Menu
  • Etanol v triede
    Etanol v triede
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Vybrať si spomedzi malých hatchbackov na automobilovom trhu nie je vôbec problém. Sprvu ma napadá Renault Clio, Peugeot 208, či Opel Corsa. No len jedno sa v Európe predáva niekoľko mesiacov za sebou najviac.

Ford Fiesta 1.25l Duratec

Ford omladil pre rok 2013 najpredávanejší malý hatchback Fiesta a my sme si vyskúšali základnú verziu v akciovej ponuke. Počas dvojročnej existencie redakcie Webauto sa táto značka začala u nás objavovať až tento rok, preto si i Fiestu predstavíme obšírnejšie, napriek pomerne dôkladnej informovanosti z iných médií.

Konečne som sa dostal po dlhej dobe do auta v základnom zložení. Pod kapotou sa nachádzal základný motor, cenovka je tiež štartovná a s príplatkami import tentoraz šetril. Priatelia, sedím v aute za rozumnú cenu. Že ste už túto frázu počuli z anglickej motoristickej šou? Pravda!

Ford Fiesta 1.25l Duratec

Nami testovaná Fiesta z pohľadu bežného motoristu určite dizajnom neurazí, tí viac rozmaznaní si všimnú absenciu chrómu, či LED denných svetiel. No bacnite ma, ak sa mýlim, v zlatej metalíze a omladenom predku vyzerá moderne. Každý výrobca si rúbe cestu k zákazníkovi inými spôsobmi. Francúzi vsádzajú na nadčasový dizajn, Nemci naopak moc neexperimentujú a európske modely Ford sa kvalitou rovnajú Nemcom, no ich dizajn je momentálne spleť všehodžúsu. Na maske chladiča vidím príbuznosť s modelom Fiat Grande Punto.

[adsense]

Fiesta sa mi dostala viac pod kožu po usadnutí za volant. Chápem, prečo je to najpredávanejšie auto na trhu. Povedzme si na rovinu. Pokiaľ zahrniem aj iné trhy ako je Slovenský, kde panuje Škoda Fabia, Fiesta boduje v kvalite spracovania interiérových komponentov a celkového dizajnu palubnej dosky. Vôbec sa tu nedá vravieť o nejakej prehnanej snahe šetriť náklady, akurát zlyháva ergonómia. Hoci sú rádio a klimatizácia patrične oddelené od seba, panel klímy je príliš nízko a ďaleko od ruky vodiča. Ťažko sa mi nastavovala úroveň intenzity a rýchlosti vykurovania / chladenia, tento hendikep aspoň troška zachraňuje veľký stredný kruhový ovládač prúdenia vzduchu.

Ford Fiesta 1.25l Duratec

Ergonómia zlyháva i v ovládaní palubného počítača pomocou malej tyčky zapustenej do otáčkomera. Tento spôsob sa vytratil z konkurenčných modelov (Polo, Fabia, Ibiza) hádam už pred desiatimi rokmi. Inak už nemám výhrady. Fiesta nesrší nápadmi s odkladacími priestormi, no základné držiaky na nápoje medzi sedadlami a malá štrbinka v stredovej konzole drobnosti z vreciek vašich džínsov vyprázdni. Fľašky objemnejšie ako pollitra sa však s najväčšou pravdepodobnosťou budú povaľovať na gumených koberčekoch.

Po dojmoch z pracovania interiéru pokračujem podľa nacvičenej osnovy pocitmi z posedu. Môžem len chváliť, nie preto, že by mi Ford zaplatil, ale naozaj sa mu vydarili predné sedačky. Časté cestovanie na východné Slovensko stále pokračuje, takže ani Fiesta sa neuliala z tradičnej tisícovky kilometrov. S posedom som viac než spokojný, sedadlá moje telo nemali problém zhltnúť ani skrz užšie bočné vedenie. Vyhrávajú v celkovom pocite sedenia za volantom, ktorý je nastaviteľný v oboch konvenčných smeroch. Vďaka tomu si nájde vodič rýchlo ideálnu polohu.

Ford Fiesta 1.25l Duratec

Zadnej lavici nemôžem veľa slov venovať, keďže primárne testujem automobily spoza volantu. Preto sa snažím na dlhé trasy testovacie auto obsadiť ideálne aspoň s dvoma pasažiermi vzadu bežného vzrastu (cca 180cm). Na polcesty z Bratislavy do Košíc cestovali vzadu tri osoby, to rýchlo prebehnime, nič pre Fiestu. Tutovo sa dozadu zmestia dve osoby, a tretia maximálne tak dieťa. V prípade potreby ani tretí pasažier nemusí mať obavy z bezpečnosti, má sa s čím pripútať a hlavu mu podopiera rovnaká opierka ako majú boční pasažieri, horšie to je samozrejme s miestom na telo.

Samostatná kapitola patrí kubicky tvarovanému batožinovému priestoru. Vážne by ste neverili ako dobre je využiteľný, zmestili sa sem natesno veci piatich cestujúcich zbalených na víkend, teda väčšie ruksaky a cestovné kabele. Po sklopení delených zadných sedadiel sa zvyšujú ambície na prepravu rozmernejšej batožiny.

Ku koncu sa dostávam k základnej motorizácii. Ford dbá na označenie kubatúry motora, vidno to na 1.25 Duratec, čiže približný objem s minimálnou odchýlkou poznáte. Čo poskytuje? Opäť sa to nedá vtesnať do pár slov. Myslím si, že má slušné ambície, hoci ho niektoré magazíny radia čisto do mesta, to asi ešte nesedeli vo Fiat Grande Punto 1.2 8V.

Ford Fiesta 1.25l Duratec

Duratec stráca na výkone, iba ak neviete s ním jazdiť. Platí tu pravidlo každého atmosférického motora. Držať otáčky! To znamená, idem predbiehať z 80 km/h? Podradím z päťky na trojku a Fiesta krásne vystrelí vpred za sprievodu dravého zvuku. Diaľničné stúpania tiež zvláda, keďže otáčky sa blížia k 4000, kde už disponuje agregát takmer plnou silou krútiaceho momentu. Problém som mal jedine s plne obsadeným autom, vtedy nič iné ako štvorka a plný plyn nepomôžu.

Agregát tohto typu sa montuje do Fordov vyše desať rokov, bol len na dobu upravený. Okrem pravidla držania otáčok tu platia aj iné zásady vyplývajúce z charakteru. Konzumácia paliva nie je tak závislá na štýle jazdy ako u prepĺňaných motoroch, zato však ani neohromí priemerom. Po tisícke kilometrov svietila na palubnom počítači hodnota 6,8 litra na 100 km. S tou sa moc hýbať nedá, ani dole, a našťastie ani hore.

Ford Fiesta 1.25l Duratec

Dobré známe porovnania často vznikajú medzi rivalmi Focusom a Golfom. Verejnosť sa nevie zhodnúť kto je lepší, čo sa týka Fiesty, určite môžem prirovnávať k Polu a okamžite som maximálne presvedčený, že ani v tomto segmente Ford nestráca body oproti VW. Fiesta je priateľská k posádke, výborne, ale NAOZAJ výborne tlmí nerovnosti na ceste a tie menšie nedá ani pocítiť na kostiach. K tomu si prirátajte presnú prevodovú páku a máte dokonalé auto s predispozíciami hot-hatchu v silnejšej motorizácii. Fiestu ST sa pokúsime aspoň na dva dni vybaviť.

Ako by som zhodnotil toto auto? Právom sa môže pýšiť najpredávanejším autom v Európe, pretože atakuje drahších konkurentov s kvalitou za dobrú cenu a taktiež nezaostáva v dobrých jazdných vlastnostiach.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1242
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 60 / 5800
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 114 / 4200
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 168
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 13,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,8 / 4,2 / 5,2
Spotreba počas testu (l/100km): 6,8
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3969 / 1722 / 1495
Batožinový priestor - min./max. (l): 276 / 960
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 970 / 560

Ceny

Základná cena: 11 890€ (9 999€ - akcia)
Cena verzie od: 11 890€ (9 999€ - akcia)
Cena testovanej verzie: 10 894 - akcia
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook