sedenia. Z tohto auta som ani raz nevystúpil dolámaný alebo unavený. O pohodlí môžem hovoriť tiež vzadu, hoci tie priestorové pomery sa postupne zmenšujú. Kufor ujde, nenadchne, ale odvezie batožinu aj pre päť osôb.

Naštartovaním nastáva kameň celého úrazu auta. Levorg bol vyvinutý predovšetkým pre japonský trh, no dostal šancu aj v Európe. Dodáva sa však iba s jedným motorom. Benzínový plochý turbomotor  o objeme 1,6 litra je dodávaný s jedným výkonovým naladením  125 kW, s bezstupňovou prevodovkou CVT a iba pohonom všetkých kolies. Pamätáte sa ešte ako som vyššie spomínal, že dizajn a interiér auta napovedajú k športovým zážitkom? Tak práve utlmená zvuková kulisa motora spolu s prevodovkou zabíjajú všetky predpoklady nato.

Subaru Levorg 1.6 GT-S

Prvé rozbehnutie. Potrebujete mať veľmi silný cit v pravej nohe, aby ste neodštartovali cuknutím z miesta. CVT prevodovka má veľmi podobnú charakteristiku ako robotizovaná prevodovka počas rozjazdov. Stačí poštekliť pedál a auto vystrelí vpred. Poviete si paráda. Ja vravím, houby! Totiž, príde na prvé pozdĺžne parkovanie a vy zistíte, že toto auto sa inak ani nedá uviezť do pohybu. Zvonku vyzerá, že Levorga parkuje nešikovný vodič, pričom ten v skutočnosti zápasí s plynom a v krvi mu prúdi adrenalín, pretože nechce nabúrať do áut pred ním a za ním.

V meste mi tichosť agregátu vyhovuje, v podstate až na tie rozjazdy sa Levorg správa dobre. Na šprintéra sa nehrám, v hustej premávke by to mohol byť vabank. Za mestom si hľadám vhodné úseky, kde tomu chcem naložiť. Rozumej, plyn na podlahu a dostať sa na rýchlosť 90 km/h (ani o kilometer viac!). Myslel som si, že na tej cifre budem rýchlo, ale popravde Levorg nejde do vysokých rýchlostí až tak ochotne. Veľkým dôvodom je práve zmieňovaná bezstupňová prevodovka.

Subaru Levorg 1.6 GT-S

Automat som mal možnosť vyskúšať hádam vo všetkých modeloch značky, ale vždy bol spriahnutý s naftovým boxerom. K benzínovému sa absolútne nehodí. Auto zrýchľuje naozaj veľmi lineárnym spôsobom. Netlačí vás do sedadiel, čo by až taká tragédia nebola, keby dizajn auta nebol ladený tak dravo. Môj prvotný dojem z auta pomaly ochabuje a začínam byť smutný.

Predbiehanie, dosahovanie maximálnej rýchlosti na diaľnici alebo nepriaznivá spotreba paliva atakujúca v dynamickom štýle aj jedenásť litrov paliva z Levorga urobili nepriateľa k športovým zážitkom, peňaženke majiteľa i k životnému prostrediu. Naopak, komótna jazda okresnými cestami si vypýta do šesť litrov paliva a takých 120 km/h odoberie z nádrže približne 7,5 litra benzínu. A to ticho! Levorg vôbec nereve. Má nato dôvod. Keby sa ozýval z tých dvoch koncoviek rázny zvuk, tak pri spojení s CVT prevodovkou by to bola opäť tragédia pre uši. Auto by len hučalo a poriadne nezrýchľovalo.

Subaru Levorg 1.6 GT-S

Všetko zachraňuje podvozok. Jeho platforma zdieľa základy s WRX STi a aj sa tak náležite správa na ceste. Vykrúcačky, vracačky, horizonty, Levorg drží akoby ho na asfalt gumy prilepili. Na štrkovom, prašnom, či blatistom povrchu sa brilantne predvádza pohon štyroch kolies, ktorý celkom jednoducho auto pošle bokom. Netreba veľa zručnosti nato, a vyrovná sa takmer samo. Dá sa vypnúť kompletne stabilizácia aj prešmykovanie kolies.

Čo dodať na záver? Levorg je auto dvoch tvárí. Dizajnom chce byť rally pretekár, no motor a prevodovka z neho robia obyčajné pohodlné kombi. Keď s ním neplánujete jazdiť dynamicky, budete spokojní. Potom sa tu však naskytuje otázka. Prečo nezobrať radšej pohodlnejšieho, väčšieho a všestrannejšieho Outbacka s naftovým agregátom, ktorý je dynamicky na tom podobne, ale s priaznivejšími konzumnými nárokmi?

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Ploché
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1600
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 125 / 4800
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 250 / 1800 - 4800
Prevodovka typ/počet stupňov: CVT
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8,5 / 6,3 / 7,1
Spotreba počas testu (l/100km): 8,9
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4690 / 1780 / 1490
Batožinový priestor - min./max. (l): 522 / 1446
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1576 / 368

Ceny

Základná cena: 26 316€
Cena verzie od: 29 640€
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook