Menu
  • Pre koho je to alternatíva?
    Pre koho je to alternatíva?
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Španielska automobilka Seat experimentuje s karosárskymi verziami modelu Leon. Je to v skutku jedinečné auto, veľmi obľúbené, nielen na domácom trhu. Pozreli sme sa jeho ďalšiu verziu X-PERIENCE.

Seat Leon X-PERIENCE 1.4 TSI 2WD

Príchodom prvej karosárskej verzie päťdverového hatchbacku, sme postupne odskúšali trojdverový variant, niekoľkokrát verziu ST a samozrejme a X-PERIENCE. Šťastie nemáme na Cupru, ktorá nám dvakrát prešla pomedzi prsty, keď ju iné redakcie pred nami odrovnali takmer na zánik. Snáď sa aj tohto modelu dožijeme, no teraz tu máme opäť model X-PERIENCE.

Seat Leon X-PERIENCE 1.4 TSI 2WD

Dôvod na test je jasný. Začiatkom roka 2016 sa na Slovensku objavil variant s pohonom iba prednej nápravy. Dostupný je s motorom 1.6 TDi a päťstupňovým manuálom alebo s nami testovaným benzínovým agregátom 1.4 TSI, ktorý spolupracuje s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Komu je terénne ladené kombi určené bez pohonu 4Drive? To sa dozviete z nasledujúcich riadkov.

Seat Leon X-PERIENCE sa líši od tradičného Leonu ST adrenalínovejším zovňajškom. Kým ST vyvoláva temperament s eleganciou, tak X-PERIENCE so zvýšeným podvozkom o 30 mm jasne odkazuje na drsnejšie zaobchádzanie. Vyzbrojený je plastovými krytmi po celom obvode karosérie. Stále však pôsobí oveľa uhladenejšie a kompaktnejšie zároveň, ako Octavia Scout.

Seat Leon X-PERIENCE 1.4 TSI 2WD

Najhlavnejší dôvod ku kúpe X-PERIENCE s predným pohonom tkvie v cene. Motorizácia 1.4 TSI (iba ako 2WD) začína po zľave na cene 19 360€, čo je o 3380€ menej ako za najlacnejšie 4x4 prevedenie s motorom 1.6 TDi. Teda dostávate vyšší výkon s priaznivou spotrebou a za oveľa nižšiu sumu. Rozdiel medzi naftovým 1.6 TDi 2WD a 1.6 TDi 4Drive je 1760€. Kto teda nepotrebuje vyslovene pohon na obe nápravy, no chce auto s vyšším podvozkom, môže siahnuť po dvoch lacnejších alternatívach.

Kabína modelu X-PERIENCE nie je zásadne odlišná od ST-čka. Nachádzajú sa tu však prvky ako vyšívaný volant so znakom „XP“, prešívané sú tiež sedačky s výrazným bočným vedením a taktiež manžeta radiacej páky manuálnej prevodovky spolu s ručnou brzdou. Zmeny to teda nie sú zásadné, avšak celkový dojem z interiéru hodnotím veľmi dobre. Vodič sa za volantom udomácni po minúte a cestujúci na ostatných sedačkách nemajú dôvod na nespokojnosť z pohľadu priestoru na nohy aj hlavu.

Seat Leon X-PERIENCE 1.4 TSI 2WD

Teraz k motoru. Ono, ako sa kedysi hovorilo, a platí to dodnes, že naftové agregáty TDi sú mimoriadne dobre postavené, to isté platí už aj o motoroch TSI. Testovaný štvorvalec  1.4 TSI o výkone 92 kW som zažil už niekoľkokrát v rôznych modeloch koncernu VW. A nikdy som nemohol vysloviť naň zlý verdikt.

V Leone X-PERIENCE pracuje tichučko a to od naštartovania za studena, až po vytočenie do maxima. Kultúra chodu rovnako dobre sekunduje tichosti agregátu. Dynamika? Vážení, na predné kolesá nemá problém preniesť elektronika plný výkon ani na klzkejšom povrchu. Auto pekne zrýchľuje aj vo vyšších rýchlostiach.

Seat Leon X-PERIENCE 1.4 TSI 2WD

Spotreba? Pokiaľ mu nedávate zabrať, klesne apetít pod šesť litrov. Ja som dosiahol za týždňový test v kombinovanej prevádzke 6,7 litra s výdatnými porciami po diaľnici. Leon X-PERIENCE nedáva na sebe veľa poznať ani skrz vyššiu svetlú výšku. Ochotne sa nechá vrhať do zákrut a jeho náklony sú len o niečo viac badateľné ako vo verzii Leon ST.

Osobne si myslím, že oplastované kombi s vyšším podvozkom a bez pohonu oboch náprav je len rozmach. Ja by som si určite vybral buď klasický Leon ST s predným pohonom za ešte nižšiu cenu, alebo X-PERIENCE s 4DRIVE. Toto terénne ladené kombi bolo totiž prvotne vyvíjané pre zákazníkov, ktorí potrebujú mať auto na cesty aj necesty.

Seat Leon X-PERIENCE 1.4 TSI 2WD

X-PERIENCE s predným pohonom je len na cesty a na výjazdy po rozbitých suchých poľných cestách napríklad k jazeru. A tam sa ako často vyberiete? Ako náhle naprší, nasneží alebo zapadnete, vyššia svetlá výška vám bude spolu s predným pohonom nanič.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1395
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 92 / 5000 - 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 280 / 1350 - 4500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,8 / 4,4 / 5,3
Spotreba počas testu (l/100km): 6,7
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4543 / 1816 / 1481
Batožinový priestor - min./max. (l): 587 / 1470
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1263 / 557

Ceny

Základná cena: 19 360€
Cena verzie od: 19 360€
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook