Menu
  • Nielen po meste bez emisií
    Nielen po meste bez emisií
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Nulové emisie, vyčerpávanie neobnoviteľných zdrojov a iné dôvody tlačia výrobcov automobilov do alternatívnych pohonov (vodík, elektrina). Vznikajú tak často vozidlá bez charakteru, štýlu a poriadneho výkonu. To boli začiatky.

BMW 330e

Dnes už kúpite automobily s alternatívnym pohonom, čo tie vyššie spomenuté tri faktory dostali. Medzi ne patrí aj novinka BMW 330e. Mohol som celý týždeň preverovať, kam sa evolúcia elektriny v BMW posunula od predchodcu ActiveHybrid 3, ktorý nájdete tiež v starších testoch BMW. Môžete si byť istí, že ďaleko vpred.

Strieborný sedan sa zvonku tvári ako bežná trojka na konvenčný pohon. Nápis 330e na zadnom veku kufra odhaľuje, že „éčko“ bude znamenať niečo špecifické. Vážení, toto BMW dokáže jazdiť čisto na elektriku. Áno, dokázal to aj ActiveHybrid 3, no ten disponoval iba malým elektromotorom a výkone 40 kW, ktorý sa dobíjal formou brzdenia alebo decelerácie. Maximálne tak vedel prejsť 4 kilometre na elektrinu.

BMW 330e

Evolúcia trojky sa posunula o ďalší krok dopredu s príchodom faceliftu. Teraz mám dočinenia s Plug-in Hybridom, teda vozidlom, ktoré má okrem konvenčného spaľovacieho motora aj dobíjateľné batérie skrz elektrickú zásuvku na 220V. Pozornejšie oko uvidí na dizajne auta ešte jednu odlišnosť od klasickej trojky. Malý kryt konektora na ľavom prednom blatníku pre externé dobíjanie elektriny.

Faceliftované BMW som už testoval tento rok vo verzii 318d Touring, takže opomeniem tradičný opis interiéru aj komfortných prvkov výbav, nakoľko sú totožné. Sústredím sa len na ovládanie eDrive systému. Ten sa ovláda iba jediným tlačidlom pri voliči osemstupňovej automatickej prevodovky. Viete si cez neho nastaviť tri režimy práce elektromotora. Pod tlačidlom bezkľúčového štartovania agregátu zmizlo tlačidlo Start/Stop systému, nakoľko auto štartuje vždy na elektromotor a spaľovací motor vypína skoro pri každom brzdení.

BMW 330e

Informácie o priebehu práce elektromotoru dostáva vodič z prístrojového panelu a displeja systému iDrive umiestneného v stredovej konzole palubnej dosky. V paneli sa zobrazuje dojazd na elektrinu, stav nabitia batérií a iné dôležité správy o aktuálnom dianí počas jazdy. Na centrálnom displeji je toho na sledovanie podstatne viac. V module BMW ConnectedDrive vidíte grafy o spotrebe energie verzus benzínu, ďalej v ktorom zvolenom režime elektromotor pracuje alebo aj ako sa práve energia presúva, či vyrába. Úzko spolupracuje s navigáciou.

Batérie uložené pred a za diferenciálom s čistou kapacitou 5,7 kWh urobili škrt v objeme batožinového priestoru.  Znížil sa na úroveň 370 litrov. Takže ešte o 20 litrov menej ako mal ActiveHybrid 3. Zároveň ale zostal dobre využiteľný a dokonca sa dajú sklápať operadlá zadných sedadiel. Horšie je na tom objem benzínovej nádrže. Klesol z 57 litrov na 41, čo predstavuje dojazd maximálne 500 kilometrov na benzín s veľmi triezvym využívaním výkonového potenciálu pohonnej sústavy.

BMW 330e

BMW 330e

Bavorský plug-in hybrid v trojkovej rade dostal pod kapotu prepĺňaný zážihový štvorvalec o objeme dva litre, naladený na 135 kW. K nemu výrobca pridal elektromotor o výkone 65 kW, ktorý je umiestnený medzi motorom a prevodovkou. Paralelný hybrid vyvíja maximálnu silu 185 kW a odvádza ju výhradne na zadné kolesá. Napriek zvýšenej hmotnosti vozidla o 165 kg, výrobca zachoval rozloženie hmotnosti 50:50.

Systém eDrive ponúka užívateľovi tri režimy jazdy. AUTO eDrive sa mi zdá ako najracionálnejšia voľba z dostupných módov. Elektromotor sa chová podobne ako v hybride, podľa potreby a vy viete jazdiť v kombinovanom režime skutočne za pozoruhodne nízku spotrebu. Do rýchlosti 80 km/h môže pracovať v ideálnych podmienkach čisto iba elektromotor. Ja som tak absolvoval cestu z Bratislavy do Trnavy v priemere za 4,1 litra na 100 km. V meste sa využíval najviac elektromotor, na diaľnici prišiel na rad štvorvalcový agregát. Každá decelerácia alebo brzdenie malo za následok dobíjanie batérií.

BMW 330e

Ďalší z ponuky režimov sa volá MAX eDrive, pomocou ktorého vie do rýchlosti 120 km/h jazdiť čisto na elektrinu až 40 kilometrov (záleží od záťaže). Plne využiteľný je len vtedy, ak sa niekde nabijú batérie na 100%. Bohužiaľ, rýchlonabíjanie pomocou konektoru Type 2 nie je v tomto aute podporované, a tak potrebujete minimálne 1 a pol hodiny času na nabitie do 80% kapacity batérií a tri hodiny na 100% dobitie. To výrazne znižuje šance na ekonomicky nulovú prevádzku mestom, pokiaľ neplánujete denne auto nechávať nabíjať. Teoreticky,  jazdenie do práce by však mohlo byť „zadarmo“.

Treťou a zároveň asi mnou najmenej využívanou funkciou, bol mód Save Battery. Nazhromaždená elektrina sa odkladá na neskoršie použitie.  Režim zámerne udržuje batérie nabité minimálne na 50% a používa k tomu aj samotný motor, ktorý okrem pohonu začne slúžiť tiež ako generátor. Výsledkom je veľmi rýchle dobitie batérií, ale taktiež neúmerne vysoká spotreba benzínu. Pri ustálenej rýchlosti 110 km/h si štvorvalec žiadal podľa palubného počítača až 11 litrov paliva.

Ako som už spomínal, každé štartovanie prebudí sprvu elektromotor k životu. V kabíne teda ostáva ticho. Maximálne, počas státia, počujete vzduch vychádzajúci z výduchov klimatizácie, prípadne autorádio alebo parkovacie senzory. Pohnutie vpred alebo vzad je taktiež bez známok výrazného zvuku, akurát sa mierne pridajú odvaľujúce pneumatiky. Jazda mestom v elektrickom režime je mimoriadne tichá a komfortná, vedel by som si zvyknúť.

Vyššia hmotnosť nijako zásadne neovplyvnila jazdné vlastnosti trojkového sedanu. Športovej jazdy sa nebojí na okresných cestách, riadenie pôsobí sebaisto a v dobrých rukách dovolí prejsť zákrutu pokojne šmykom.

BMW 330e

Netreba sa báť ani dynamiky, skôr naopak, tešte sa. Z nuly na stovku šprintuje za 6,1 sekundy a rýchlomer sa zastaví na číslici 225. V nízkych otáčkach, kam agregát často posiela osemstupňový automat, štyri valce nepočuť. Vo vysokých otáčkach zasa krásne reve a dere sa ochotne vpred po každom preradení. Obmedzovač sídli niekde pri 7000 otáčkach za minútu. V takomto štýle jazdy zabudnite, že dosiahnete výrobcom udávaných 2,1 litra na 100 kilometrov.:)

Majiteľ nie je ani v tomto prípade ochudobnený o tri štandardné jazdné profily Eco Pro, Sport a Comfort. Prispôsobené sú len plug-in hybridnému systému, no ja som veľké rozdiely nezaznamenal. Auto krásne stuhne a zostrí svoje reakcie v športovom režime, v komfortnom sa snaží o pravý opak a v ekologickom šetrí palivo, či energiu ako sa len dá.

BMW 330e

BMW 330e stojí za zváženie. Rozhodne je postavené o vyšší level ako jeho predchodca ActiveHybrid 3. Sú tu však naďalej úskalia, ktoré hádam výrobca vyrieši v dohľadnej dobe. Jedná sa hlavne o absenciu rýchlonabíjania. Ďalej, verziu 330e kúpite iba ako sedan, v inom karosárskom prevedení nie je v ponuke a stále tu chýba voľba náhonu na všetky kolesá – xDrive.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový + El. / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1998
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 185 / 5000 - 6500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 290 / 1350 - 4250
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 8
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 225
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 6,1
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 0,0 / 0,0 / 2,1
Spotreba počas testu (l/100km): 4,8 - 11,6 (podľa režimu jazdy)
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4633 / 1811 / 1429
Batožinový priestor - min./max. (l): 370 / -
Objem nádrže (l): 41
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1660 / 535

Ceny

Základná cena: 30 500€
Cena verzie od: 42 800€
Cena testovanej verzie: 61 554€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook