Menu
  • Splnený sen z mladosti
    Splnený sen z mladosti
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    V testoch jazdených automobilov sa často nechávam uniesť vozidlami, ktoré som kedysi videl iba na plagátoch a z prospektov katalógov. Mal som iba 12 rokov, takže reálne a legálne zajazdiť sa na nich nedalo.

Porsche Cayenne S Tiptronic 04´

Vďaka jazdeným autám a autobazáru AAA AUTO vždy natrafím na niektorý z takých modelov môjho detstva, až pubertálneho obdobia. Hoci sa snažím pre Vás čitateľov vyberať racionálnu voľbu, keď som uvidel šedý, fádny a starý tank stáť na parkovisku s emblémom Porsche, neodolal som. Je čas, splniť si svoj ďalší sen. Prvýkrát budem šoférovať Porsche a začnem tým najškaredším modelom automobilky z tých čias.

Model Cayenne dodnes vyvoláva rozporuplné názory na dizajn a zameranie auta. Vraj športové SUV s luxusnou výbavou. V tých mojich dvanástich rokoch som bol na strane odporcov, nakoľko pre mňa bolo Porsche symbolom rýdzo športového auta s kupé karosériou, ktoré sa nedalo od iného športového auta pomýliť. Teraz sa už blížim k tridsiatke, viem ako to vo svete chodí a hlavne rozumiem pojmu „dopyt na trhu“. Cayenne prvej generácie zachránil Porsche pred finančnou katastrofou. Áno, aj taká automobilka ako je Porsche bola na prelome milénia v riadnej kaši.

2016-07-08_19.44.53

Na jednej strane je pravda, že ľudia sa naučili chápať v tej dobe Porsche ako automobilku s čisto športovými vozidlami. Avšak, na strane druhej si postupne Porsche uvedomilo, že ak chce existenčne prežiť, musí začať vyrábať vozidlá pre širšiu solventnú skupinu svojich zákazníkov. A práve s Cayennom trafil špendlík po hlavičke. Prvá generácia uzrela svetlo sveta v roku 2002 a okamžite nabrala na popularite. Porsche malo tiež výborné načasovanie. SUVčka vtedy mali len niektoré automobilky v ponuke.

Dosť bolo úvodu do histórie, určite ste zvedaví ako dopadlo v teste to naše jazdené Porsche Cayenne 4.5 S s výkonom 250 kW. Vek jedenásť rokov a skoro 180 000 km odjazdených sa podpísali pod menej zaujímavý dizajn auta. V tej šedej metalíze skôr oči odrádza ako priťahuje a na cestách nespôsobuje eufóriu. Obdivovateľ bol iba jeden a to ja.

Porsche Cayenne S Tiptronic 04´

Sedel som vo veľa SUV s robustnejšie pôsobiacim interiérom ako mal tento Cayenne, no ak by sme sa presunuli o jedenásť rokov späť, bol by to pre mňa šok. V aute sedím vysoko nad vozovkou, dookola ma opantáva atmosféra z dobre spracovaného interiéru, ktorý mimoriadne dobre odoláva používaniu. Najväčšou zbraňou pre oči sú budíky, krásne, prehľadné, veľké a s množstvom informácií. Potom sa pozriem na stredový panel palubnej dosky a chce sa mi vracať. Diera pod rádiom! Vážne? To sa naozaj takto mohli zanedbávať detaily v prémiových autách?

Rýchlo odvraciam oči odtiaľ a sústreďujem sa na bohatú výbavu. Zákazník si mohol vyberať prvky ako kožené sedadlá, kompletná elektrifikácia, parádna audiosústava so 6CD meničom, vzduchové pruženie, či uzávierka diferenciálu pohonu všetkých kolies. Napriek tomu, že mnohí majitelia tohto SUV bažili po automatickej šesťstupňovej prevodovke Tiptronic, v opcii ste mali možnosť šesťstupňového manuálu! To je dôkaz toho ako veľmi chcelo a chce byť Porsche individuálne pre svojich zákazníkov.

Porsche Cayenne S Tiptronic 04´

O mieste na predných a zadných sedačkách sa nemusím veľa rozpisovať. Verte mi, že robustný tank s celkovou hmotnosťou skoro tri tony (pri plnom zaťažení) nemá problém uvelebiť na svoje sedačky päť osôb. Batožinový priestor disponuje základným objemom 540 litrov. Veko kufra bolo elektrické a fungovalo stále ako nové.

Teraz sa pozrime na motor a jazdu. Bolo mi od začiatku úplné jasné, že zážitky ako v modeli 911 čakať nemôžem. Napriek tomu ma bavilo počúvať a občas popreháňať mohutný atmosférický  osemvalcec. Jeho chod sa ťažko opisuje slovami. Treba to počuť. Osem valcov pedantne pracuje. Krásne znejú a po pridaní plynu Cayenne katapultuje Vašu chrbticu do operadiel. Na dnešnú dobu sa šesťstupňový automat Tiptronic nechytá ani na tie francúzske roboty. Je pomalý a občas poriadne šklbol.

Porsche Cayenne S Tiptronic 04´

A tá spotreba! Vážení, toto budete dopovať viac ako nejakú nastajlovanú zlatokopku. Veď len čo som odišiel od brány autobazáru AAA AUTO v Bratislave, dojazd na palubnom počítači klesom o 30 km!!! Vyjadrené v číslach, priemer sa pohybuje na úrovni 14 až 20 litrov benzínu! Je to ideálne auto na prestavbu LPG a my Vám odporúčame po zadovážení tohto auta zájsť do LEGAS AUTO, kde majú s prerobením Porsche Cayenne dlhodobé skúsenosti.

Porsche Cayenne S Tiptronic 04´

Vo všeobecnosti platí, rovnako ako u všetkých jazdených autách, že si treba poctivo vyberať. Neunáhliť sa kvôli priaznivej cene. Tá totiž môže byť pokojne už od 8500€ za tie najviac opotrebované kusy. No to by ste sa možno ani nepohli do servisu. Nebudem Vám Cayenne vyhovárať, ale ani odporúčať. Prvá generácia nemá racionálne opodstatnenie v dnešnej dobe. Jednak cenovkou aj výzorom statusu majiteľa nepridáva, a jednak Vás môže finančne zrujnovať. Komu sa však páči Cayenne, kúpte si ho! Vyberajte vozidlá po prvom majiteľovi a s dokázateľnou servisnou históriou.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Vidlicové
Počet valcov/ventilov: 8 / 24
Zdvihový objem (cm3): 4511
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 250 / 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 420 / 2500 - 5500
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 242
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 7,2
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 20,9 / 11,2 / 14,9
Spotreba počas testu (l/100km): 14 až nechcite vedieť!
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4782/ 1928 / 1699
Batožinový priestor - min./max. (l): 540 / 1770
Objem nádrže (l): 100
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 2320 / -

Ceny

Základná cena: 10 990€ (AAA AUTO)
Cena verzie od:
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook