Menu
  • Bez pretvárky
    Bez pretvárky
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Automobilka Fiat má bohaté skúsenosti s výrobou malých automobilov, občas zamieri do vyššej triedy a nestráca sa ani v kategóriách MPV, či užitkových automobiloch do 3,5t. My sme si vybrali na test Fiat spadajúci pod segment MPV.

Fiat Dobló Panorama 2.0 MultiJet

Už na prvý pohľad je vidieť, že ide o priestranné vozidlo, ktoré sa na rozdiel od iných konkurenčných typov nesnaží pôsobiť štíhlo. Dizajnéri vsadili na "krabicový" typ karosérie doplnený o zadné vodorovné svetlomety na krajoch kufra, medzi ktorými sa nachádza rozmerné veko batožinového priestoru osadené značne veľkou plochou okna.

Keď už spomínam veko kufra, jeho manipulácia pri otváraní resp. zatváraní dokáže človeka potrápiť. Jednak je veko ťažké a jednak pri parkovaní tesne za autom sa buď pre nedostatok priestoru neotvorí, alebo s ním musíte manipulovať zboku. Možno by bolo vhodnejšie v tomto prípade implantovanie krídlových dverí, avšak, čo sa týka nakladacej hrany, nemôžem si sťažovať.

Prednej časti dominujú slzovité svetlá pripomínajúce menších bratov značky. Naša testovaná verzia bola vybavená troma radmi sedadiel. V poslednom rade sedí dvojica vyššie, než posádka pred nimi, čím sa dosiahol lepší výhľad. Sedadlá sú pohodlné, posledný rad by mali spravidla obsadzovať osoby s menším vzrastom (do 175cm) kvôli stiesnenejším podmienkam v oblasti kolien. Nastupovanie na zadné sedadlá je zabezpečené posuvnými dverami na oboch stranách vozidla, pričom vchod k tretiemu radu vznikne odklopením sedadiel v strednom rade.

Osoba sediaca za volantom má dostatok miesta vo všetkých smeroch a celkom jednoducho si každý nájde ideálnu polohu. Mám menší zlozvyk opierať si ľavý lakeť o spodnú hranu okna, alebo o opierku na dverách pri ustálenom diaľničnom tempe, ale tu sa mi to nepodarilo dosiahnuť. Subjektívne sa mi zdal byť posed výrazne posunutý doprava, lakeť som si opieral na pravej strane, kde je nainštalovaná akási mini opierka len pre vodiča. Označenie "panorama" naznačuje, že z vozidla budete mať skvelý výhľad, ten bol dosiahnutý hlavne veľkými presklenenými plochami.

Fiat Dobló Panorama 2.0 MultiJet

Pod prednou kapotou pracoval štvorvalcový naftový motor 2.0 MultiJet. Táto jednotka si vyslúžila mnoho pochvál, i keď nepatrí medzi najtichších pracantov. Dáva o sebe vedieť pri každom štartovaní, zrýchľovaní, či státí, no napodiv vibrácie z motora sa neprenášajú do volantu alebo prevodovky. Chválu si vyslúžil za nízku spotrebu a nízke emisie. Dobló Panorama nemá s ním problém stať sa dynamickým prepravníkom na dlhé vzdialenosti.

Po týždňovom teste a absolvovaní 1200km, sa mi podarilo udržať spotrebu na prijateľnej hodnote 6,6 l/100km, avšak s vozidlom sa jazdilo prevažne ustálene. Ležérny štýl jazdenia, podľa mňa najviac sadne tomuto autu. Pri rýchlosti 130km/h sa spotreba vyšplhá na 9,0 l/100km, v meste dokážete jazdiť ekonomicky v prípade, ak budete poslúchať indikátor prevodového stupňa a využívať funkciu START/STOP, ktorá pri vyradenom rýchlostnom stupni a úplnom zastavení vozidla, napríklad na križovatke, vypne motor. Naštartuje sa automaticky počas stlačenia spojky.

Šesťstupňová prevodovka má ideálne sprevodovanie, škoda len, že dráha jednotlivých stupňov je príliš dlhá a niekedy sa nepodarí na prvýkrát zaradiť jednotku. V krátkosti by sa patrilo spomenúť jazdné vlastnosti z pohľadu komfortu odhlučnenia a odpruženia. Ak vezmeme do úvahy výšku vozidla a zvolený "krabicový" dizajn, aerodynamika je aj pri vyšších rýchlostiach vynikajúca, hluk z vetra je minimálny. Čo sa týka odpruženia, vzhľadom na počet najazdených novinárskych kilometrov kolegov pred nami, tuhosť ostala zachovaná, občas si zavŕzgal len držiak na navigáciu Tom-Tom, ale tlmiče zrejme dostali zabrať, pretože sa mi zdali byť rozhegané, niektorí vodiči nevedia obchádzať jamy a kanále na cestách.

Fiat Dobló Panorama 2.0 MultiJet

Fiat Dobló Panorama poteší páčivým dizajnom typickým pre talianov, je vhodný pre rodiny s deťmi, či podnikateľov. Tretí rad sedadiel je možné demontovať a stredný rad preklopiť dopredu, čím vznikne po pár minútach improvizovaný užitkáč.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: vznetový / radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1956
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 99 / 3500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 320 / 1500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 179
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6.7 / 5.1 / 5.7
Spotreba počas testu (l/100km): 6,6
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4390 / 1832 / 1845
Batožinový priestor - min./max. (l): 790 / 3200
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1480 / 675

Ceny

Základná cena: 12 000€
Cena verzie od: 18 400€
Cena testovanej verzie: 20 705€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook